Leltárkülönbözetek elszámolása


Hogyan kell elszámolni az adminisztrációs hibák miatt keletkezett leltárkülönbözeteket? Adminisztrációs hiba esetén össze lehet-e vezetni a hiányt és a többletet? Egyáltalán mit tekintünk adminisztrációs hiányosságnak?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2017. június 15-én (367. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 7327

[…] módosítani.Leltárkülönbözetnek a mennyiségi felvétellel történő leltározás során megállapított tényleges mennyiség és a folyamatosan vezetett nyilvántartások szerinti mennyiség közötti különbözet minősül.A leltáríveken mutatkozó leltárkülönbözetek okát fel kell tárni. Amennyiben az adminisztrációs hiányosságokra vezethető vissza, akkor ezen hiányosságokat a bizonylatok kiállításával vagy a korábban kiállított bizonylat adatainak a módosításával kell korrigálni, a nyilvántartás szerinti adatokat a leltár szerintire kell helyesbíteni. Az adminisztrációs hiányosságok megszüntetése jellemzően a költségeket, a ráfordításokat módosítja.Ha például a leltár szerinti mennyiség több, mint a nyilvántartás szerinti, az eltérés oka az lehet, hogy a korábban kiadott (költségként elszámolt) eszköz visszavételét nem bizonylatolták, vagy a beszerzésről nem állítottak ki könyvelési (bevételi) bizonylatot. Fordított esetben előfordulhat, hogy az értékesítés már megtörtént, például a raktárból az árut kiadták, csak a bizonylatolását felejtették el (közvetett hatása lehet ennek az is, hogy az értékesítésről számlát sem állítottak ki).Abban az esetben, ha ugyanazon leltárfelvételi helyen (raktárban) a megközelítően hasonló minőségű, értékű, rendeltetésű eszközök (anyagok, áruk) összecserélhetősége miatt az egyik eszköz mennyiségében többlet van, a másik eszköz mennyiségében hiány, beszélhetünk kompenzálható tételekről. Ez is adminisztrációs hiányosságnak tekintendő! Ez esetben sincs azonban […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.