Leltárkészítés módszerei, követelményei

Kérdés: A könyvvizsgálatok során gyakran tapasztalom, hogy az Szt. 69. § (1)-(2) bekezdéseinek követelményeit csak részben teljesítik a beszámolót összeállítók, előfordul, hogy önálló leltárdokumentációt egyszerűen nem is készítenek, a főkönyvi egyenlegek és az analitikák egyeztetéséről nem készülnek végrehajtást igazoló dokumentumok, mert azt mondják, ezt a törvény nem írja elő, sok esetben elegendőnek tartják a főkönyvek zárásának bemutatását. Hivatkoznak a törvény 165. § (1) bekezdésére, mely szerint bizonylattal az eszközök források összetételének változását kell alátámasztani, és a főkönyvi könyvelés-analitika egyeztetés nem eredményez változást, csupán ténymegállapítást. Az ellenőrzésre alkalmasság követelménye is gyakran sérül, rendszerint azzal, hogy a leltárnak nevezett dokumentumok tartalma és terjedelme hiányos, és nem teljesül az Szt. 165. § (4) bekezdésében elvárt logikailag zárt rendszerre vonatkozó elvárás, távolról sem felelnek meg a 166. § és 167. § (1) bekezdésében leírt számviteli bizonylattal szembeni követelményeknek. Míg az ellenőrzésre alkalmasság, lehetőségmeghatározás véleményem szerint igen tág fogalom, és nehezen számonkérhető, addig a logikailag zárt rendszer teljesülése talán pontosabban mérhető és megkövetelhető. Hogyan kell értelmezni a számviteli törvényben meghatározott leltárkészítési követelményekben megfogalmazott elveket? Milyen bizonylatolási, alaki és tartalmi követelmények vonatkoznak a főkönyvi könyvelés és az analitikák egyeztetésére és általában a tényeket rögzítő leltárra? Mit jelent pontosabban az ellenőrzésre alkalmasság és a logikailag zárt rendszerre vonatkozó követelmény?
Részlet a válaszából: […] ...Ilyen okmányok lehetnek például a banki kivonatok, folyószámla-kivonatok, egyeztetőlevelek stb.A leltárral szemben támasztott alapvető követelmények a következők:-a teljesség, vagyis a leltár tartalmazza a vállalkozás valamennyi eszközét és forrását;-a valódiság...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 16.

Leltározási szabályzat

Kérdés: A 2362. számú kérdésre adott válaszukhoz kapcsolódóan kérdezem. Mikrovállalkozásunknak nincs leltárkészlete, a vásárolt anyagokat egyből felhasználjuk. Ebben az esetben is szükséges leltározási szabályzatot készíteni? Vagy elegendő, ha a számviteli politikában utalunk arra, hogy nincs leltárkészlet? (Részletes tárgyieszköz-nyilvántartás van.)
Részlet a válaszából: […] ...szolgáltatása. A Számviteli Levelek 115. számában a 2362. kérdésre adottválaszban éppen a mikrovállalkozásokra vonatkozó minimális követelményeketigyekeztünk megfogalmazni. Az itt leírtakat – természetesen – avállalkozásoknak a saját adottságaikhoz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 2.

Számviteli szabályzatok

Kérdés: A kft. új ügyvezető igazgatója most szembesült a cég könyvelési/számviteli hiányosságaival. Például nincs számlarend! Milyen alapvető számviteli és pénzügyi eljárásokat szabályozó szabályzatoknak kell lenni egy kft.-nél? Mi vonatkozik a tárgyieszköz-nyilvántartásokra? Milyen törvényben, hol vannak ezek a kötelező szabályzatok elrendelve?
Részlet a válaszából: […] ...az Szt. 14. §-ának (8) bekezdése csak a pénzkezelési szabályzatraad.A könyvvezetéssel, a bizonylatolással kapcsolatoskövetelményeket az Szt. XI. fejezete tartalmazza. Az egységes számlakeretelőírásai figyelembevételével kell az Szt. 161. §-a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 7.

Leltárkészítési és leltározási szabályzat kis cégeknél

Kérdés: Kettős könyvvitelt vezető "kis cégek" (bt.-k kft.-k, szövetkezetek) leltározásával van gondunk. Nincs, aki végrehajtsa és ellenőrizze. Hogyan történjen a "kis cégek"-nél a leltárszabályzat összeállítása és a tényleges leltározás végrehajtása?
Részlet a válaszából: […] ...mennyiségben és értékben. Amennyiben a "kis cég" folyamatosan, naprakészen vezetifőkönyvi és analitikus nyilvántartásait, az Szt. követelményeinek megfelelőleltár elkészíthető ezen nyilvántartások alapján is (a nyilvántartásbanszereplő adatokat –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. október 13.

Leltárkészítési kötelezettség

Kérdés: Mit jelent az eszközök és források leltára a zárás folyamatában? Hogyan kell azt mindenre kiterjedően végrehajtani?
Részlet a válaszából: […] ...ellenőrizhető módon, a valóságnak megfelelően tartalmazza.A leltárral szemben – a számviteli alapelvekből következően – különböző követelmények fogalmazhatók meg, mint a teljesség, a valódiság, a világosság, az áttekinthetőség, az egyedi (a tételes) értékelés,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. október 16.