Szállítói engedmény kiskeradónál

Kérdés: Egy kiskereskedelmi tevékenységet végző vállalkozás szállítóival különféle engedményekre vonatkozó megállapodást kötött. Ezen engedményekkel jellemzően éves gyakorisággal számolnak el, az ezt alátámasztó dokumentáció azonban csak az üzleti évet követően áll rendelkezésre. A társaság üzleti éve megegyezik a naptári évvel, a beszámoló letétbe helyezése 2020. május 1-ig nem történt meg. A kiskereskedelmi adóban merül fel kérdésként, hogy mely időszaki szállítói engedmények tartoznak a kiskereskedelmi adó alapjába, és miként kell eljárni az éves adókötelezettség megállapítása során, mert az adóalapadatok, különösen az engedmény összege ekkor még nem áll rendelkezésre? A havi adóelőleg számításánál miként kell eljárni, tekintve, hogy a 2019. évi beszámoló közzététele nem történt meg?
Részlet a válaszából: […] ...engedmény összegét. A kiskereskedelmi adó éves elszámolású adó, hiszen az adóévi adókötelezettségről az adóévet követően kell bevallást benyújtani, az adó alapját az adóévben elszámolt – adóköteles tevékenységből származó – nettó árbevétel adja....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. október 15.

Bevásárlóközponton elhelyezett feliratok minősítése

Kérdés: A bevásárlóközponton elhelyezett, az ott lévő üzleteket bemutató és adott esetben a márkára utaló logót tartalmazó felirat után kell-e a reklámhordozó utáni építményadót fizetni? Az értelmezésem szerint az épületen elhelyezett üzletfelirat után a településkép-védelmi törvény alapján nem keletkezik adókötelezettség, azonban az önkormányzat másképp gondolja.
Részlet a válaszából: […] ...(pl. D. Sportáruház, A. Pláza), és jellegéből adódóan általában az üzlet homlokzatán, bejáratánál helyezkedik el. Ugyanakkor a bevásárlóközpontban fellelhető üzletek elnevezését, logóját tartalmazó molinó, felirat, cégér nem tartozik e fogalmi körbe, hiszen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. március 5.

Reklámhordozó óriásplakát önkormányzati adója

Kérdés: 2018. január 1-jétől az önkormányzatok építményadóval terhelhetik a településkép védelméről szóló törvény szerinti reklámhordozót. Társaságunk rendelkezik olyan eszközzel (óriásplakáttal), mely a törvény szerinti reklámhordozó fogalomnak megfelel. Ezek közül néhányat megszüntettünk 2017-ben, ezért azok után nyilván nem kell adót fizetni. Kérdéses azonban, hogy mi a helyzet abban az esetben, ha a berendezést 2018-ban szereljük le? A Htv. szerint az adókötelezettség csak a reklámhordozó létesítését követő évtől keletkezik, ugyanakkor a leszerelendő óriásplakátot még korábban létesítettük. Ezért az évben leszerelt eszköz tekinthető-e olyannak, mint amelyik egyáltalán nem adóköteles, illetve csak akkor kellene utána adót fizetni, ha 2019-ben is meglenne? Miképp kell eljárni abban az esetben, ha az óriásplakáton az év egy részében nincs plakát, tehát az üres, figyelemmel arra, hogy reklámhordozónak csak az minősül, amely túlnyomórészt reklám közzétételére szolgál? Változtat-e a helyzeten az, ha január 1-jén nincs reklám a plakáton? Vannak továbbá olyan reklámeszközeink is, amelyek mindkét oldalára lehet reklámfeliratot elhelyezni. Ebben az esetben az eszköz mindkét oldala után kell építményadót fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...§-án, azaz az adótárgyat (adóköteles vagyontárgyat) rögzítő rendelkezésen alapul, a Htv. 14. § (5) bekezdése ez esetben irreleváns. Természetesen más a helyzet a 2017. évben még létező, de a Htv.-beli szabályozás hatálybalépésekor (2018. január 1-jén)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. február 15.

Vállalkozás termékeinek népszerűsítése szórólapokkal

Kérdés: Az alábbi ügyletek kapcsán kérem segítségüket a reklámadó-kötelezettség megítélése érdekében. A vállalkozásunk a termékeit kívánja népszerűsíteni, s ehhez szórólapokat gyártat. A legyártatott szórólapokat többféle módon (információs pultra kihelyezés, hoszteszek vállalkozás általi megbízása vagy megbízatása, postai úton való kézbesítés) kísérli meg eljuttatni a vásárlóközönséghez. A hoszteszek a cégünk által rendelkezésre bocsátott, a cég logójával díszített ruhát viselnek. Az is előfordul, hogy a cégünk termékeit forgalmazó áruházlánc akciós újságjában megjelenteti a termékeinket népszerűsítő hirdetést, termékeink fotóját, melyért díjat fizetünk.
Részlet a válaszából: […] ...pl. igénybe vesz ügynökség által kiszervezett hoszteszeket vagy a Magyar Postát, a reklámadó-kötelezettség szempontjából teljesen irreleváns. A terjesztők ugyanis ebben az esetben nyilvánvalóan a reklámozót képviselik (pl. az ő arculatát népszerűsítő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. november 9.

Üzemeltető vagy a bérlő a reklámadó alanya

Kérdés: Bevásárlóközpontot működtető társaságként reklámfelületeket is bérbe adunk az egyébként tőlünk üzleteket bérlők részére, az ingatlanon belül és kívül. E bérleti szerződés alapján a bérlő jogosult a számára időlegesen átengedett ingatlanfelületeket használni. Emellett a bevásárlóközpont üzemeltetőjeként az üzletek bérlőivel abban is megállapodtunk, hogy hirdetési hozzájárulás fejében a bevásárlóközpont egészére hirdetési és értékesítést ösztönző tevékenységet folytatunk. Ennek keretében a bevásárlóközpont egészére nézve reklámszolgáltatásokat rendelünk meg másoktól, illetve különböző marketingakciókat szervezünk. A reklámra vonatkozó szerződés keretében a bevásárlóközpont egészét reklámozzuk, nem pedig az adott üzletet bérlőt. Ezeket a szerződéseket részben a reklámadótörvény hatálybalépése előtt kötöttük, azokat legfeljebb kisebb mértékben (pl. a reklámozás időtartama tekintetében) módosítottuk. Ezen esetekben ki minősül a reklámadó alanyának, illetve ha üzemeltetőként alanya vagyunk a reklámadónak, akkor mi képezi a reklámadó alapját, figyelemmel arra, hogy a saját létesítményt reklámozzuk?
Részlet a válaszából: […] ...tevékenységéből származik, az őt terhelő reklámadó alapjának tekintendő. Ezért ha a kérdésben írtak szerint az üzemeltető a bevásárlóközpont reklámozására irányuló tevékenységét az Rtv. 2. §-a (1) bekezdésében rögzített platformok...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. november 12.

Weblapon közzétett reklám

Kérdés: Külföldi tulajdonú társaságként a weblapunk négy nyelven (a magyar nyelv mellett még három másik nyelven is) is elérhető, a weblap látogatójának döntésétől függően jelenik meg (adott nyelvű) tartalom az adott oldalon. A weblap domainneve .com-ra végződik, tehát nem magyar bejegyzésű weblapról van szó. Tekintve, hogy a reklámadótörvény csak a túlnyomórészt magyar nyelvű oldal esetén ír elő adókötelezettséget, álláspontunk szerint a weboldalon közzétett reklám nem adóköteles. Helyes-e az értelmezésünk?
Részlet a válaszából: […] ...az irányadó az adókötelezettség kapcsán. Mivel pedig az adókötelezettség ténye a weboldal tartalmától függ, így e tekintetben nincs relevanciája annak sem, hogy reklámot tartalmazó a weboldal domainneve mire (.hu-ra, .com-ra vagy másra)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. január 29.

Reklámadóról általában

Kérdés: Kérem, ismertessék a reklámadóval kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, feladatokat!
Részlet a válaszából: […] ...megrendelő akkor lesz adó­alany, ha a közzétevő nem adott számára nyilatkozatot arról, hogy az adókötelezettség őt terheli, és az adóbevallási és -fizetési kötelezettségének eleget tett, vagy arról, hogy adófizetési kötelezettség nem terheli. Nyilatkozni lehet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. december 11.

A beszámoló és az adóbevallás önellenőrzése

Kérdés: Egy kft. a 2001. évre nem számolt el 260 ezer forint értékcsökkenést. Hogyan kell kijavítani a mérleget, eredménykimutatást, társaságiadó-bevallást (milyen nyomtatványon, milyen formában), ha az adóbevallásnál 423 ezer forint veszteséget írt le a kft., amely 163 ezer forintra csökkenne, de társaságiadó-kötelezettség így sem keletkezne?
Részlet a válaszából: […] ...éves beszámolóban a jóváhagyásra jogosult testület által elfogadott, az ismételt közzétételt megelőzően közzétett üzleti éva) mérlegének záró adata mellett az ellenőrzés megállapításainak ezen eszközök és források értékét összevontan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. október 16.