Számlakiállítási díj feltüntetése a számlán

Kérdés: Cégünk a számítógépeit egy informatikai társaságtól bérli bérleti szerződés alapján. A használati idő lejárata után cégünk dolgozóinak lehetősége lenne megvenni a számítógépet, azonban ezt nem közvetlenül az informatikai cégtől. A társaság adná el a dolgozónak, tehát cégünk csak "közvetítő" szerepet töltene be. Természetesen mindkét féllel szerződést kötnénk. A dolgozó számára kiállított számlán feltüntethetjük-e a számlakiállítási díjat (nekünk külső szolgáltató végzi a számlakiállítást, több ezer forintért), és ha igen, akkor ezt külön sorban, vagy a számítógép eladási árát megnövelve tehetjük meg? Ez a számlakiállítási díj milyen bevételt jelent cégünknek?
Részlet a válaszából: […] ...felé történő értékesítéskor a beszerzési értéket az eladott áruk beszerzési értékeként, az eladási árat – áfa nélkül – árbevételként kell elszámolni. Gondosan ügyelni kell arra, hogy az áfával növelt eladási ár ne legyen kevesebb, mint az áfát is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. március 24.

Garanciakiterjesztés elszámolása

Kérdés: Riasztóberendezések és számítógépek kereskedésével foglalkozó társaságnál egyre több olyan eset van, amikor az ügyfél garanciakiterjesztést kíván vásárolni az eszköz megvásárlásával egyidejűleg. Ezt a garanciakiterjesztést a társaságnak is meg kell vásárolnia az eladótól. A termékkel eredetileg pl. 3 év garancia jár, de a vevő ehhez még plusz 1 év kiterjesztett garanciát vásárol. Ezt az eladótól megvásároljuk, amelyet az eladó a számlán külön feltüntet (értékkel). Számvitelileg a kiterjesztett garancia (plusz garanciális időszak) az áru bekerülési értékét növelő tétel, vagy időbeli elhatárolásként kellene kezelni bejövő és kimenő oldalon is? Az olyan esetekben, amikor eleve úgy vásárolunk terméket, hogy az ár tartalmazza a garanciális időszakot is – mert X Ft 2 év garanciával és Y Ft 3 év garanciával –, jól gondoljuk, hogy az elhatárolás fel sem merül? Itt a termék árában foglalt garancia a bekerülési érték része? Az előzőekben feltett kérdésekre adott válaszok másképpen alakulnak, ha nem az áru (eszköz) megvásárlásával egyidejűleg történik a garanciakiterjesztés-vásárlás, hanem például fél év elteltével?
Részlet a válaszából: […] ...az utólag vásárolt garanciakiterjesztésnek az áru vevője részére történő eladását a számlázott – áfa nélküli – összegben árbevételként, a bekerülési értéket pedig közvetített szolgáltatásként kell, hogy kimutassa. Az áru vevője a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. július 15.

Adómentes személyi jellegű egyéb kifizetések

Kérdés: Az eredeti kérdést a Számviteli Levelek 409. számában a 7987. kérdés tartalmazza, emiatt azt itt nem ismételjük meg. Az alábbi válasz csak az adómentes személyi jellegű egyéb kifizetésekre vonatkozik.
Részlet a válaszából: […] ...Szja-tv. 1. számú melléklete tartalmazza a magánszemélyek adómentes bevételeit. Amennyiben ezen bevételeket a munkáltató, a vállalkozó (kifizető) juttatja a munkavállalójának, illetve más magánszemélynek, célszerű, ha ezen kifizetéseket a munkáltató, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. augusztus 29.

Adómentes juttatások elszámolása

Kérdés: A nem pénzben kapott adómentes juttatásokat az Szja-tv. 1. számú melléklete részletezi. Ezek többsége tételesen nem szerepel a személyi jellegű egyéb kifizetések között, ennek ellenére elszámolhatók ott?
Részlet a válaszából: […] ...juttatotta) a sporttörvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet,b) kulturális szolgáltatás igénybevételére (muzeális intézmény és művészeti létesítmény kiállítására, színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadásra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. április 18.

Kérdések az AirBnB kapcsán

Kérdés: Egyesült Királyságban élő magyar állampolgár vagyok, adószámmal, állandó lakcímmel rendelkezem e honban, azonban állandó életterem: UK. Budapesti lakásomat nem szeretném parlagon hagyni, ezért úgy döntöttem, AirBnB-ztetni fogok. Jogkövető vagyok, ezért minden lehetséges információt átolvastam, de maradtak nyitott kérdések. Ebben szíveskedjenek segíteni! Tájékozódásom alapja a NAV 10. számú munkafüzete volt. Számos kérdésem ezek után nyitott. Azt értem, hogy számláznom kell, és választhatom az AM formát, miután adószám (bejelentkezési kötelezettség) nélküli magánszemélyként szeretném a tevékenységet folytatni.
1. Azt olvastam valahol, hogy nem is kell számlát, csak "számviteli bizonylatot" kibocsátanom ebben az adózási módban. Igaz ez? És ha kell is – itt szabadúszó művészként dolgozom –, saját készítésű számlaformátumom van. Ha azt új, zárt tartományként használom, megfelel-e a hazai előírásoknak? Mi a könnyű és megfelelő megoldás? Azt már tudom a Számviteli Levelek alapján, hogy pdf-formátumban miként kell eljárni. Ez is megfelelő lenne – persze csak akkor, ha nem magyar nyelvű, esetleg bilingvis a számla?
2. Az előzőekből következik, hogy a hatóságnak biztosítani kell a bizonylatokhoz való hozzáférést vs. ellenőrzést, ám azok az én számítógépemen lesznek az Egyesült Királyságban! Gondolom, nem jönnek ki, nekem meg nem kell hazajönnöm. Természetesen hazai eurószámlám van, arra fognak fizetni. Kell megjelölnöm képviselőt? Hogyan, hol, miként? (Van ügyfélkapum.) Mi a jogkövető megoldás?
3. Olvasom az áfa kapcsán, hogy az AirBnB-nek fizetett jutalék miatt nemzetközi adószámot is váltanom kell. Ezzel mi a helyzet? Nem értem a füzet magyarázatát az áfaalapot illetően. Hogyan? Mit? Mire számolva? Miért? Kitérnének ismét erre is egy példával?
Részlet a válaszából: […] ...27%-os adókulccsal kell számítani, és a '65 jelű áfabevalláson bevallani, majd megfizetni. Figyelemmel a közösségi szolgáltatás igénybevételére, összesítő nyilatkozatot ('A60. számú nyomtatványt) is be kell nyújtania.Mindez a fentiek alapján egy példával azt jelenti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. március 22.

Projektmenedzsment-szolgáltatás a mérlegfordulónapon

Kérdés: Társaságunk projektmenedzsment-szolgáltatást nyújt más vállalkozások futó projektjeihez, amelynek keretében jelentős számú folyamatban lévő munka van év végén, amit nem lehet kiszámlázni. A társaság éves eredményének megállapítását – az összemérés elvének érvényesülését – miként tudjuk biztosítani? A folyamatban lévő munkák készültségi fokának megfelelő összegű, még nem számlázott bevételek elhatárolásával, vagy csak a befejezetlen szolgáltatás tényleges utókalkulációjával – a felmerült közvetlen költségek meghatározásával –, amihez sajnos nincs megfelelő nyilvántartásunk?
Részlet a válaszából: […] ...utókalkulációja, a közvetlenül felmerült költségek összegének a saját termelésű készletek közé történő felvételével. Árbevételt kimutatni csak a befejezett szolgáltatás esetében lehet a megrendelő felé számlázott, általa elfogadott összegben. Ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. március 22.

Közös költség befizetése

Kérdés: Társasházban lakom mint tulajdonostárs. Szükségem lenne a helyesen, szakmailag, pénzügyileg értelmezhető könyvelésre. A könyvelés a Profi Társasházkezelő online rendszer alapján működik. A közös költséget minden hónap 15. napjáig kell befizetni. Számomra elfogadhatatlan az, hogy a letöltött anyagon nem jelenik meg a letöltés pontos dátuma és időpontja. Ezzel kell igazolni, hogy mikor van hátralék. A 2016. 04. 10-én lekért elszámolás alapján miért hátralék az április havi közös költségem?
Részlet a válaszából: […] ...közös költség előirányzatát a kettős könyvvitelt vezető társasház – főszabályként – árbevételként a hónap első napjával könyveli és mutatja ki a tulajdonosokkal szembeni követelésként. A kérdésben leírtak alapján a befizetést minden hónap 15. napjáig...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. május 26.

Kis értékű tárgyi eszközök – végelszámolás

Kérdés: A bt. 100 ezer forint alatti tárgyi eszközeit egyösszegű értékcsökkenési leírást alkalmazva csak az 5. számlaosztályban könyveli, az 1. számlaosztályban a tárgyi eszközök között nem szerepelnek. Ezek mennyiségét az éves leltárban tartják nyilván. Végelszámoláskor helyes-e, ha ezeket selejtezik (azzal a megjegyzéssel, hogy a hulladékcentrumba csak a törlési határozat után adják le, mivel ezeket a végelszámoló még használja [számítógép, nyomtató, asztal, szék stb.]), hiszen piaci értékük nincs?
Részlet a válaszából: […] ...ha a 100 ezer forint alatti tárgyi eszköznek van piaci értéke (akár hulladékértéke is), akkor azt az eszközök között a rendkívüli bevételekkel szemben állományba kell venni. Így tehát a végelszámoló is csak a végelszámolás befejezésekor nyilatkozhat arról, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. június 25.

Telefonszolgáltatás le nem vonható áfája

Kérdés: A telefonszolgáltatás áfájának 30%-a nem vonható le, ha nincs továbbszámlázva legalább 30%-a. A mobiltelefonokra előfizetett internetcsomag áfája is csak 30%-kal csökkentetten vonható le? Az ISDN, rádiós internet – amit a számítógépeken használunk – áfája is csak 30%-kal csökkentetten vonható le?
Részlet a válaszából: […] ...az előzetesen felszámított adó levonható – többek között -, ha a 124. § (3) bekezdésében felsorolt esetekben a szolgáltatás igénybevétele fejében járó ellenérték legalább 30 százalékára teljesül, hogy az a 15. § szerinti szolgáltatásnyújtás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 8.

Szoftver a számítógéppel együtt vagy külön

Kérdés: A szállító a szoftvert a számítógéppel együtt, annak az árába beépítve számlázta. A számlából arra lehetett következtetni, hogy OEM szoftver beszerzése valósult meg. Informatikai szakemberek szerint az OEM szoftverlicence ahhoz a számítógéphez van véglegesen hozzárendelve, amelyre a szoftver telepítették. Ez esetben mi a helyes számviteli elszámolás? A szoftver használati jogát a tárgyi eszköz értékében kell számításba venni? Vagy az immateriális javak között vagyoni értékű jogként? Ez utóbbi esetben a szoftver, a számítógép bekerülési értékét a társaság szakemberei a szokásos piaci ár alapján meghatározhatják?
Részlet a válaszából: […] ...szakembereinek kell a szétválasztást elvégezni, a rendelkezésükre álló információk alapján, jellemzően a szokásos piaci ár figyelembevételével. (Ennek a dokumentuma lesz a könyvelés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. október 24.
1
2
3
5