Reklám nyomtatott anyagon (címkén, csomagoláson)


A cégünk által gyártott élelmiszerek csomagolásán különféle, a termékre, gyártóra jellemző színvilágú címke, felirat található. A csomagoláson, címkén lévő felirat tipikusan a gyártó nevét, elérhetőségét, a termék jellemzőit, összetételét tartalmazza, sokszor jogszabályi előírás alapján. Esetenként a következő feliratok is szerepelnek a címkén: "A karcsúbb alakért!", "Azért, hogy egészséges maradj!"


Megjelent a Számviteli Levelekben 2016. február 18-án (340. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 6901

[…] előmozdítására, vagy– a vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége népszerűsítésére,– egy áru, árujelző ismertségének növelésére irányul.Utóbbi két esetben feltétel, hogy a népszerűsítés, illetve ismertségnövelés az áru értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására irányuló céllal (közvetlen vagy közvetett) összefüggésben legyen.A kérdésben említett, csomagoláson, címkén lévő feliratok kapcsán kiemelendő, hogy annak a kérdésnek az eldöntése, hogy egy konkrét – adott esetben akár tényszerű – tájékoztatás megvalósítja-e a fentebb írt célokat, s ezáltal gazdasági reklámnak minősül-e, mindig a közlés, tájékoztatás mögötti célok, szándék megismerését feltételezi. Ezek alapján tehát, ha egy áru címkéjén (mint nyomtatott üzleti reklámanyagon) található tájékoztatás megvalósítja az áru értékesítésére (vagy igénybevételének előmozdítására) irányuló, illetve ezzel összefüggésben az áru ismertségének növelésére irányuló célzatot, reklámadó-köteles tényállás valósulhat meg (még akkor is, ha a tájékoztatás tényeken alapul).Kétségtelen ugyanis, hogy az áru címkéjén elhelyezett, vásárlást ösztönző, a fogyasztói magatartás befolyásolására alkalmas feliratok (de akár magának az árunak a tetszetős csomagolása is) a termék kelendőségét befolyásolják, potenciálisan előmozdítják a termék értékesítését (vagy más módon történő igénybevételét). Ezáltal – adott esetben – megfeleltethetők a Reklámtv. gazdasági reklám fogalmának is.Ezért azon feliratok címkén való elhelyezése eredményezi az Rtv. 2. § (1) bekezdés d) pontja szerinti adóköteles tényállás megvalósulását, melyek a termék fogyasztásának kedvező hatásait mutatják be, azaz következtetést tartalmaznak a termék fogyasztásáról (pl. a kérdésben említett: "A karcsúbb alakért" mondat), vagy az adott terméktől független közlést, tájékoztatást tartalmaznak (például egy másik termék népszerűsítésére/ismertségének növelésére vagy egy nyereményjáték ismertetésére irányuló információt). Ezen feliratok elsődlegesen nem az adott termékre (annak jellemzőire, tulajdonságaira) vonatkozó tájékoztatási, hanem a Reklámtv.-ben rögzített célokra irányulnak (az értékesítés ösztönzésére, az ismertség növelésére).Ezzel szemben a termék címkéjén elhelyezett azon feliratok, melyek az adott termék (műszaki) jellemzőire, paramétereire, összetételére, […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.