Óvoda üzemeltetése

Kérdés: Nonprofit kft. (közhasznú) óvodát tart fenn. Az óvoda önálló adószámmal rendelkezik, de intézményként nem cégjegyzékben regisztrált szervezet. A kft. bevétele csak az állami támogatásból áll, az óvoda viszont a szülőknek költségtérítést számláz. Az óvoda fenntartási költségeit a kft. viseli, a számlák az ő nevére érkeznek. Mivel a támogatást rögtön átadja az óvodának, ezeket a költségeket úgy finanszírozzák, hogy az óvoda bevételeiből átutal a kft.-nek. Ezeket az óvoda számlájáról a kft.-nek átutalt összegeket hogyan könyveljük helyesen az óvodánál, illetve hogyan a nonprofit kft.-nél? (Úgy gondoljuk, hogy a fenntartó nonprofit kft. nem számlázhatja le a fenntartási költségeket az óvodának.)
Részlet a válaszából: […] ...elszámolással rendelkező egységének kell tekinteni, az óvodával kapcsolatos költségeket a kft.-nél elkülönített számlákon kell az 5. számlaosztály megfelelő számláin gyűjteni. Az óvoda, mint a nonprofit kft. által fenntartott intézmény, a kft. nevében számlázza...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. június 18.

Önkormányzati bérlemények kezelése

Kérdés: Az önkormányzati tulajdonban álló kft. szerződést kötött az önkormányzattal az önkormányzati tulajdonú helyiségek, bérlemények kezelésére. A kft. saját költségként számolja el a bérlemények üzemeltetési költségeit. A kft. ingatlan-bérbeadásból származó bevételeit és kiadásait kezeli. A kft. állítja ki a bevételről a számlákat, a költségszámlák is a nevére érkeznek. A kezelésért 10 százalék jutalékot kap a kft. Helyes-e a könyvelés, ha a kft. a bevételeket a 91. számlára, a költségeket a 815. számlára könyveli? Esetleg a fenti gazdasági eseményeket csak a 4. számlaosztályban kellene nyilvántartani?
Részlet a válaszából: […] ...tevékenység árbevételeként kimutatni a 91. számlán. A bérleményekkel kapcsolatosan felmerült költségeket viszont elsődlegesen az 5. számlaosztályban a megfelelő költségszámlán kell kimutatni, és onnan a 81-83. számlákra átvezetni (ezeket a költségeket nem lehet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 26.

Bérbeadáshoz kapcsolódó költségek számlázása

Kérdés: A társaság üzlethelyiséget bérel. Az üzlethelyiség egy részét mi is bérbeadjuk, illetve az ott felmerült egyéb költségeket (telefondíj, írószer, tisztítószer, bér+járulékai stb.) továbbszámlázzuk. A számlán a bérleti díj egy soron, a továbbszámlázott egyéb költségek – mint üzemeltetési költség – szintén egy soron szerepel. Mi a helyes könyvelés ez esetben? Helyesen számlázunk-e? Az áfát hogyan kell felszámítani? Közvetített szolgáltatás lehet-e?
Részlet a válaszából: […] ...előre meghatározott költségek figyelembevételévelállapítja meg. A ténylegesen felmerült költségeket a kérdező társaságnak kellaz 5. számlaosztály számláin elszámolni, mint igénybe vett szolgáltatásköltségeit, anyagköltséget, bérköltséget, bérjárulékot, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. augusztus 31.