Törékeny áru kis hibával


Cégünk webshopon keresztül értékesít törékeny árukat (fényforrásokat). Az értékesítéseket számlával bizonylatoljuk. A garanciális ügyintézésnél kétféle eset fordul elő: az egyik esetben a hibás árut a vevő visszajuttatja, és a hibás áru helyett újat küldünk, a másik esetben a garanciális reklamáció után a jellemzően kis értékű árukat nem kérjük vissza az ügyfelektől (többe kerülne a szállítás, mint az áru értéke), ennek ellenére – a reklamációt elfogadva – küldünk egy másik terméket. Hogyan bizonylatoljuk a fenti eseteket, illetve milyen adójogi hatásai vannak?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2015. április 30-án (324. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 6649

[…] újat.Ha az ügyfél az árut visszajuttatja, akkor a kérdező cégnek arról helyesbítő számlát kell kiállítania (T 91-92 – K 311), módosítva a fizetendő áfát is (T 467 – K 311), a visszaszállított terméket pedig készletre kell venni (amit majd megjavítanak vagy selejteznek, külön eljárás keretében). A cserébe kiküldött terméket természetesen számlázni kell, és értékesítésként kell elszámolni.Ha a vevő nem juttatja vissza a sérült árut, akkor – a már említett – jegyzőkönyvben rögzíteni kell azt is, hogy azt a vevőnek meg kell semmisítenie, vagy más módon használhatatlanná tételéről kell gondoskodnia. Ez esetben a jegyzőkönyv alapján kell a helyesbítő számlát kiállítani, az árbevételt, a fizetendő áfát csökkenteni, az értékesítés költségeinek csökkentésével a terméket készletre venni, majd, mint kárt szenvedett terméket, egyéb ráfordításként elszámolni. A vevő által vissza nem juttatott termék helyett küldött terméket az értékesítés […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.