Közös üzemeltetés költségeinek megosztása épület esetén

Kérdés: Társaságunk az irodaház egyik tulajdonosa. Az irodaház mint épület karbantartásával, felújításnak nem minősülő nagyjavításával kapcsolatosan felmerülő költségeket az egyes tulajdonosok között hogyan indokolt megosztani? Az üzemeltető miként köteles elszámolni? A közös üzemeltetés költségeit számlázni kell, vagy egyéb módon is átterhelhető? A közös üzemeltetés költségeit csökkentő tételként számításba vehető-e pl. a közös helyiség bérbeadásából származó bevétel, illetve beszámítható-e?
Részlet a válaszából: […] ...költségek jogosságát, döntsenek a megosztás helyességéről.A közös üzemeltetés költségeiről adott elszámolás nem termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról szól, így az nem tartozik az Áfa-tv. hatálya alá, ezért – ebben a formájában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. január 14.

Óvoda üzemeltetése

Kérdés: Nonprofit kft. (közhasznú) óvodát tart fenn. Az óvoda önálló adószámmal rendelkezik, de intézményként nem cégjegyzékben regisztrált szervezet. A kft. bevétele csak az állami támogatásból áll, az óvoda viszont a szülőknek költségtérítést számláz. Az óvoda fenntartási költségeit a kft. viseli, a számlák az ő nevére érkeznek. Mivel a támogatást rögtön átadja az óvodának, ezeket a költségeket úgy finanszírozzák, hogy az óvoda bevételeiből átutal a kft.-nek. Ezeket az óvoda számlájáról a kft.-nek átutalt összegeket hogyan könyveljük helyesen az óvodánál, illetve hogyan a nonprofit kft.-nél? (Úgy gondoljuk, hogy a fenntartó nonprofit kft. nem számlázhatja le a fenntartási költségeket az óvodának.)
Részlet a válaszából: […] ...bevételnek, és minden költségnek, ráfordításnak.Az eredeti kérdéshez visszatérve, a kft.-nek az óvodával kapcsolatos beszerzéseit értékesítésként, az óvodával kapcsolatosan igénybe vett szolgáltatásait közvetített szolgáltatás értékesítéseként, az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. június 18.

Üzemeltetési költségek megosztása

Kérdés: Több gazdálkodó szervezet által használt, közösen üzemeltetett, fenntartott épületek esetében hogyan lehet az üzemeltetési költségeket a közös használatban részt vevők között kimutatni? A pénzügyi műveletek egyéb bevételei, illetve a pénzügyi műveletek egyéb ráfordításai közötti elszámolással? Mi alapján történjen a megosztás? Lehet esetleg más megoldás is?
Részlet a válaszából: […] ...jogosságát, döntsenek a megosztás helyességéről, elfogadásáról.A közös üzemeltetés költségeiről adott elszámolás nem termékértékesítésről, nem szolgáltatásnyújtásról szól, így az nem tartozik az Áfa-tv. hatálya alá.Nincsen akadálya annak sem,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. augusztus 3.

Bérbeadó által számlázott üzemeltetési közös költségek minősítése

Kérdés: Könyvelőirodánk ügyfele ingatlanhasznosítással foglalkozó társaság, kizárólagos tevékenysége a saját tulajdonában álló irodaház bérbeadása. A társaságnak saját alkalmazottai nincsenek, az egyes feladatokat arra szakosodott cégek látják el. A bérleti szerződés szerint a bérleti díjon felül a bérlő köteles üzemeltetési költséget fizetni. A bérbeadó havi rendszerességgel átalányösszegben bocsátja ki a közösköltség-számlákat az 1 m2-re jutó kalkulált költségek figyelembevételével. Az év végét követően a bérbeadó a ténylegesen felmerült költségek ismeretében készíti el a végső elszámolást, és írja jóvá a visszajáró közös költséget, illetve terheli azt, amennyiben a költségek meghaladják a tervezettet. A közös költségen túlmenően a bérlők saját áramfogyasztása egyedi mérők alapján, a közös költségtől elkülönítetten, a mindenkori tényadatok alapján havonta kerül számlázásra. A fenti konstrukciókhoz kapcsolódóan mely költségek azok, amelyek elábéként, illetve közvetített szolgáltatásként elszámolhatók?
Részlet a válaszából: […] ...megfelelhet aközvetített szolgáltatás követelményeinek. (Valójában nem közvetítettszolgáltatásról van azonban szó, hanem termékértékesítésről, ezért azáramszolgáltató számláján lévő díjat az eladott áruk beszerzési értékeként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. november 26.

Bérbeadáshoz kapcsolódó költségek számlázása

Kérdés: A társaság üzlethelyiséget bérel. Az üzlethelyiség egy részét mi is bérbeadjuk, illetve az ott felmerült egyéb költségeket (telefondíj, írószer, tisztítószer, bér+járulékai stb.) továbbszámlázzuk. A számlán a bérleti díj egy soron, a továbbszámlázott egyéb költségek – mint üzemeltetési költség – szintén egy soron szerepel. Mi a helyes könyvelés ez esetben? Helyesen számlázunk-e? Az áfát hogyan kell felszámítani? Közvetített szolgáltatás lehet-e?
Részlet a válaszából: […] ...közvetít a tulajdonos és a bérlő között), a számlánpedig utalás van a közvetítés tényére. A változatlan formában történőértékesítést a kérdező társaságnak azzal indokolt dokumentálnia, hogy atulajdonos és a kérdező társaság, illetve a kérdező...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. augusztus 31.

Üzlethelyiség részbeni átengedése

Kérdés: Cégünk nőikonfekció-gyártással és -forgalmazással foglalkozik. Az egyik bevásárlóközpontban üzlethelyiséget bérelünk. Hasonló profilú céggel szerződést kötöttünk, hogy az üzlet egyharmad részén az ő áruit áruljuk. Ezért az üzletnyitással, a felújítással kapcsolatos költségek egyharmadát megfizetik. A felmerülő üzemeltetési költségek egyharmadát is megtérítik. Pénztárgépünk elkülöníti a cégünk termékei utáni árbevételt a másik cég termékei utáni árbevételtől. A másik cég árbevételével hetente számolunk el. A leírt gazdasági eseményeket mikor, milyen dokumentumokkal kell kísérni, könyvelni? Milyen társaságiadó- és áfakapcsolata van? Milyen összegben kell a bérelt ingatlanon végzett beruházást aktiválni, hogyan kell utána az értékcsökkenési leírást elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...számol el (T 311 – K 91-92, 467).A kérdés szerint a pénztárgép külön-külön mutatja a kérdező cég, illetve a másik cég termékei értékesítésének ellenértékét (valószínű külön az árbevételt is meg a fizetendő áfát is). Ez mindenképpen szükséges a két...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. március 18.

Ingatlan hasznosítása tulajdonosok, dolgozók által

Kérdés: Egy nem Balaton-melléki székhelyű kft. vásárolt egy ingatlant a Balatonnál, amelyet szálláshely-értékesítésre, bérbeadásra kíván hasznosítani, holt időszakban a dolgozók, illetve a tulajdonosok üdültetését kívánják megoldani. Levonható-e az ingatlan, illetve a berendezések, felszerelések beszerzésének áfája, ha a tulajdonosok, illetve a dolgozók is térítenek? Függ-e a levonhatóság a térítés mértékétől? Hogyan kell adminisztrálni? Milyen egyéb adóvonzata van a tulajdonosok, illetve a dolgozók üdültetésének?
Részlet a válaszából: […] Egyértelműen már a beszerzéskor el kell dönteni, hogy a Balatonnál vásárolt ingatlant szálláshely-szolgáltatás (ideértve az üdültetést is) vagy bérbeadás útján kívánják-e hasznosítani. A kérdésből arra lehet következtetni, hogy az adott ingatlan valójában üdülő,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. július 18.