6 cikk rendezése:
1. cikk / 6 Mikor adható a háromezer forintos belföldi napidíj?
Kérdés: Egy csomagszállítással foglalkozó vállalkozás (fő tevékenysége: 5320 '08 Egyéb postai, futárpostai tevékenység) hat órát meghaladó munkavégzés esetén a gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott alkalmazottai részére fizethet-e 3000 forint adómentes napidíjat? A gépkocsivezetők teljes munkaidejük alatt a csomagokat szállítják. Van, aki városon belül, és van, aki 2-3 város, település között végzi a munkáját naponta. Úgy értelmezzük, hogy a csomagszállítás az áruszállítással egy tekintet alá eső tevékenység, hiszen a dolgozók gépkocsivezetőként ténylegesen egész nap csak ezt a tevékenységet végzik. A munkavégzés 3,5 tonna alatti teherbírású gépjárművekkel történik. Kifizethető-e ebben az esetben a 3000 Ft-os napidíj, és az Szja-tv. 3. melléklete II./3. pontja szerinti, igazolás nélkül elszámolható költségnek minősül? Számít ebben az esetben, hogy a dolgozó lakhelye, tartózkodási helye hol van? Esetlegesen ugyanabban a városban van, ahol egész nap végzi a futárpostai tevékenységét? Összefoglalva: Ebben az esetben adható-e a 3000 Ft napidíj adómentesen?
2. cikk / 6 Külföldi tankolás áfa-visszaigénylése
Kérdés: Nemzetközi fuvarozó cég a külföldi tankolások áfáját 2010. január 1-jétől az APEH-hoz benyújtott 10ELEKAFA nyomtatványon igényelheti vissza 2009. évre vonatkozóan is. Helyesen járunk-e el, ha a mérlegkészítésig benyújtott, külföldi adóhatóság által majd visszautalandó áfát aktív időbeli elhatárolással szemben egyéb bevételként állítjuk be a 2009. évi könyvelésbe? (Azért nem üzemanyag-megtérülés, mert a visszaigénylés értékhatárhoz kötött, évi 50 eurót el kell érnie, hogy visszakérhető legyen.) A másik kérdésem, milyen árfolyamot alkalmazzak a gazdasági esemény forintértékének a meghatározásához?
3. cikk / 6 Üzemanyag-elszámolás cégautóadónál
Kérdés: Több ügyfelünk rendelkezik cégautóval, amelyek után a cégautóadót megfizetik. Ügyfeleink útnyilvántartást nem vezetnek. Év elején és év végén a kilométeróra-állást ugyan rögzítik, de az üzemanyag-fogyasztás mennyiségének jogosságát nem vizsgálják. A cég üzemanyagköltséget a cég nevére szóló számlák alapján számol el. A 3273. számú kérdésre adott válasz utolsó mondata vetette fel bennünk azt a kérdést, hogy helyesen járunk-e el?
4. cikk / 6 Útnyilvántartás vezetése
Kérdés: Egyik ügyfelünk főtevékenysége "egyéb szárazföldi személyszállítás" (6023'03) és utazásszervezés (6330'03). A cég az utazások lebonyolításához (belföldi és külföldi utak) egy másik vállalkozástól szívességi használatban kapott gépkocsit, illetve bérelt autót használ, esetenként alvállalkozó bevonásával kerül sor a megbízás teljesítésére. Az üzemanyag-elszámolás számlák alapján történik. Kérdésünk, hogy a bt.-nek kell-e útnyilvántartást vagy menetlevelet vezetni a megtett utakról?
5. cikk / 6 Üzemanyagköltség norma alapján
Kérdés: Egyéni vállalkozó üzemanyagnorma és az APEH által közzétett üzemanyagár alapján számolja el az üzemanyagköltséget. Az iparűzési adó ellenőrzése során a helyi önkormányzat ezt nem ismeri el! Az így elszámolt üzemanyag csökkenti-e az adó alapját?
6. cikk / 6 Cégautó üzemeltetése
Kérdés: Kft.-nk tulajdonában 1 db személygépkocsi van, amely után cégautóadót, annak eho-ját és munkaadói járulékot megfizetjük. A jármű üzemanyag-vásárlási számláit megőrizzük, de a költségelszámolás a tényleges km-óra állás alapján havonta, APEH üzemanyagnorma és az APEH által közzétett üzemanyag-egységár alapján történik. Év végén a km-óra állást leltárszerűen rögzítjük. A fent leírtak alapján szükséges-e esetünkben az útnyilvántartás vezetése és költségelszámolásunk helyes-e?