Rendeltetésszerű használatbavétel

Kérdés: Az 5388. kérdésre adott válaszhoz kapcsolódóan kérdezem, hogy ha a rendeltetésszerű használatbavétel perdöntő, akkor mi tekintendő annak? Mi van akkor, ha olyan változásokat hajtunk végre a már meglévő használatbavételi engedéllyel rendelkező ingatlanon, ami nem engedélyköteles? A használatbavételt követően felmerült költségeket el kell határolni, és a bérleti időszak alatt arányosan kell felszabadítani?
Részlet a válaszából: […] ...az is, hogy a rendeltetésszerű használathoz szükséges műszaki feltételek is teljesüljenek. Használtan történő beszerzés, illetve a bérbevételhez kapcsolódóan elvégzendő munkák között számos olyan munka lehet, ami nem építési engedélyhez kötött...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. november 22.

Ingatlanberuházás átértékelése

Kérdés: Társaságunk 2011-ben elkezdett egy nagyberuházást az egyik ingatlanán, amely áthúzódik 2012-re is. A munkák nagy része elkészült, a használatbavételi engedély még nem jött meg, ezért a beruházást nem lehet aktiválni az ingatlanra. A tulajdonunkban lévő ingatlanokat évente, december 31-én átértékeljük, tehát 2011-ben is ezt tettük. A beruházás alatt álló ingatlan átértékelésénél figyelembe kell-e venni a már elkészült, de nem aktivált beruházást?
Részlet a válaszából: […] ...mint az üres teleké).]Az Szt. 57. §-ának (3) bekezdése alapján tárgyi eszköznél aterv szerinti értékcsökkenés figyelembevételével meghatározott nettó érték és apiaci érték különbözetét lehet az eszközök között értékhelyesbítésként,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. május 3.

Átalakítás, felújítás, beruházás

Kérdés: A kft. lakóházat vásárol, mert abban szállásadási tevékenységet szeretne végezni. A házat teljesen át kell alakítani, felújítani. Az udvaron parkolót épít. Mivel kicsi az udvar, ezért a szomszéd telken (ami a kft. tagjaié) további kiszolgálóépületet, pavilont, szalonnasütőt, medencét szeretne építeni. A munkálatokat külső vállalkozóval, részben saját anyaggal valósítja meg. Saját rezsis beruházásnak minősül-e, az áfát visszaigényelheti-e? Mi a könyvelés menete? A tagok telkén végzendő munkálatok tekintetében mi a helyzet? A tereprendezés, fák, virágok ültetése is a beruházás része? Az áfa visszajár?
Részlet a válaszából: […] ...adózás szabályaimellett ez azt jelenti az Áfa-tv. 120. §-ának b) pontja szerint, hogy a termékbeszerzéséhez, a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódóan – a kivitelezőiszámlák alapján – a kft. által fizetendő áfaként megállapított összeg az, amilevonható....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 3.

Saját raktár és szerelőbázis építésének elszámolása

Kérdés: Az építési-szerelési tevékenységet végző kft. saját telken saját raktárt és szerelőbázist építtetett irodákkal. Az építés több évet érintett. Az építést külső kivitelező végezte. Esetenként az építéshez szükséges anyagot a kft. vásárolta meg és adta át a kivitelezőnek, amelyet közvetlenül számolt el beruházásként a szállítóval szemben. A telephely elkészült, a kft. beköltözött, a használatbavételi engedélyt még nem kapta meg, így aktiválás még nem történt. Mihez kötődik az aktiválás? Amennyiben a használatbavételi engedély még nincs meg, hogyan kell elszámolni az üzemeltetési költségeket és az esetleges bevételeket?
Részlet a válaszából: […] ...kell számításba venni. Amennyiben a jogszerűenhasználatba nem vehető raktárt és szerelőbázist hasznosítják, akkor ahasznosítás bevételét árbevételként kell elszámolni, és a hasznosítás bevételeérdekében felmerült, azzal arányos üzemeltetési költséggel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 1.

Épületek aktiválásának időpontja

Kérdés: A Számviteli Levelek 95. számában az 1944. kérdésre adott válaszhoz kapcsolódóan: az irodaház építési munkái 2002-ben kezdődtek. 2003. november 25-én használatbavételi engedély megszerzése érdekében kérelmet nyújtottunk be a helyi önkormányzathoz. A használatbavételiengedély-kérelemhez csatolva hatósági és egyéb jegyzőkönyveket, illetve hozzájárulásokat, amelyeket a szakhatóságok adtak ki. Ahasználatbavételi eljárás megkezdését követően, 2004 januárjában derült ki, hogy a környező irodaházak által több éve használt, és a szóban forgó épülethez vezető út útügyi szakhatósági engedélyek kiadása még nem történt meg. Ezért az önkormányzat a használatbavételi engedélyt nem adta meg. (A szóban forgó út kivitelezése nem volt része az irodaház-beruházásnak!) Az úthasználati engedélyt 2004. május 27-én adták ki. Az irodaház hasznosítása 2004. január 1-jével megkezdődött. Az épület műszaki átadás-átvétele 2003 decemberében kezdődött és 2004. január 21-én fejeződött be. Milyen időponttal kell az épületet aktiválni? Lehet-e az adott esetben alkalmazni az Szt. 4. §-ának (4) bekezdésében foglaltakat?
Részlet a válaszából: […] ...eljárás nemfejeződött be. Az épület rendeltetésszerű használatbavételét (az adottesetben, a kérdésben leírtak figyelembevételével), azaz 2004. május 27-étkövetően lehet az épület bekerülési értéke, hasznos élettartama,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. március 31.