Eladásra vásárolt irodaház saját célra történő használata


A társaság főtevékenysége az ingatlanforgalmazás. A társaság 2006-ban vásárolt egy 100 millió forint értékű irodaházat. A vásárláskor igénybe vette az ingatlanforgalmazási kedvezményt. Az irodavásárláshoz kölcsönt vett fel, kamatot fizet. Ezen irodaházból 2006. év végével egy irodát [amelyen bizonyos felújításokat (festés, fűtésátszerelés) is végzett] bérbe adott. Hogyan kell a leírtakat elszámolni? Az irodaház tárgyi eszköz vagy készlet? Hogyan kezelendő a kölcsön kamata? Hogyan számolandók el a felújítás költségei? Mi történik akkor, ha az ingatlant mégis eladják?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2007. május 31-én (153. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3156

[…] értelmezhető, viszont az üzembe helyezés – mint ismérv - helyénvaló. Így az irodaház-vásárlással kapcsolatosan felvett kölcsön kamatát a hivatkozott előírás alapján a bekerülési értéket növelő tételként kell elszámolni, az üzembe helyezésig terjedő időszakra. Az eladási célból vásárolt irodaházat jellemzően nem kell aktiválni, azaz a tárgyi eszközök között állományba venni. A kérdésben leírtak szerint, az irodaházat részben már 2006 végétől bérbeadás útján hasznosítják, használatbavételi engedély van. Mivel készlet esetén a bérbeadás nem értelmezhető, a vásárolt irodaházat a készletek közül át kell vezetni a beruházási számlára, majd aktiválni kell, a bérbeadás időpontját úgy kell tekinteni, mint az ingatlan rendeltetésszerű használatbavételének időpontját. Ettől az időponttól kezdődően az Szt. 52. §-ában foglaltak figyelembevételével kell értékcsökkenési leírást elszámolni. Amennyiben az irodaházat mégis eladják részben vagy egészen, az eladott részt mint tárgyieszköz-értékesítést kell elszámolni. A készletre vett irodaház esetében is a felújítás keretében elvégzendő munkákat […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.