Bérlő által igényelt fejlesztés áthárítása

Kérdés: Az ingatlant bérbe adó társaság a bérlő kérésére, a bérlő igényeinek megfelelően áramkapacitás-növelést hajt végre, és fizeti a közüzemi szolgáltatónak a fejlesztés díját, amely díjat a bérlő megtérít a bérbeadónak. Mi az ügylet helyes elszámolása? A bérleti díjba beépítheti-e a fejlesztés költségeit a bérbeadó a határozott ideig tartó bérleti időszakban? Ez okozhat-e későbbi problémát, mivel a fejlesztés hatása a bérleti időszakon túl is érvényesül? Az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok között állományba vett eszköz amortizációját hogyan lehet helyesen megállapítani? Van-e jogi lehetősége a fejlesztés továbbszámlázásának? Ehhez a szolgáltató hozzájárulása szükséges? Lehet közvetített szolgáltatás?
Részlet a válaszából: […] ...nem áru!).Ha beruházás (eddig nem létező eszköz beszerzése), azt mindenképpen a bérbeadónak kell aktiválnia, és a várható hasznos élettartam függvényében terv szerinti értékcsökkenési leírást elszámolnia. (A várható hasznos élettartamot a közüzemi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. január 31.

Bérbe adandó terület átalakítása

Kérdés: Iroda-bérbeadással foglalkozó cég a bérlő igényeinek megfelelően átalakítja a bérbe adandó területet. Az átalakítás költségei egy részének fedezetére a bérbevevő, erről szóló számla alapján, bérleménykiépítési hozzájárulást fizet. Hogyan kell elszámolni ezt a hozzájárulást? Csökkenthető ezzel az aktiválandó átalakítási költségek összege?
Részlet a válaszából: […] ...értelmező rendelkezését.Beruházás a meglévő tárgyi eszköz bővítését, rendeltetésének megváltoztatását, átalakítását, élettartamának, teljesítőképességének közvetlen növelését eredményező tevékenység. A jövendőbeli bérlőnek feltételezhető...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 26.

Bérelt ingatlanon végzett felújítás

Kérdés: Cégünk bérel egy telephelyet. Ezen a telephelyen irodák, szociális helyiségek, műhelyek vannak, amelyet cégünk felújít. A felújítás költségeit hogyan kell a könyvekben nyilvántartani? Áfatartalma levonható?
Részlet a válaszából: […] ...8. pontja tartalmazza. Ezen előírás alapján a felújítás – többek között – az eredeti műszaki állapot helyreállítását, az eszköz élettartamának a megnövekedését, az épület korszerűsítését eredményezi. A felújítást hitelt érdemlően kell dokumentálni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. november 21.

Befektetés ingatlanban

Kérdés: Ügyfelünk a társaság szabad pénzeszközeit kívánja hatékonyan befektetni. Elképzelésünk szerint ingatlant vásárolnánk a Balaton-felvidéken, amelyet a későbbiekben vagy továbbértékesítenénk, vagy bérbeadással hasznosítanánk. A megvásárolt ingatlant hogyan tartsuk nyilván, amíg nem dől el a hasznosítás módja? Ha befektetett eszközként, amíg nincs hasznosítva, arra az időszakra amortizáció elszámolható? Ki kell zárni a magáncélú hasznosítást? Felmerül-e valamilyen adófizetési kötelezettség az ingatlan tulajdonosi használatára?
Részlet a válaszából: […] ...veszik, a beruházási számláról abekerülési értéket átvezetik az ingatlan (tárgyi eszköz) számlára. Döntenek avárható hasznos élettartamról, a hasznos élettartam végén várható maradványértékről,és ezek függvényében az évenként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. április 5.

Konténerek bérbeadása

Kérdés: Cégünk főtevékenysége egyéb gép, berendezés nagykereskedelme, amelynek során iroda- és raktárkonténerek kereskedelmével és bérbe­adásával foglalkozik. A bérbe adott konténereket a bérbeadás napján a tárgyi eszközök közé soroljuk át, mivel tapasztalataink szerint jellemzően az egy évet meghaladóan szolgálják a cég érdekeit. A tárgyi eszközök közé sorolt konténerekre a Tao-tv. által biztosított 50 százalék/év gyorsított leírási kulcsot alkalmazzuk. Helyes-e, ha a számviteli elszámolás során is 2 év alatt leírjuk? Mikor történjen az átsorolás? Helyes-e, ha a bérbeadásból visszaérkezett konténereknél is az értékcsökkenést folyamatosan elszámoljuk? Helyes-e, ha a bérbe adott konténerek értékesítésekor az ellenértéket egyéb bevételként számoljuk el?
Részlet a válaszából: […] ...esetében is azértékcsökkenést az Szt. 52. §-ában foglaltak szerint kell meghatározni,figyelemmel kell lenni a várható hasznos élettartamra, azon időtartamra, amíg akonténerek bérbeadás útján hasznosíthatók. Ha ez 2 év (azaz 24 hónap), ésmaradványértékkel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 29.

Opciós bérleti jog elszámolása

Kérdés: A kft. opciós bérleti jogot vásárolt egy újonnan épülő irodaházban. Amíg az épület nem készül el, hol kell nyilvántartani a vásárolt bérleti jogot?
Részlet a válaszából: […] ...(irodát) ténylegesen használatba nem veszik. Atényleges használatbavétel időpontjával meg kell határozni a bérleti jogvárható hasznos élettartamát, és ennek megfelelően az évenként elszámolandóterv szerinti értékcsökkenés összegét, leírási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 30.

Részben használatba vett irodaház aktiválása

Kérdés: Társaságunk kb. 5,5 milliárd forint értékben felújít egy irodaházat. Az irodaház első emeletére már megkaptuk a rész-használatbavételi engedélyt, ami jogerőre emelkedett. Az irodaház egy épület. A számlákból nem különíthető el pl. az első emelet értéke, a hitelkamatok sem bonthatók meg. Mi a teendő ilyenkor, ha a már használatba vehető rész ki van adva, és bérleti díjat fizetnek? Mi legyen az aktiválás dátuma? Aktiválható-e egyáltalán?
Részlet a válaszából: […] ...esetleg pótlólagos beruházásról, azaz a meglévőirodaház bővítéséről, rendeltetésének megváltoztatásáról, átalakításáról,élettartamának közvetlen növelését eredményező tevékenységről van szó. Ezesetben az irodaház korábban már használatbavételre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 8.

Épületek aktiválásának időpontja

Kérdés: A Számviteli Levelek 95. számában az 1944. kérdésre adott válaszhoz kapcsolódóan: az irodaház építési munkái 2002-ben kezdődtek. 2003. november 25-én használatbavételi engedély megszerzése érdekében kérelmet nyújtottunk be a helyi önkormányzathoz. A használatbavételiengedély-kérelemhez csatolva hatósági és egyéb jegyzőkönyveket, illetve hozzájárulásokat, amelyeket a szakhatóságok adtak ki. Ahasználatbavételi eljárás megkezdését követően, 2004 januárjában derült ki, hogy a környező irodaházak által több éve használt, és a szóban forgó épülethez vezető út útügyi szakhatósági engedélyek kiadása még nem történt meg. Ezért az önkormányzat a használatbavételi engedélyt nem adta meg. (A szóban forgó út kivitelezése nem volt része az irodaház-beruházásnak!) Az úthasználati engedélyt 2004. május 27-én adták ki. Az irodaház hasznosítása 2004. január 1-jével megkezdődött. Az épület műszaki átadás-átvétele 2003 decemberében kezdődött és 2004. január 21-én fejeződött be. Milyen időponttal kell az épületet aktiválni? Lehet-e az adott esetben alkalmazni az Szt. 4. §-ának (4) bekezdésében foglaltakat?
Részlet a válaszából: […] ...(az adottesetben, a kérdésben leírtak figyelembevételével), azaz 2004. május 27-étkövetően lehet az épület bekerülési értéke, hasznos élettartama, esetlegesmaradványértéke számításbavételével az értékcsökkenési leírás összegétmegállapítani és elszámolni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. március 31.