ERP-rendszer bevezetésének modellezése

Kérdés: Társaságunk új ERP-rendszer bevezetését tervezi. A kiválasztás során 3 versenyző maradt versenyben, akiket megkértünk, hogy a társaságunknál szereplő gazdasági eseményeket (termékek, vevők stb.) modellezzék le a jövőbeli rendszerben. Ennek díjáról megkaptuk a számlát. Ezt hova kellene könyvelnünk? Alapítás-átszervezés költségére tehető?
Részlet a válaszából: […] ...történő kimutatást nem javasoljuk. Természetesen a felmerült költségeket könyvelni kell a felmerülés időszakában az igénybe vett szolgáltatások költségei között, dokumentálva azt is, hogy ezen költségek a vállalkozási tevékenység érdekében merültek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. október 13.

ERP-rendszer bevezetése

Kérdés: Az ERP-rendszerrel kapcsolatosan sokféle véleményt hallottunk, emiatt megbíztunk egy társaságot nettó 5 millió forintért, hogy felmérést végezzen cégünknél: mire van szükségünk, hogyan működnek a folyamatok a társaságunknál, illetve melyik céget és rendszert javasolják, ami a legkisebb átalakítással és zökkenőmentesen vezethető be. Az anyag szeptemberre készül el. Ráaktiválható-e a rendszerre a szakértői felmérés értéke?
Részlet a válaszából: […] ...a javasolt rendszert nem vezetik be, akkor természetesen aktiválni sem lehet, és a felmerülés évében – mint igénybe vett szolgáltatás ellenértéke – a társaság eredményét...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. július 28.

ISO-audit elszámolása

Kérdés: Változott-e a Számviteli Levelek 46. számában a 925. számú kérdésre adott válaszuk tartalma, mivel a NAV a háromévenkénti megújító auditot el akarja határoltatni velünk, amit a felmerüléskor elszámoltunk?
Részlet a válaszából: […] ...számítással nem lehet alátámasztani, akkor a háromévenkénti megújító audit költségeit is a felmerülés évében kell az igénybe vett szolgáltatások költségei között elszámolni.Az előbbiek azt is jelentik, ha a megújító audit költségeit az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. augusztus 15.

Bérbevevő igényeihez igazodó munkák

Kérdés: Cégem ingatlan-bérbeadással (iroda és raktár) foglalkozik. Az irodaház nem új. A bérbevevő megtekinti az irodát, és ha megfelelő, megkötjük a szerződést. Ezt követően következik egy standard kialakítás, amely a bérbeadót terheli. Ezenfelül vannak extraköltségek, amelyeket a bérbevevőnek továbbszámlázunk. Ha jelentős a bérlő, akkor előfordul, hogy a kialakítás költségeit teljes egészében átvállaljuk. Ezeket a költségeket az 5. Számlaosztályban könyveljük, és a bérleti időszak függvényében elhatároljuk. Szerintem ez a megoldás nem helyes, mert alapítás-átszervezés költségeként kellene könyvelni, majd aktiválni. Melyik a helyes?
Részlet a válaszából: […] ...közé, amelyeket a bérlő felé számlázni kell. Ha ez utóbbi munkákköltségeit a cég átvállalja, akkor valójában térítés nélküli szolgáltatástnyújt, amelyet rendkívüli ráfordításként kell elszámolni és áfafizetésikötelezettség terheli. Természetesen a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. október 21.

Támogatások elszámolása

Kérdés: Az M. Zrt.-vel két aláírt támogatási szerződésünk van. A támogatási szerződés 2. sz. melléklete az elszámolható költségeket részletezi, számviteli kategóriákba sorolással. Az 1. támogatási szerződés (e-kereskedelmi rendszer) a 114. Szellemi termékek közé sorolja be a különböző modulok előállítási költségeit, de az adatfeltöltés, tesztelés, oktatás, üzemgazdasági előkészítés (üzembe helyezésig felmerült költségeket) az 529. Egyéb igénybe vett szolgáltatások költségeihez sorolja. (Korábbi kérdésemre adott válaszuk szerint ezeket is a szellemi termék bekerülési értékében vettem számításba!) Kérdésem az, hogy az M. Zrt. ellenőrzése során az ő "besorolása" szerinti könyvelést elvárhatja, vagy én az ő "besorolásuktól" eltérhetek? A megkapott támogatás rendkívüli bevétel lesz, vagy az ő "besorolásukhoz" kapcsolódóan a költségeket ellentételező egyéb bevétel? A támogatási szerződés vissza nem térítendő támogatásról szól, de az tartalmazza a különböző vállalásainkat is. Ezen vállalások miatt a támogatást a tőketartalékba, majd a lekötött tartalékba kell helyezni? A 2. támogatási szerződés (minőségbiztosítási és gyártásszervező rendszer) is előírja a költségek számviteli besorolását. Egyik ilyen költség az ISO 14001:2004 környezetközponti irányítási rendszer kialakítása és tanúsítása. Az előírás szerint ez is igénybe vett szolgáltatás. Többen úgy gondolják, aktiválni kell alapítás-átszervezésként. Mi a helyes megoldás? Hol számolandó el a támogatás?
Részlet a válaszából: […] ...előállítású eszközök aktivált értékeként).A mások által végzett, de nem a szellemi terméketközvetlenül létrehozó szolgáltatások (a kérdésben felsoroltak a szellemi termékjárulékos költségei) számlázott összegeit célszerű elsődlegesen az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. július 15.

Aktiválni vagy nem aktiválni?

Kérdés: Megnyertünk egy pályázatot, amelynek keretében 2009-ben cégünk elvégezte az ISO 14001:2004 környezetközpontú irányítási rendszer kialakítását és auditálását összesen 1650 E Ft értékben. Ez a rendszer – véleményünk szerint – a bevezetést követően a tevékenység során a bevételekben várhatóan nem térül meg. Ezért nem került aktiválásra az alapítás-átszervezés értékeként, hanem igénybe vett szolgáltatás költségeként. Van, aki szerint aktiválni kellett volna. Kérem segítségüket a döntésben!
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 25. §-ának (3) bekezdése szerint a minőségbiztosításirendszer bevezetésével kapcsolatos tevékenység is az alapítás-átszervezésfogalmi körébe tartozik. A kérdésben szereplő, a környezetvédelmi jogszabályiés egyéb külső előírásoknak megfelelő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 3.

Alapítás-átszervezés?

Kérdés: Társaságunk 2009-ben új üzlethelyiséget nyitott. Az új üzlet vezetőjét már 2008. évben felvettük, hogy segítsen az arculat, bútorzat kialakításában, valamint a megfelelő árukészlet megrendelésében és a megfelelő alkalmazottak kiválasztásában. Elszámolhatók-e – a költség-haszon összevetésének elve szerint – a vezető 2008. évben felmerült bér + járulék költségei 2008-ban? Ha nem, milyen módon emelhetem ki költségek közül?
Részlet a válaszából: […] ...hogy az üzletvezető bérét és annak járulékaitnem lehet befejezetlen termelésként készletre venni, mert az nemtermék-előállítás, szolgáltatásnyújtás miatt merült fel. Mivel az üzletvezetőt új üzlethelyiség jövőbeni megnyitásamiatt vették fel, kérdés, lehet-e...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. június 25.

Támogatással megvalósított saját vállalkozásban végzett beruházás

Kérdés: Társaságunk – amely kizárólag áfaköteles értékesítést végez – 2004-ben államháztartási támogatásban részesült (ISO-támogatás, prospektus-, videofilm-támogatás), amely miatt az Áfa-törvény 3. számú melléklete 1. része szerinti arányosítást alkalmazta. Ugyanakkor beruházást is végzett, amelyhez az anyagokat saját maga szerezte be. Az Szt. szerint ilyen esetben saját vállalkozásban végzett beruházásról van szó, amelyet a nyilvántartásba vételkor (de legalább az év végén) az áfabevallásba is be kell állítani. Ezzel duplán sújtja az áfa le nem vonhatósága. Milyen értéken szerepeljen a saját vállalkozásban végzett beruházás az áfabevallásban adóalapként, ha az anyagon kívül minden mást külső kivitelező végzett, akiknek a számláiban lévő áfa egy része szintén nem került visszaigénylésre az arányosítás miatt? Ez is duplázódik?
Részlet a válaszából: […] ...– az egyébráfordítások között kell elszámolni (az arányosítással megállapított le nemvonható hányad az egyes eszközökhöz, szolgáltatásokhoz nem rendelhető hozzá).Az Áfa-tv. 38. §-ának (4) bekezdése szerinti arányosítástársasági szintű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 29.

ISO-rendszer kiépítése pályázati támogatással

Kérdés: Vállalkozásunk az ISO 9001/2001 szabvány rendszerének kiépítésére pályázatot nyújtott be. A pályázat elkészítésével külső céget bízott meg, amely cég a rendszer kiépítését is vállalja. A pályázaton nyert összeget csak a rendszer kiépítésének végén, a tanúsítvány meglétét követően kapjuk meg. Az ISO-rendszer kiépítésének szerződés szerinti összegét a kiépítés szakaszainak megfelelően részletekben számlázzák. Az ISO-rendszer kiépítésének költségeit számviteli politikánk szerint aktiválni fogjuk. A pályázatírás költsége része lehet-e az aktiválandó értéknek? A kiépítés költségeit – áfa nélkül – a beruházási számlára könyveljük, majd 2005-ben aktiváljuk alapítás-átszervezési költségként a teljes összeget. A pályázaton nyert támogatás összegével milyen könyvelési feladatok adódnak 2004-ben, illetve 2005-ben?
Részlet a válaszából: […] ...hozzárendelhetőpályázatkészítési költségeket is) elsődlegesen az 5. számlaosztályban kellelszámolni (az adott esetben az igénybe vett szolgáltatások költségeként), majda saját előállítású eszközök aktivált értékeként elszámolni az immateriálisjavak között (T...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. május 26.

Az ISO audit elszámolása

Kérdés: Társaságunk már 1999-ben bevezette az ISO 9002 minőségbiztosítási rendszert, amelyet akkor költségként számolt el. Évenként felügyeleti, háromévenként megújító auditot kell végezni. Hogyan kell elszámolni ezek költségeit? Kell-e aktiválni azokat?
Részlet a válaszából: […] ...nem lehet alátámasztani, akkor a háromévenkénti megújító audit költségeit is a felmerülés üzleti évében kell az igénybe vett szolgáltatások költségei között...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. október 24.
1
2