Számviteli bizonylat nélküli könyvelés

Kérdés:

Egyre többször fordul elő, hogy egy gazdasági társaságnál hiányzó számlák vannak (bankkártyás fizetések, utalások, készpénzes fizetések), amik a bankon megjelennek, vagy a NAV online adatszolgáltatáson látszódnak. Megoldás lehet-e, hogy áfalevonás nélkül (bruttó módon) kerülnek könyvelésre ezen költségek a cég könyveiben egy nyilatkozat alapján, mely nyilatkozat tartalmazza, hogy ezen tételek a cég érdekében felmerült költségek voltak, mihez kapcsolódóan merültek fel, ki volt a partner, mi került vásárlásra, és mellékelésre kerülnek a NAV online adatszolgáltatásból kinyerhető adatok (ahol látszik az időpont, hogy a cég nevére állították ki a számlát, és hogy mit vásároltak stb.)?

Részlet a válaszából: […] ...irat) – függetlenül annak nyomdai vagy egyéb előállítási módjától –, amely a gazdasági esemény számviteli elszámolását (nyilvántartását) támasztja alá.A számviteli törvény előírása alapján a számviteli nyilvántartásokba csak szabályszerűen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. június 15.

Készpénzkezelés, ha nincs pénztáros

Kérdés: Mi a házipénztár? A készpénzkezelésről kötelező nyilvántartást vezetni? Akkor is, ha nincs függetlenített pénztáros? Indokolt külön pénztárbevételi és pénztárkiadási bizonylatokat kiállítani? Hogyan történik ez esetben az ellenőrzés?
Részlet a válaszából: […] ...egyidejűleg a könyvekben rögzíteni kell. Így a házipénztárban lévő készpénzről, a házipénztár pénzforgalmáról naprakész nyilvántartást kell vezetni. Ilyen nyilvántartás hiányában a pénztárban lévő készpénz megléte sem ellenőrizhető.Itt jegyezzük meg,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. május 10.

Bizonylatok megőrzése a társaság megszűnésekor

Kérdés: Hány évig kell megőrizni a számviteli beszámolókat, az azokat alátámasztó bizonylatokat? Kinek a feladata a megőrzés, ha a társaság megszűnik? A bizonylatokat hol kell tárolni?
Részlet a válaszából: […] ...közvetlenül és közvetetten alátámasztó számviteli bizonylatokat (ideértve a főkönyvi számlákat, az analitikus és részletező nyilvántartásokat, kartonokat, számlákat, pénztári és banki bizonylatokat stb. is) legalább 8 évig kell olvasható formában, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. január 11.

Társasházi felújítási hányad elszámolása

Kérdés: A Számviteli Levelek 5371. kérdésére adott válaszukban a társasház felé önálló jogcímen befizetett felújítási alap tulajdonosnál és társasháznál történő elszámolásával foglalkoztak. A válaszhoz kapcsolódó kérdéseim: mi történik, ha a társasház egyik tulajdonosa eladja a társasházban lévő tulajdonát? Mit kell tennie az eladásig fizetett felújítási alappal, amelyet követelésként mutat ki? Mit kell tennie annak, aki az ingatlant megveszi? Kinek milyen bizonylatot kell kiállítania erről? Hol találom meg ezen nyilvántartási mód jogszabályi hivatkozását?
Részlet a válaszából: […] ...hányaddal kapcsolatos követeléseket is, és kimutatja azokat a társasházzal szembeni követelésként. A társasháznál természetesen a nyilvántartásokon nemcsak a tulajdonosváltást kell átvezetni, de a felújítási hányadok miatti kötelezettségek címzettjének a nevét is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 25.

Tévesen átutalt önkéntes nyugdíjpénztári befizetés

Kérdés: Cégünknél a dolgozók munkabérükön felül (nem a cafeteria keretében) a bérük 6,75%-ának megfelelő önkéntes nyugdíjpénztári befizetést is kapnak, amennyiben van nyugdíjpénztári tagságuk. Egyik dolgozónk hónapokkal ezelőtt megszüntette tagságát, de erről cégünket nem értékesítette. Akkor értesültünk erről, amikor a pénz a bankszámlára visszaérkezett. A visszajött pénzt a 4. számlaosztályban könyveltem, és kértem a bérszámfejtő céget, hogy a következő bérfeladásban korrigálja a költséget. Azt a választ kaptam, hogy ők nem tudják korrigálni, a banki tételt költségcsökkentőként kell könyvelni. Helyes-e ez így?
Részlet a válaszából: […] ...válasz röviden az, hogy a bérszámfejtő cég helytelenül ítéltemeg a helyzetet.Tekintettel arra, hogy a könyvviteli nyilvántartásokba csakszabályszerű bizonylat alapján szabad a gazdasági eseményeket rögzíteni, avisszaérkezett pénz költségkénti elszámolásának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 1.

Közös költség elszámolása számla nélkül

Kérdés: A kft. magánszemélyektől bérel lakást iroda céljára. A közüzemi költségeket átírattuk a kft. nevére. A közös költségeket is a kft. fizeti. Több helyen olvastam, hogy a közös költséget a magánszemélynek kell megfizetnie, a kft. csak a magánszemély által számlázott bérleti díj részeként számolhatja el költségként. Miért nem lehet a banki befizetés és a szerződés alapján a kft.-nél saját költségként elszámolni? Hiszen a költségelszámolás hiteles bizonylatolása így is biztosítva van. Melyik számviteli vagy adózási alapelv sérül, ha a költség közvetlenül a bérbevevőt terheli?
Részlet a válaszából: […] ...elfogadható az eztdokumentáló átutalás banki bizonylata. A közös költséget a kft. nevére szólószámla dokumentálja. A számviteli nyilvántartásokba csak szabályszerűenkiállított bizonylat alapján szabad adatokat bejegyezni. A közös...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 8.

Házipénztár-nyilvántartás

Kérdés: A kft. házipénztárát egy személyben az ügyvezető kezeli. Hó végén egy kiadási és egy bevételi bizonylatot tölt ki, amelyhez mellékeli a számlákat. Erről – gyűjtő alapján – kerülnek egy összegben, hó végi dátummal könyvelésre az adatok. Ebből következően, egy záró állomány van a hó végén. A házipénztár-szabályzatot így alakították ki. 2006. év végén 10 százalékos osztalékadóval osztalékot venne igénybe a kft. Elfogadható a hó végi záró állomány? A bizonylatok száma havonta 20 és 30 között van. Az átlagos havi kiadás 1-1,5 millió forint.
Részlet a válaszából: […] ...gazdasági műveletek, események bizonylatainak adataitkésedelem nélkül, készpénzforgalom esetén a pénzmozgással egyidejűleg akönyvviteli nyilvántartásokban [az analitikus nyilvántartásban (az adottesetben a pénztárkönyvben) vagy/és a főkönyvi számlákon] rögzíteni kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. január 11.

Pénzkezelési szabályzat kis cégeknél

Kérdés: Kettős könyvvitelt vezető "kis cégek", bt.-k, kft.-k, szövetkezetek pénzkezelésével van gondunk. Nincs, aki végrehajtsa és ellenőrizze. Ezeknél a cégek vezetői kezelik a pénzt. A cégvezető tölti ki a bevételi pénztárbizonylatot, a pénztári jelentést. Lehetséges ez? Hogyan kell ezt a pénzkezelési szabályzatban előírni, hogy ne sértsenek jogszabályt?
Részlet a válaszából: […] ...beszélni,az ellenőrzési feladatok pedig a könyvelést megelőzően is elvégezhetők.Nem lehet eltekinteni attól, hogy a pénzforgalomrólnyilvántartást kell vezetni. Ugyanis folyamatosan, naprakészen tudni kelldokumentálni, hogy a pénztárban mennyi készpénznek kell lennie...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. október 13.