Hulladékágazat eszközeinek értékcsökkenési leírása

Kérdés: Kérem segítségüket a társaságiadó-törvény 2. számú melléklet IV. d) pontjának értelmezésében. E pont 10%-os értékcsökkenési leírás alá vonja a hulladékágazat gépeit, berendezéseit, felszereléseit, járműveit. A tv. alapján nem tudjuk eldönteni, hogy ki tartozik a hulladékágazatba. A 467708 fő tevékenység alapján hulladék-nagykereskedelemmel foglalkozó társaságunk besorolható-e a hulladékágazatba? VTSZ-számokat nem sorolnak fel a hivatkozott pontban. A 13. és a 14. számlaosztályba tartozó tárgyi eszközökre teljeskörűen a 10%-os kulcsot kell alkalmazni? Társaságunk nagyrészt fémhulladék-nagykereskedelemmel, -feldolgozással foglalkozik. A tevékenység során a rakodógépek és járművek nagymértékben használódnak, így a 10%-os értékcsökkenést nagyon indokolatlannak tartjuk.
Részlet a válaszából: […] ...– az e tevékenységhez használt tárgyi eszközökre a 10 százalékos leírás nem alkalmazható. A járművekre azonban választható – ha a vámtarifa száma alapján besorolható – 20 százalékos leírás. Így például a 8705 vtsz. alá tartozó különleges célra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. március 7.

Importált termék árfolyama

Kérdés: Cégünk terméket importál Kínából. A vámkezelés Magyarországon történik. Helyesen járunk-e el, ha az USD-ben kiállított számla forintértékét a vámhatározat dátumával határozzuk meg (a számviteli politikában meghatározott árfolyamon)? Ha például Szlovéniában vámkezelik, akkor a fuvarparitásnak megfelelő árfolyamot kell alkalmazni? Pl. CIF- vagy CFR-paritás esetén azzal a dátummal könyvelem (teljesítés napja), amikor a hajóból kirakodnak (amikor az áru áthalad a hajókorlát fölött)?
Részlet a válaszából: […] ...fél részére a termék átadása az adásvételi szerződésnek megfelelően megtörtént.Az adásvétel teljesítési helye és ideje lehet a vámkezelés, a hajóból történő kirakás helye és időpontja is, de lehet a külföldi feladási hely, illetve a belföldi hazai telephelye is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. december 13.

Fuvarozók németországi kötelező minimálbére

Kérdés: Fuvarozó vállalkozás vagyunk. Szakmai közösségünket élénken foglalkoztatják a külföldi fuvarozókat is érintő, németországi kötelező minimálbér alkalmazási feltételei. Ezen szabály szerint a 8,5 euró/óra díjazás kötelezően alkalmazandó a Németországban bármely formában végrehajtott fuvarműveletkor. Kérdéseink a következők:
1. -Minden műveletre – rakodás, tranzit, kabotázs fuvar stb. – vonatkozik-e a német rendelkezés?
2. -Hol, miként és hogyan kell bejelentkezniük a magyar fuvarozóknak, hogy jogszerűen tevékenykedjenek Németország területén?
3. -Mit vigyen magával a sofőr, amivel dokumentálja a német rendeletnek való megfelelést?
4. -Miként értékeljük e vonatkozásban alvállalko­zóinkat?
5. -Hogyan értelmezzük az órabérre vonatkozó rendelkezést, például a havibérben elszámolt alkalmazottjainkra?
6. -Mit jelent a bruttó 8,5 euró óradíj, ezt Magyarországon hogyan számoljuk nettóra? Magyar vagy német előírás szerint?
7. -Miként szerepeljen a járulékszámításnál ez a gazdasági esemény?
8. -Milyen hazai bejelentkezési, dokumentálási kötelmei vannak a fuvarozóknak a magyar hatóságok felé? Kell-e külön elszámolást adni a magyar hatóság számára?
Részlet a válaszából: […] ...szállítmányozásban és logisztikai ágazatban – munkaviszonyban foglalkoztat, köteles minden szolgáltatás megkezdése előtt az illetékes vámigazgatási hatóságnak egy német nyelvű írásbeli bejelentést benyújtani.A Minimálbér-bejelentési rendelet (MiLoMeldV) értelmében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. február 19.

Áruszállítás Ukrajnából Magyarországra

Kérdés: Vállalkozásunk megrendelésre Magyarországon bejegyzett partnereknek Ukrajnából árut szállít Magyarországra. A számlát euróban állítjuk ki. Kell-e áfát felszámítani a külföldi, illetve a belföldi útszakaszra? Az áfabevallásban mely sorokban kell szerepeltetni az ügyletet?
Részlet a válaszából: […] ...esetén a belföldön megtett útszakasz erejéig a bevétel abban az esetbenlehet adómentes, ha 1. az közvetlenül kapcsolódik a vámhatóság által véglegesrendeltetéssel Közösségen kívülre kiléptetett termékhez (export), 2. ha ateherközlekedés költsége...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. augusztus 10.

Importált termék áfája

Kérdés: Harmadik országból érkező árut Magyarországon építenek be egy Luxemburgba, Svájcba vagy az USA-ba kiszállítandó termékbe. Az áru pro forma számlával érkezik be Magyarországra, de az áru ellenértékét nem a hazai cég egyenlíti ki (mivel nem is lesz az itteni cég tulajdonos). A késztermék számlázásában csak a hazai előállítású vázszerkezet szerepel, és úgy szállítják ki egy másik tagállamba vagy a Közösség területén kívülre. A vámhivatal az árukat szabad forgalomba helyezte, és a vámhatározaton tájékoztató adatként rögzítette az áfa összegét. Be kell-e vallani ezt az áfát annak ellenére, hogy a hazai cég nem válik a bejövő termék tulajdonosává? Ha igen, hogyan? Van-e eltérés a 2004. május 1-je előtti és utáni helyzetben?
Részlet a válaszából: […] ...esetben a tájékoztató adatkéntközölt elméleti áfa összegét önadózással kell megállapítani. A csatlakozáselőtt az importáfát a vámhatóság kivetéssel állapította meg.A késztermék exportjában csak annyi a különbség, hogy haharmadik országba megy az áru,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 9.

Többcélú járművek üzemanyagáfája 2003-tól

Kérdés: A többcélú járművek (például a furgon típusú járművek, szabadidős terepjárók, "pick-up" kisteherautók) üzemeltetéséhez beszerzett üzemanyag áfalevonási szabályai változtak-e 2003-tól?
Részlet a válaszából: […] ...2002. december 31-ig hatályos Áfa-tv. 67. §-a utal arra, hogy a törvényben alkalmazott azonosító rendszereknek – így a Kereskedelmi Vámtarifának, Szolgáltatások Jegyzékének (SZJ), és az Építmények Jegyzékének (ÉJ) – az adófizetési kötelezettség...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. február 20.