Bevallás ellenőrzése megsemmisült könyvelési anyag esetén

Kérdés: Egy vállalkozás (szállodai szolgáltatás) adott évi könyvelési anyaga megsemmisült. Eredeti állapotában kizárólag a számlatömbben maradó tőpéldányok állnak rendelkezésre. A pénztárgépszalagok, a készpénzes kéziszámlák (a tőpéldányok kivételével), valamint a készpénzes, átutalásos költségszámlák megsemmisültek. A könyvelőprogramból előállított főkönyvi karton és főkönyvi kivonat rendelkezésre áll. A hiányzó bizonylatok pótlása nem történt meg. Kizárólag a főkönyvi kivonat alapján elfogadható-e az iparűzési adó alapjának, az iparűzésiadó-alapot csökkentő tételek összegének a megállapítása (a főkönyv és a bevallás adatai nem egyeznek)? Véleményünk szerint ez esetben a bizonylatmegőrzés szabályainak megsértése miatt mulasztási bírság kiszabásának van helye.
Részlet a válaszából: […] A Htv. a vállalkozási szintű iparűzésiadó-alap komponenseit meghatározó definíciókban (Htv. 52. §-a 22., 36., 37., és 40. pontjai) az Szt.-t, közelebbről a vonatkozó számviteli kategóriákat leíró rendelkezéseket tekinti mögöttes jogszabálynak.Az Art. 77. §-ának (1)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. január 30.

Pénztárgéphasználat alóli mentesülés

Kérdés: Tevékenységünk pénztárgép használatához kötött (szállodai szolgáltatás). Eddig minden vendégnek számlát állítottunk ki, amit minden hónapban, számlánként jelentettünk a NAV-nak. Áttérnénk az online számlázásra, tehát minden számlát az online számlázóprogrammal jelentenénk a NAV-nak, csak nem igazán egyértelmű, hogy ezzel mentesülnénk-e a kötelező pénztárgép használata alól, mivel minden számla jelentve van.
Részlet a válaszából: […] A pénztárgéphasználat alóli mentesülés lehetőségét a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. november 28.

Szállodai díj számlázása

Kérdés: A szállodában gyakorlat, hogy a foglalást követően előre elkérik a teljes díjat, és erről előlegszámlát állítanak ki, a vendég távozásakor pedig kiállítják a végszámlát. Ez dupla adminisztrációt jelent. Mivel a végszámla és az előlegszámla összege jellemzően azonos, gyakran előfordul, hogy nem készül végszámla. A hiba többletmunkával korrigálható. A Számviteli Levelek 325. számában megjelent 6657. kérdésre adott válaszuk alapján felmerült a kérdés, a webáruház-számlázáshoz hasonlóan nem lehetne a szállodáknál is kihagyni az előlegszámlát? Ha akár hónapokra, akár egy évre előre is ki lehet számlázni a bérleti díjat, miért nem lehetne néhány nappal, esetleg néhány héttel előre kiszámlázni a szállodai díjat is? Megoldást jelenthetne az is, ha nem előleget kérnének, hanem arra kérnék a vevőt, hogy szíveskedjen a szállodai díjat előre átutalni?
Részlet a válaszából: […] ...megfelelőnek, mert a fizetés megtörténtével megvalósul az értékesítés, küldik a terméket, mert a termék rendelkezésre áll. Ha a szállodai szolgáltatások esetében is erre az álláspontra helyezkednénk, akkor az azt jelentené, hogy a szállodai szoba már az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. augusztus 17.

Apartman bérleti díjának áfája

Kérdés: Ha egy cég apartmanbérleti díjként munkásszállásköltséget számláz ki havonta, szerződés alapján, 25 vagy 18 százalékos áfakulcsot kell alkalmaznia?
Részlet a válaszából: […] ...a látogatók és egyéb utazók számáranyújtott szálláshely-szolgáltatás tartozik. A szálláshely-szolgáltatás ágazatonbelül a szállodai szolgáltatás szakágazatba elsősorban a rövid időtartamútartózkodás céljára, tipikusan napi vagy heti időtartamra a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. augusztus 25.

Hamis bankjegy elfogadása

Kérdés: A hotel üzemeltetésével foglalkozó társaság szállodai szolgáltatást számlázott a vendégnek, aki ezt készpénzben egyenlítette ki. A vendég távozása után derült ki, hogy az ellenértékként kapott 2 db 200 eurós bankjegy hamis volt. Mi ennek a helyes számviteli elszámolása? A szolgáltatásnyújtás elszámolása után a pénztárcsökkenés elszámolása egyéb ráfordítás vagy rendkívüli ráfordítás?
Részlet a válaszából: […] ...vannak a társaságnak a hamis bankjegy elfogadásatényének megállapítása után, kit milyen felelősség terhel ezzel kapcsolatosan.Ha a szállodai szolgáltatást a vendég igénybe vette, akkorerről euróban kiállított számlát kapott, amelyet euróban egyenlített ki...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. szeptember 23.

Telefonszolgáltatás mint közvetített szolgáltatás

Kérdés: Szállodai szolgáltatást nyújtunk. Járulékos szolgáltatásként telefon-, fax-, internetszolgáltatást biztosítunk vendégeink részére, többek között. Ezeket közvetített szolgáltatásként számlázzuk ki. Könyvvizsgálónk azonban ezt megkifogásolta azzal, hogy a tevékenységi körünkben nem szerepelt ilyen szolgáltatás. Szerintünk, mivel mi nem végezhetünk telefonszolgáltatást, attól az még lehet közvetített szolgáltatás. Kinek van igaza?
Részlet a válaszából: […] A közvetített szolgáltatás értelmező rendelkezését az Szt.3. §-a (4) bekezdésének 1. pontja tartalmazza. Ezen értelmezés alapján atelefon-, fax-, internetszolgáltatást akkor lehet közvetített szolgáltatáskénttovábbszámlázni, ha a tényleges szolgáltató számlájában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. július 16.

Televízió üzemben tartási díja

Kérdés: Mi a televíziókészülék üzemben tartási díjának számviteli elszámolása?
Részlet a válaszából: […] ...a számviteli elszámolások során adónak, azt az igénybe vett szolgáltatások költségei között kell elszámolni. (A vendéglátói, szállodai szolgáltatás része a televíziókészülékek használata, így az azok használatáért fizetett üzemben tartási díj...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 25.

Szállodai szolgáltatás mint exportértékesítés

Kérdés: Az Szt. 74. §-ának (2) bekezdése meghatározza azt, hogy mit kell az exportértékesítés árbevételeként elszámolni. Kérdésünk az, ha a szállodai szolgáltatást külföldi vevő veszi igénybe Magyarországon, akkor ez a szolgáltatás exportszolgáltatásnak minősül-e?
Részlet a válaszából: […] ...attól, hogy azt devizában, valutában, forintban egyenlítik ki. A hivatkozottak alapján a külföldi vendég részére nyújtottszállodai szolgáltatás – áfa nélküli – ellenértékét az exportértékesítés(exportszolgáltatás) árbevételeként kell elszámolni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 2.

Minibárból történő értékesítés

Kérdés: A szálloda a vendégek szobájában ún. minibár elhelyezésével is emeli a vendéglátás színvonalát, ahonnan a vendég önkiszolgálja magát. A feltöltött hűtőszekrényekben – többek között – szeszes ital is van a választékban. A minibár szolgáltatásnak vagy italértékesítésnek tekintendő?
Részlet a válaszából: […] ...a szállodai szolgáltatás ára (a szobaár) a minibár használatát, a minibárban lévő áruk, szeszes italok ellenértékét nem foglalja magában, így az, hogy a vendégeknek minibár áll a rendelkezésére, nem tekinthető szolgáltatásnak. (Ha szolgáltatásnak tekintenénk,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. szeptember 30.