Telefonos megrendelés lehet közvetített szolgáltatás?


Társaságunk teleshopos értékesítéssel foglalkozik. A vevők a kívánt terméket minden esetben telefonon keresztül rendelik meg. A telefonon történt beszélgetést rögzítjük. A megvásárolt terméket társaságunk futárszolgálat igénybevételével juttatja el a vásárlókhoz. A telefonos megrendelés során a munkatársaink tájékoztatják a vásárlókat arról, hogy a szállítási költség milyen összegű lesz, és melyik futárcég végzi a szolgáltatást, ugyanakkor az ÁSZF elfogadásáról a vásárlók nem nyilatkoznak, illetve a megrendelés írásban nem kerül rögzítésre. A társaság honlapján bárki számára hozzáférhető az Általános Szerződési Feltételünk, melyben szerepel, hogy a felek kapcsolatát az ÁSZF szabályozza, a vevők szerződést kötnek a társaságunkkal mint eladóval (nem írásban), valamint hogy az ÁSZF hatálya kiterjed a teleshopos megrendeléssel kapcsolatos jogviszonyokra. Az ÁSZF meghatározza a felek jogait és kötelezettségeit, illetve az egyéb szolgáltatások igénybevételével összefüggő körülményeket, többek között tartalmazza, hogy a vásárlók az ÁSZF-ben foglaltakat magukra nézve kötelezőnek ismerik el. Az ÁSZF tartalmazza továbbá a szállítási költséget és azt is, hogy mely cég végzi a kiszállítást. Arra vonatkozóan szeretném kérni a tájékoztatásukat, hogy a szállítási költség összegével közvetített szolgáltatásként az iparűzésiadó-alap csökkenthető-e a rögzített hangfelvétel és az ÁSZF alapján annak ellenére, hogy a vásárlókkal írásban kötött szerződéssel nem rendelkezik a társaság?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2020. szeptember 10-én (431. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 8314

[…] futárral történhet (személyes átvételre az eladó boltjában, telepén nincs lehetőség), akkor a vevő nem dönt arról, hogy ő futárcég szolgáltatását rendeli meg az adózó közbeiktatásával. Ebben az esetben fogalmilag kizárt a közvetített szolgáltatás, ekkor valójában az eladó saját teljesítményébe épül be a futárcég teljesítménye (hiszen valamiképp el kell juttatni az árut a vevőhöz), akkor is, ha a futárcég teljesítményét külön közlik a vevővel. Amennyiben a vevő akár személyesen is átveheti az árut az eladó üzletében, telephelyén, de a vevő számára a futárcég igénybevétele kényelmesebb, és ezt ő igényli, akkor a közvetített szolgáltatásra vonatkozó tartalmi feltétel teljesül, a futárcég szolgáltatását ő rendelte meg a termék eladójától, amelyik közvetíti azt számára.Ami a szerződés írásbeliségét illeti, a Htv. erre vonatkozóan részleteket nem közöl, ezért a Ptk. vonatkozó, az írásbeli alakhoz kötött jognyilatkozatra vonatkozó rendelkezése az irányadó. A Ptk. 6:7. §-ának a kérdésben releváns (3) bekezdése szerint "írásba foglaltnak kell tekinteni a jognyilatkozatot akkor is, ha annak közlésére a jognyilatkozatban foglalt tartalom változatlan visszaidézésére, a nyilatkozattevő személyének és a nyilatkozat megtétele időpontjának azonosítására alkalmas formában kerül […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.