Selejtezett eszközökből tárgyi eszköz

Kérdés: Cégünknél tárgyi eszközt állítanának elő (tárolószekrényt), amelyhez olyan alkatrészeket használnának fel, amelyeket leselejtezett eszközökből szereltek le (ajtók, lábak, fémkeret). Munkatársunk készítené ezt a szekrényt, amelyhez felhasználna még most és korábban vásárolt eszközöket. A korábban vásárolt eszközöket az előző években költségként számolták el. Ez esetben mi a tárgyi eszköz bekerülési értéke? Hogyan lehet meghatározni a leselejtezett eszköz alkatrészeinek az értékét? A költségként könyvelt tételeket számításba lehet-e venni?
Részlet a válaszából: […] ...év végi készletértékelést nem a számviteli előírások szerint végezte ela társaság. Ha ezek jelentős összegűek, akkor indokolt – önellenőrzés keretében- a könyvelés és az adóbevallások adatait helyesbíteni, legalább a korábbanköltségként elszámolt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. szeptember 22.

Lakóingatlan építése bérbeadás céljából

Kérdés: A belföldi áfaalany társaság telket vásárol, majd alvállalkozók és saját maga közreműködésével lakóingatlant kíván építeni, amit majd piaci áron az ügyvezető bérelni fog. Mikor kell az APEH-nál bejelenteni, hogy az ingatlant áfásan szeretné bérbe adni? Az építkezés közben az alvállalkozók fordított adózás alá eső számlákat fognak kiállítani, viszont lesz saját névre termékbeszerzés is, amelyet áfával fognak számlázni. Ezen áfaösszeg az építkezés során levonásba kerülhet-e? Akkor is, ha még nem döntötte el, hogy a bérbeadás áfás lesz vagy áfamentes? Ha tárgyi adómentesen adja bérbe, akkor az egész lakóingatlan önköltsége után fizetni kell a 25% áfát, ugyanakkor nem helyezhet levonásba semmit? Vagy nem kell az egészre felszámítani az áfát, de az anyagra visszaigényelt áfát utólag vissza kell fizetni? Egy későbbi értékesítés során hogyan alakul az ingatlanértékesítés áfája?
Részlet a válaszából: […] ...nem adóköteles lesz a bérbeadás, akkor valószínűsíthető,hogy a korábban levont áfa levonhatóságát megkifogásolják, azt utólag,önellenőrzés keretében vagy az adóellenőrzés során meg kell fizetni.Ha a társaság a lakóingatlannal kapcsolatosan a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. október 7.

Adminisztrációs hibából származó többlet

Kérdés: A leltározás során többletként (adminisztrációs hibából származó többlet) fellelt eszközöket milyen értéken kell felvenni a könyvekbe? Az adott tárgyi eszközön leltári szám van, de a könyvekben nem szerepel. Valószínű, hogy a számviteli elszámolás során egy éven belül elhasználódó eszköznek minősítették, az eszközfelelős azonban leltári számmal látta el azt.
Részlet a válaszából: […] ...(azaz a számviteli előírásoktól eltérő módon) történt a gazdaságiesemény rögzítése. Így azt "helyretenni" csak az önellenőrzés keretében lehet. A kérdéshez kapcsolódóan, ha az eszközfelelős jogosan láttael a tárgyi eszközt leltári számmal, mert azt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 17.

Nyilvántartásban nem szereplő épület tűzkára

Kérdés: A társaság nagy értékű épülete leégett, amelyről kiderült, hogy nem szerepel a tárgyi eszközök nyilvántartásában. Az iratokból az állapítható meg, hogy még 1998-ban vagy 1999-ben üzletrészvásárlás címén került a társaság tulajdonába. A tűzeset 2006. 01. 12-én történt. A társaság értékbecslő szakértővel felbecsültette az épületet. A szakértő szerint az épület forgalmi értéke 10,5 millió forint, használati értéke 7,3 millió forint. Az épület után kárbiztosítási díjat fizettek. A biztosító a kártérítés összegét 17,9 millió forintban elismerte, de a rendőrségi vizsgálat lezárásáig csak 2 millió forintot utalt át anyagbeszerzésre. Mikortól kell állományba venni az ingatlant? Milyen értéken? Az elismert vagy az átutalt összeget kell könyvelni? Kell-e visszamenőlegesen önellenőrzést készíteni?
Részlet a válaszából: […] ...módon dokumentáltaz, miként került az ingatlan a társaság használatába. Ha ezek rendelkezésre állnak,akkor lehet arról dönteni, hogy önellenőrzés vagy a folyó könyvelés keretébenkell az épületet nyilvántartásba venni. Addig csak a biztosítótól kapott 2 millió...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. január 25.

Saját raktár és szerelőbázis építésének elszámolása

Kérdés: Az építési-szerelési tevékenységet végző kft. saját telken saját raktárt és szerelőbázist építtetett irodákkal. Az építés több évet érintett. Az építést külső kivitelező végezte. Esetenként az építéshez szükséges anyagot a kft. vásárolta meg és adta át a kivitelezőnek, amelyet közvetlenül számolt el beruházásként a szállítóval szemben. A telephely elkészült, a kft. beköltözött, a használatbavételi engedélyt még nem kapta meg, így aktiválás még nem történt. Mihez kötődik az aktiválás? Amennyiben a használatbavételi engedély még nincs meg, hogyan kell elszámolni az üzemeltetési költségeket és az esetleges bevételeket?
Részlet a válaszából: […] ...T 161 – K 582, de csak a tényleges beépítéskor.A kérdező kft. nem a leírtak szerint járt el. Így könyveltadatait az önellenőrzés szabályai szerint kell, indokolt helyesbíteni (T 455 -K 161 és T 454 – K 455, T21-22 – K 454, valamint T 511 – K 21-22, T...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 1.