Gyártóeszköz Kínában, fejlesztési tartalékból?

Kérdés: Társaságunk tevékenységi köre gépjármű-nagykereskedelem és -gyártás. A gyártás Kínában történik. Termékkörfejlesztés kapcsán döntés született, hogy a magyar társaság megveszi az új termékhez a gyártóeszközt, melyet a kínai gyár rendelkezésére bocsát, kizárólagosan a társaság részére történő gyártás céljából. A gyártóeszköz Kínában marad (paritás EXW), a magyarországi cég lesz a 100%-os tulajdonosa. Erre a beruházásra nagy összegű fejlesztési tartalékot képeztünk az előző évek adózott eredményéből. Még szerződéskötés előtt állunk. Elszámolható-e a fejlesztési tartalék terhére ez a beruházás, számviteli szempontból a tárgyi eszközök között kimutatható-e, kell-e kvázi telephelyet létesítenünk Kínában? Hogyan számolhatunk el akkor, ha a gyártóeszköznek 50-50%-ban lenne tulajdonosa társaságunk, illetve a kínai gyár?
Részlet a válaszából: […] tudni, hogy melyek a gyártóeszköz-használat átadásának feltételei. A kérdésből nem derül ki, hogy az előállított termék kinek a tulajdonát képezi, hogyan jut a magyar cég a termékhez. Így arra a kérdésre, hogy keletkezik-e telephelye a magyar cégnek, nem lehet válaszolni.A gép beszerzésére – ha azt a magyar társaság aktiválja – felhasználható a fejlesztési tartalék, azaz a lekötött tartalék feloldható a Tao-tv. 7. § (15) bekezdése alapján.Arra a kérdésre, hogyan történjen az elszámolás, ha a gyártóeszköznek 50-50%-ban lenne tulajdonosa a társaság, illetve a kínai gyár, a kérdésben kapott információ alapján szintén nem lehet választ adni, mivel az Szt. nem ismeri a gépek esetében[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.

Drágább telefon a különbözet megfizetésével

Kérdés: Céges szabályzatunk értelmében bizonyos beosztású dolgozók meghatározott típusú telefont kapnak a vállalattól. Ha a dolgozó egy magasabb kategóriájú telefont szeretne, akkor a cég megveszi, de a normál és a drágább telefon ára közötti különbözetet meg kell térítenie. Tárgyi eszközként kell könyvelni a telefonról bejövő számlát? Hogyan kell megtéríteni a különbözetet? Számlát kell kiállítani? Áfásat? Hogyan kell könyvelni a fenti ügyletet?
Részlet a válaszából: […] esetben a telefont a cég (a vállalat) – tárgyi eszközként – mutatja ki teljes értéken, cégtelefonként, sajátjaként rendezi a telefonszámlákat az általános előírások szerint, a dolgozó pedig használja a rendelkezésére bocsátott telefont, elsősorban a cég, a vállalat tevékenységéhez kapcsolódó ügyek intézése során.A kérdésből nem derül ki, hogy a szabályzatuk szerint mely módon kapják meg a dolgozók a telefonokat.Drágább telefonok beszerzése esetében is előfordulhat az előbbi két eset, nyilvánvalóan sajátos módon. Első esetben a drágább telefon tulajdonjogát a dolgozó megszerzi azzal, hogy a különbözetet megfizeti. Ez esetben a vállalat a drágább telefont megvásárolva azt készletre veszi beszerzési áron, az előzetesen felszámított áfa a készletre vételkor levonható. A dolgozónak történő átadáskor a drágább telefont számlázni kell az áfa felszámításával a dolgozó felé a különbözetnek megfelelő értéken. A drágább telefon beszerzési értékéből a különbözetnek megfelelő összeget az eladott áruk beszerzési értékeként kell elszámolni, a beszerzési értékből fennmaradó részt, megnövelve a rá jutó – korábban levont – előzetesen felszámított áfával, a személyi jellegű egyéb kifizetések között kell kimutatni, az áfával növelt érték 1,18-szorosára pedig 15% személyi jövedelemadót és 13% szociális hozzájárulási adót is fel kell számítani. A drágább telefon ezt követően a dolgozó nevére kerül, ő kapja a telefonszámlákat, és rendezi azokat.Drágább telefonok beszerzése esetén is járható út az, hogy a drágább telefont is tárgyi eszközként (cégtelefonként)[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címkék:  

Hűtőszekrényben elhelyezett áruk drágábban

Kérdés: Ütközik-e valamilyen törvényi előírásba az, ha egy kiskereskedelmi élelmiszerbolt a hűtött italokat (pl. félliteres üdítő, dobozos sör) drágábban értékesíti, mintha ugyanazt a terméket a vásárló a polcról vette volna le (nem a hűtőszekrényből)? Kifogásolható-e, ha a hűtőszekrényen elhelyez egy tájékoztatást, amely szerint az onnan kivett termékek esetében + bruttó 10 forint ellenértéket számol fel, hogy ellensúlyozza a rezsiárak növekedését?
Részlet a válaszából: […] Kérdésével forduljon az élelmiszerbolt kereskedelmi felügyelőségéhez.Ha az ő véleményük szerint jogos a 10 forint felszámítása, akkor a 10 forinttal növelt összeget kell az áru (az üdítő, a[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címke:

Visszavásárolt saját üzletrészek megszüntetése

Kérdés: Vállalkozásunk 4 magánszemély tulajdonosából 3 kilépett, őket a vállalkozás vásárolta ki. Most a visszavásárolt saját üzletrészt szeretnénk megszüntetni, a lehető legegyszerűbb módon. Asaját üzletrész nyilvántartás szerinti értéke 34.800 ezer forint, névértéke 1800 ezer forint. Avállalkozás jegyzett tőkéje 3000 ezer forint. Helyesen járunk-e el akkor, ha a saját üzletrészt a vállalkozás bevonja az alábbiak szerint? Első lépésként a vállalkozás tulajdonosa határozatot hoz, amelyben a saját üzletrész bevonásáról dönt, valamint a jegyzett tőke 1800 ezer forinttal való növelését határozza el, hogy a jegyzett tőke 3000 ezer forint maradjon. Második lépésként a cégbejegyzés napjával a saját üzletrész névértéke és nyilvántartás szerinti értéke különbözetével, 33.000 ezer forinttal csökkenti az eredménytartalékot. Így a saját üzletrész 0 forintra fut. Végezetül a saját üzletrész vásárlásakor képzett 34.800 ezer forint lekötött tartalékot visszavezeti az eredménytartalékba. A fenti leírtak – véleményünk szerint – nem jelentenek adófizetési kötelezettséget a vállalkozás és a tulajdonos számára. Helyesen gondoljuk? Van egyszerűbb módja a saját üzletrész megszüntetésének?
Részlet a válaszából: […] önellenőrzést indokolt tartani.Még a kérdésben közölt üzletrész-visszavásárlási adatokat is indokolt tagonként megadni, utalva arra is, hogy a tagokat terhelő személyi jövedelemadót, szociális hozzájárulási adót a vállalkozásból kivont jövedelmük után a társaság levonta, bevallotta és befizette.Tekintettel arra, hogy a társaság az üzletrészeket csak a törzstőkén felüli vagyona terhére szerezheti meg, indokolt közölni azt is – a szabályosság ellenőrzése érdekében -, hogy a visszavásárlási értéknek megfelelő összegben szabad eredménytartalék állt a rendelkezésére.Az üzletrész bevonásáról a Ptk. 3:176. §-a rendelkezik. A bevonás technikájáról külön nem intézkedik, csupán annyit ír elő, hogy az üzletrész bevonása esetén az üzletrészek alapjául szolgáló törzsbetét összegével a törzstőkét kell leszállítani. A törzstőke leszállításának szabályait a Ptk. 3:202.-3:206. §-ai részletezik.A törzstőke leszállításáról kell tehát a tulajdonosnak határozatot hoznia a Ptk. 3:202. § (2) bekezdése szerinti tartalommal. Tekintettel azonban arra, hogy – a kérdés szerinti esetben – a törzstőke-leszállítás következtében a törzstőke a törvényben meghatározott minimális tőkeérték (3000 ezer forint) alá csökken, a (4) bekezdés szerint egy­idejűleg határoznia kell a törzstőke növeléséről is. (Ha szabályosan járnak el, akkor csak 2 tulajdonos üzletrésze volt visszavásárolható, így a határozatot nem egy, hanem kettő tulajdonosnak kell meghoznia.)A törzstőke leszállításáról és felemeléséről hozott határozatnak a cégbíróság által a cégjegyzékbe való bejegyzése napjával az Szt. 35. §-ának (10) bekezdése alapján könyvelendő:-a bevont üzletrészek névértékének megfelelő összeg (ez nem lehet 1800 forint): T 411 – K 3731;-a bevont üzletrészek visszavásárlási értéke és névértéke közötti különbözet összegével[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címkék:  

Többféle támogatás és támogatott eszközök elszámolása

Kérdés: Társaságunk támogatásban részesült a Magyar Falu Program keretén belül. A támogatás célja: kistelepülésen meglévő kereskedelmi üzlet fejlesztése és egyéb szolgáltatás nyújtása. Támogatott tevékenységek:
-Építés/felújítás/akadálymentesítés: átmeneti támogatás, energiahatékonysági célú beruházási támogatás, megújulóenergia-termeléshez nyújtott támogatás jogcímen.
-Eszközbeszerzés: átmeneti támogatás jogcímen.
-Közteher-támogatás: átmeneti támogatás jogcímen.
A támogatást vissza nem térítendő támogatásként, támogatási előleg formájában, egy összegben, utólagos elszámolási kötelezettség mellett átutalással kapta meg társaságunk 2021. 12. 31. napján a fent megnevezett tevékenységekre. A megvalósítási időszak kezdőnapja: 2021. 03. 01. A megvalósítás utolsó napja: 2023. 06. 30. Társaságunk a támogatott tevékenységet és a beszerzett eszközöket a megvalósítási időszakot követő 5 évig köteles fenntartani. A támogatás felhasználásáról a megvalósítási időszakot követő 15 napon belül kötelesek vagyunk elszámolást, beszámolót készíteni, és benyújtani a lebonyolító részére. A fel nem használt, vagy a jogosulatlanul igénybe vett, illetve a nem rendeltetésszerűen felhasznált támogatást, vagy annak egy részét vissza kell utalni. Társaságunk megkezdte az üzletek felújítását, átépítését, az eszközbeszerzéseket. Megérkeztek a szállítói számlák, azok kiegyenlítésre kerültek. Az eszközöket, a lezárult felújításokat, beruházásokat aktiváltuk, elkezdődött az értékcsökkenés elszámolása is. A folyósított támogatást a kapott előlegek között tartjuk nyilván a pénzügyi elszámolás elfogadásáig? Mikor történik a felújításra, építésre, eszközbeszerzésre kapott támogatás egyéb bevételkénti elszámolása? A közteher-támogatások esetén hogyan kell szabályosan eljárni? Kérem segítségüket a fenti gazdasági események kontírozásában!
Részlet a válaszából: […] közterhet elkülönített költségként.Az építés – a feltételezhetően új – akadálymentesítés beruházásként kezelendő külön-külön, az Szt. elő­írásának megfelelő felújítás pedig egy adott eszköz értékét növelő beruházási ráfordításként.Az eszközbeszerzések feltételezhetően tárgyi eszközök beszerzése, amelyet elsődlegesen – az előbbiektől elkülönítetten – beruházásként kell kimutatni.Ha a beruházások, a felújítások rendeltetésszerűen használatba vehetők, akkor azokat aktiválni kell, és természetesen a terv szerinti értékcsökkenési leírást is – az általános szabályok szerint – el kell számolni költségként.A támogatási előlegként egy összegben megkapott, vissza nem térítendő támogatást mindaddig előlegként kell kimutatni (T 384 – K 4794), amíg a megvalósítási időszakot követően a beszámolót nem fogadták el, függetlenül attól, hogy a támogatás pénzeszközeivel a támogatott jogcímek számláit már kiegyenlítették.Ha a támogatás felhasználásáról készült beszámolót a lebonyolító jóváhagyta egyrészt támogatott tevékenységként, másrészt ezen belül támogatási jogcímenként, akkor a konkrét eszközökhöz hozzárendelt támogatást eszközönként a támogatási előlegszámláról át kell vezetni a véglegesen fejlesztési célra kapott támogatás számlára (T 4794 – K 9646), azt halasztott bevételként időbelileg el kell határolni (T 9646 – K 4832). A halasztott bevételként eszközönként időbelileg elhatárolt támogatást az Szt. 45. §-ának (2) bekezdése szerint a költségként elszámolt terv szerinti értékcsökkenési előírásokkal arányosan kell megszüntetni, a támogatás jóváhagyásának időpontjától az eszköz várható hasznos élettartama alatt. (A támogatás jóváhagyásának időpontját magában foglaló üzleti év egésze számításba vehető, ha az eszköz az üzleti év egészében használatban volt.)Más a helyzet a közteher-támogatás esetében. A támogatott közterhet elsődlegesen költségként kell elszámolni, amely költséget azonban időbelileg nem lehet elhatárolni. Így előfordulhat az, hogy például a 2022-ben felmerült közteherre jutó támogatást csak 2023-ban hagyják jóvá, számolható el a költségek, ráfordítások[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címkék:  

Iskola logójával ellátott ajándéktárgyak

Kérdés: Egyházi fenntartású általános iskola vagyunk, intézményünk az iskola logójával ellátott, feliratozott ajándéktárgyat (macit) adott a beiratkozó leendő első osztályos, valamint az újonnan érkező tanulónak. Milyen adófizetési kötelezettsége keletkezik az intézménynek a logós termékek után? Hová kell könyvelni a főkönyvi könyvelésben?
Részlet a válaszából: […] feliratozott ajándéktárgy csekély értékű ajándékként válik adókötelessé. Az Szja-tv. 70. § (6) bekezdése alapján csekély értékű ajándék évi egy alkalommal adható a minimálbér 10 százalékát meg nem haladó értékben (2022-ben ez 20 000 Ft), külön nyilvántartás vezetése mellett. Az egyházi fenntartású iskolának a juttatás értékének 1,18-szorosa után 15 százalék személyi jövedelemadót, és ugyancsak a juttatás értékének 1,18-szorosa után 13 százalék szociális hozzájárulási adót kell fizetnie. Adómentes lehet az adott ajándéktárgy az Szja-tv. 1. számú melléklet 8.22. b) pontja alapján,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címkék:    

Kkv-besorolás alapján a helyi iparűzési adó csökkentése

Kérdés: A 2021. évi beszámoló összeállításakor a társaságok eltérően értelmezik a helyiiparűzésiadó-kedvezmény jogosultságának megállapítási módszerét. A 639/2020. (XII. 22.) Kormányrendelet alapján a 2021. évi ADÓELŐLEG esetében egyértelmű volt a szabályozás, a 2. § (3) bekezdése alapján az ADÓÉV ELSŐ NAPJÁN rendelkezésre álló, utolsó, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerint készített és elfogadott beszámoló alapján sorolták be a társaságokat a Kkv-törvény és a 4 milliárd Ft-os határértékek figyelembevételével. 2021. január 1-én a vállalkozások a 2019. évi közzétett beszámoló alapján állapították meg, hogy rendelet alapján kkv-nak minősül-e a társaság, ennek megfelelően adtak be nyilatkozatot az 1% adómérték érvényesítéséhez az adóelőleghez. Volt olyan vállalkozás, amely a "kétéves szabályt" alkalmazta, volt olyan cég, amely nem, mert szakértői vélemény szerint a kormányrendeletben lévő 4 milliárd Ft-os küszöbértékszabály kizárja ennek alkalmazhatóságát. A 21HIPA nyomtatvány kitöltési útmutatója alapján a Kkv-törvény szerinti kapcsolódó és partnervállalkozások adatait össze kell számítani. Az adó mértékének 1%-ra történő csökkentésével kapcsolatban a kormányrendelet nem állapít meg konkrét előírásokat, időpontokat az éves adó megállapításához. Ebből arra lehetett következtetni, hogy az adócsökkentés esetén is az adóelőleg kapcsán használt adatokból szükséges kiindulni, azaz az adóév első napjára történő besorolás alapján kell az éves adónál is a jogosultságot vizsgálni.
A 2021. évi iparűzési adó számításakor (bevallásakor) van olyan társaság:
-amely az adóév első napján (2021. 01. 01-én) rendelkezésre álló (2019. évi beszámoló),
-vagy az utolsó napján (2021. 12. 31-én) rendelkezésre álló, utolsó közzétett (2020. évi) beszámoló adatait vette alapul,
-de van olyan is, amely már a 2021. 12. 31-i mérlegfordulónapra összeállított "előzetes" beszámoló alapján minősítette a Kkv-törvény és a 4 milliárd Ft-os határértékek alapján a vállalkozást, és annak megfelelően kalkulálta az iparűzési adót. Aszakirodalomban a szakértők írásai és válaszai is eltérőek, egységes jogértelmezést nem találtam.
Kérem iránymutatásukat a helyiadó-kedvezmény érvényesítéséhez!
-A 2021. évi helyiadó-bevallásban milyen dátummal és melyik időszaki beszámoló alapulvételével kell vizsgálnia a társaságnak, hogy megfelel-e a létszám ÉS éves nettó árbevétel VAGY mérlegfőösszeg feltételeinek az 50%-os kedvezmény érvényesítéséhez?
-Kell-e alkalmazni a Kkv-tv. 5. § (3) bekezdése szerinti "kétéves szabályt" az iparűzésiadó-kedvezményi jogosultság besorolásához?
Részlet a válaszából: […] megfelelni, azzal a megszorítással persze, hogy a nettó árbevétel vagy a mérlegfőösszeg a 2021. évben végződő adóévben nem lehet több 4 milliárd forintnál. A kkv-minőség fennállását mindazonáltal a Kkv-törvényből kiindulóan kell megítélni, hiszen az a vállalkozó, amelyik nem felel meg a Kkv-törvény szerinti kkv-fogalomnak – függetlenül attól, hogy mérlegfőösszege vagy árbevétele 4 Mrd Ft alatt van -, nem jogosult a kedvezményes adómérték alkalmazására. A Kkv-törvény "kétéves" szabályából [Kkv-törvény 5. § (3) bek.] pedig az következik, hogy a jogalany kkv-státuszát szintén a teljes évre (az adóévre) veszíti el (vagy nyeri el), feltéve, ha két egymást követő beszámolási időszakban nem felel meg a Kkv-törvényben foglalt kritériumoknak. Valójában tehát nincs jelentősége annak, hogy 2021. évben (vagy annak egy napján) például a foglalkoztatási kritérium nem teljesül,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címkék:  

Alapítvány alapítására átadott pénz

Kérdés: Adott egy zrt., amely alapított egy nyílt alapítványt. A pénzben rendelkezésre bocsátott alapítói vagyont hogyan kell könyvelni az alapítónál? Van-e valamilyen adóvonzata ezen pénzeszközátadásnak? Az alapítvány vagyona az alapító okirat rendelkezése értelmében az alapítványi célokban megfogalmazott tevékenységekre egyszeri vagy rendszeres támogatás formájában, a cél szerinti tevékenységek költségtérítéseként, valamint az alapítvány működésével kapcsolatban felmerülő költségekre használható fel. Alapítványi célra az alapításkori vagyon és annak teljes hozadéka fordítható.
Részlet a válaszából: […] kérdésként merül fel, hogy az alapítvány mint jogi személy részére teljesített vagyoni juttatás befektetésének vagy valami másnak minősül?Az Szt. 27. §-ának (1) bekezdése szerint a befektetett pénzügyi eszközök között a mérlegben azokat az eszközöket kell kimutatni, amelyeket a vállalkozó azzal a céllal fektet be más vállalkozónál, ad át más vállalkozónak, hogy ott tartós jövedelemre tegyen szert, vagy befolyásolási, irányítási, ellenőrzési lehetőséget érjen el.Bár a zrt. vállalkozó, az alapítvány részére teljesített vagyoni juttatás nem minősíthető a fentiek szerinti befektetésnek. Ezt – a kérdésben is hivatkozott – az alapító okirat rendelkezése is alátámasztja, a juttatás lényegében a költségek fedezetére szolgál. Ezért az alapítónál, a zrt.-nél az alapítvány részére teljesített vagyoni hozzájárulást véglegesen átadott nem fejlesztési célú pénzeszközként kell könyvelni (T 8645[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 14.
Kapcsolódó címkék:  
1
2