Közös üzemeltetés költségeinek elszámolása

Kérdés: Közös üzemeltetésnek tekinthető-e egy irodaház működtetése? Az irodaházban az egyes irodák jogi személy tulajdonosainak alkalmazottai, bérlői alapvetően a tevékenységükhöz szükséges vezetői, gazdasági, irodai tevékenységet végzik, termelőtevékenységet nem folytatnak. Az irodaház működtetése során felmerült költségekhez az egyes irodák tulajdonosai hozzájárulnak, de nyereséget nem realizálnak. A közös üzemeltetés értelmezésére nem találtam jogszabályi előírást.
Részlet a válaszából: […] ...a közös üzemeltetésben részt vevők között.A közös üzemeltetés klasszikus esetének tekintendő az, amikor egy épületet (például az irodaházat) az épület tulajdonosai (a tulajdonos alkalmazottai, bérlői) nem termelőtevékenység céljára közösen használnak (ott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. november 21.

Irodaként használt lakás közüzemi számlái

Kérdés: A kft. tulajdonosának a lakása a cég irodája is. A közüzemi számlák a kft. nevére szólnak. 30%-ban számoljuk el a rezsiszámlákat a vállalkozói tevékenység érdekében felmerült költség szempontjából (légköbméter alapján lett a 30% megállapítva). Helyesen járunk el? A helyhez kötött telefon, illetve az otthoni internetszolgáltatás számláját hogyan lehet figyelembe venni?
Részlet a válaszából: […] A rövid válasz a közüzemi számlákkal kapcsolatosan az, hogy nem járnak el helyesen! A közüzemi számlák sokfélesége mellett a helyiségek légköbmétere nem biztosítja azt, hogy csak a tényleges fogyasztásnak megfelelő értékek kerüljenek elszámolásra a vállalkozási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. január 11.

Anyagköltség tartalmáról részletesen

Kérdés: Azt, hogy mit kell anyagköltségként kimutatni, illetve mivel kell az anyagköltséget csökkenteni, tömören az Szt. 78. §-ának (2) bekezdése tartalmazza. Kérem, hogy az anyagköltségre vonatkozó ismereteket részletesebben mutassák be annak érdekében, hogy az eddig alkalmazottak helyességéről vagy helytelen voltáról meggyőződhessünk!
Részlet a válaszából: […] ...beszerzett, vásárolt alkatrészek és tartalék alkatrészek beszerzési (bekerülési) értékét, azok felhasználásakor;– a nyomtatványok, irodaszerek bekerülési (beszerzési) értékét;– a Munka Törvénykönyve szerint kötelezően juttatandó védőétel,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. november 9.

Közvetített szolgáltatás négyzetméter-arányosan

Kérdés: Társaságunk egy bevásárlóközpontot működtet, s a bérleti szerződés a bérleti díj mellett különféle (üzemeltetési) költségek megfizetésére is kötelezi a bérlőt. A bérlőre terhelt költségek két csoportba oszthatók. Az első csoportot a bérlő tényleges fogyasztása alapján átterhelt közüzemi díjak (villamos energia, földgáz, víz, szennyvízszolgáltatás) alkotják, a második csoportba a bevásárlóközpont fenntartásával kapcsolatos üzemeltetési költségek négyzetméter-arányosan történő továbbhárításából eredő díjrészek sorolhatók. Ez utóbbi csoport két további alkategóriára bontható: az épület közös használatú helyiségeinek üzemeltetetésével (takarítással, karbantartással, őrzéssel összefüggő), illetve a menedzsmentfeladatok (ügyintézés, számlázás, egyéb adminisztrációs feladatok) ellátásával kapcsolatos költségekre. A közüzemi költségeket a számla melléklete tételesen lebontva tartalmazza, az üzemeltetési költségeket egy összegben számlázzuk ki, de visszakövethető, hogy az egyes költségeket miképp kalkuláltuk. A helyi iparűzési adó szempontjából a közvetített szolgáltatások értékének definíciójával összhangban alkalmazható-e a négyzetméter-arányos díjszabás az üzemeltetési költségek felosztásához?
Részlet a válaszából: […] ...melyet az adózó a megrendelője felé nyújt. A bevásárlóközpont üzemeltetéséhez szükséges személyi jellegű ráfordítások, irodai és ügyintézési költségek tipikusan azok a költségek, melyek a bérbeadó működéséhez szükségesek, azt változatlan formában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 26.

Bérelt lakás bérleti díjának elszámolása

Kérdés: Ügyvédi iroda lakást bérel aliroda működtetésére. A bérbeadó olyan magánszemély, akinek az adószámában középen nem 7-es, hanem 1-es van. Így a bérleti díjat – nem számfejtés keretében – teljes összegében átutaljuk. A közüzemi számlák az iroda nevére érkeznek, a közös költséget azonban a bérleti szerződésben foglaltak alapján – számla nélkül – fizeti az iroda. A bérelt lakás egyben az iroda tagjának bejelentett tartózkodási helye is. A fent említett költségek 100%-ban irodai költségként kerülnek elszámolásra. Helyesen járunk el?
Részlet a válaszából: […] ...kell megállapítani, kifizetőtől származik, az adóelőleget a kifizetőnek kell megállapítania. Tekintettel arra, hogy az ügyvédi iroda kifizetőnek minősül, jogszabályellenesen jártak el akkor, amikor a magánszemély bérbeadó számlája alapján a teljes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 10.

Irodaépület lakás céljára történő hasznosítása

Kérdés: Egyéni vállalkozó irodaépületet vásárolt, az áfát visszaigényelte. Az épületet részben saját maga, részben bérbeadás útján hasznosította. A bérleti szerződés felmondása után az épület alsó szintjét lakásként hasznosítja. A vállalkozó a közüzemi díjak, a költségek arányos megtérítése ellenében használhatja-e az irodaépületet lakás céljára úgy, hogy az áfát nem rendezi?
Részlet a válaszából: […] ...egy részét személyes céljaira használja, azt az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenysége köréből kivonja, ezért köteles az irodaépület forgalmi értéke után [Áfa-tv. 25. §-ának (1) bekezdése] az áfát megfizetni. Az adó a kivonáskor, tehát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. július 18.