Elektronikus úton előállított dokumentum megőrzése

Kérdés: Elektronikus archiválással, digitalizáló rendszerekkel foglalkozó szolgáltatók kínálatában szerepel az ún. "Elektronikus hitelesítés" ajánlata. A késztermék értékesítését, szállítását, átvételét igazoló dokumentum (szállítólevél) utólagos digitalizálására jelenleg milyen előírások vonatkoznak, a dokumentum hitelességének megőrzését illetően? Az eredetileg papír formában (gépi úton) előállított, az áruátvételt hagyományos módon (tintával) igazoló aláírással ellátott, utólag szkennelt szállítóleveleket az adóhatóság digitális formában hiteles dokumentumnak tekinti-e, amennyiben a digitalizálási szolgáltató digitális aláírással, időbélyeggel igazolja az eredeti papírpéldány és a digitalizált dokumentum egyezőségét? Vagy emellett szükség van a papírdokumentumok megőrzésére is?
Részlet a válaszából: […] ...A digitális archiválás szabályairól az 1/2018. (VI. 29.) ITM rendelet (ITM rendelet) rendelkezik. Az elektronikus dokumentumot a megőrzési kötelezettség lejártáig védeni kell a törlés, a megsemmisítés, a véletlen megsemmisülés, az utólagos módosítás és sérülés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. szeptember 23.

Papíralapú bizonylatok elektronikus aktiválása

Kérdés: Az Szt. 169. §-ának (6) bekezdése alapján az eredetileg nem elektronikus formában kiállított bizonylatról készített elektronikus másolattal is teljesíthető a bizonylat megőrzésének kötelezettsége, amennyiben a másolatkészítés során alkalmazott módszer biztosítja az eredeti bizonylat összes adatának késedelem nélküli előállítását, folyamatos leolvashatóságát, illetve kizárja az utólagos módosítás lehetőségét. Az Art. alapján adóigazgatási eljárásban nem kérhető az irat eredeti példánya, amennyiben rendelkezésre áll az elektronikus úton előállított hiteles másolat. A fentiek alapján a hatályos jogszabályi környezet lehetővé teszi azt, hogy egy társaság az összes befogadott papíralapú számlájáról elektronikus másolatot készítsen, és azok archiválásával teljesítse megőrzési kötelezettségét? Tehát archiválás után a papíralapú számlák kidobhatók, ha archiválva őrizzük meg 8 évig? Hogyan kell helyesen archiválni a számlákat, hogy cégünk megfeleljen a megőrzési kötelezettségnek?
Részlet a válaszából: […] ...történő megőrzés technikája a hivatkozott ITM rendeletből következik. Külön felhívjuk a figyelmet a számlákkal kapcsolatos megőrzési kötelezettségre.Mivel az elektronikus másolat megőrzése megfelel az Art., az Áfa-tv., valamint a számviteli törvény előírásainak,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. augusztus 26.

Pdf-formátumú számlák megőrzése

Kérdés: A számláinkat elektronikusan szeretnénk megőrizni. Az e-mail mellékleteként már hitelesítéssel érkező, illetve nem hitelesített pdf-formátumban kapott számlákat kinyomtatjuk, és a továbbiakban mint papíralapú számlákat kezeljük, küldjük a társosztályoknak igazoltatásra. Könyvelés után az SAP-rendszerünkből kapott bizonylatszámot ráírjuk, a kifizetés dátumát rögzítjük rajta, majd beszkenneljük a mellékleteivel együtt, és elküldjük elektronikus hitelesítésre egy szolgáltatóhoz. Ezután csatoljuk az SAP-rendszerben a könyvelési bizonylathoz. Megfelel-e ez a folyamat az elektronikus számlák megőrzése, illetve az elektronikus archiválás szabályainak?
Részlet a válaszából: […] ...adatok tekintetében a digitális archiválás szabályairól szóló 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelet értelmében azt kell a megőrzési kötelezettség lejártáig folyamatosan biztosítani, hogy kizárt legyen az utólagos módosítás lehetősége, a dokumentumok törlése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 18.

Bizonylatok megőrzése elektronikus formában

Kérdés: A számviteli törvény szerinti kötelezettségének eleget tesz-e a társaság, ha a lezárt évek főkönyvi kartonjait Excel formátumban lementi, és azt egy adathordozóra (floppy discre vagy CD-re) kiírja? Az olvasható formátum így is biztosítható? Egy könyvelőiroda, amely több tíz céget könyvel, ezzel jelentős nyomtatvány- és irodaszer-megtakarítást tudna elérni.
Részlet a válaszából: […] ...– jelenleg – a 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelet rendelkezik. Ezenrendelet 2. §-a szerint:A megőrzésre kötelezett a megőrzési kötelezettség lejártáig(az adott esetben gyakorlatilag 10 évig) köteles biztosítani, hogy azelektronikus dokumentumok megőrzése olyan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. július 16.

Bizonylatokkal kapcsolatos előírások változása

Kérdés: Úgy hallottuk, az Európai Unióban nem kötelező a számlák aláírása. Magyarországon is változik az előírás? Változnak-e a követelmények az elektronikus aláírással, a bizonylatok megőrzésével kapcsolatban?
Részlet a válaszából: […] ...értékadóról szóló 388/77/EGK irányelvet módosító 115/2001/EK irányelv előírja, hogy a tagállamok nem követelhetik meg (közvetlen kötelezettségként nem írhatják elő) a hagyományos papír alapú számlák aláírását.A hazai számviteli szabályozás a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. január 8.