Támogatások besorolása

Kérdés: Nem látjuk egyértelműnek az adott támogatások számviteli besorolását. Az Szt. 2005. 01. 01-jétől alkalmazandó szabályokhoz kapcsolódó indokolása szerint: "A törvény pontosítja és egyértelművé teszi az előírásokat a tekintetben, hogy a visszafizetési kötelezettség nélkül kapott, illetve adott támogatást, véglegesen átvett-átadott pénzeszközt mikor kell az egyéb bevételek, illetve az egyéb ráfordítások között, mikor kell a rendkívüli bevételek, illetve a rendkívüli ráfordítások között elszámolni, és ez utóbbiak esetében mikor kell azokat időbelileg elhatárolni." Mi azonban nem látunk egyértelmű helyzetet. Nem kapunk arra iránymutatást, hogy egy támogatást minek a mentén kell megítélni. Egy olyan támogatás, amelyet a vállalkozás egy közhasznú alapítványnak működése során először és utoljára ad, az a rendkívüli ráfordítások fogalmának legalább annyira megfelel, mint az egyéb ráfordítások fogalmának (az az értékesítés nettó árbevételéhez se közvetlenül, se közvetetten nem kapcsolódik). Véleményünk szerint a jogalkotó nem rendezte a kérdést, holott a kiegészítő mellékletben történő bemutatás szempontjából nem mindegy, hogy egyéb ráfordítás, illetve rendkívüli ráfordítás.
Részlet a válaszából: […] ...nélküli végleges pénzeszközátadás, ugyancsak visszafizetési kötelezettségnélkül.Nem minősíthető a költségek, ráfordítások fedezetére adotttámogatásnak az, ha az átadott összeg a közös üzemeltetés, illetve a közöstevékenység költségei arányos részének...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. július 20.

Közhasznú társaság támogatásainak elszámolása

Kérdés: Közhasznú társaságunknál a támogatást nyújtó minisztérium vizsgálta a 2001-2002. évi támogatások elszámolását. Az Áht. 119. §-a (3) bekezdésének h) pontjára hivatkozva elmarasztalta a társaságot, mert a "pénzmaradványt" nem fizette vissza, bár a lezárt évet követően elszámoltunk a támogatásról. A felhalmozási célú támogatási szerződés kiköti a felhasználás elkülönített nyilvántartását, de nem nevesíti a felhalmozási célokat. Mi konkrét tervekkel rendelkeztünk, amelyeket a minisztérium ismert, azokra kaptuk a támogatást. Hamisnak minősítették mérlegünket, mert 2001-ben a szerződéssel, kötelezettségvállalással le nem kötött összeget is kimutattunk az időbeli elhatárolások között. Hasonlóan ítélték meg a 2002. évi támogatást is, amelyet a szerződés véglegesen átadott támogatásnak minősít. A működési célra kapott támogatás felhasználását az ellenőrzés azért kifogásolta, mert a működési támogatás a közhasznú veszteség egyösszegű könyvelésével és nem tételesen került az időbeli elhatárolásokból elszámolásra. Valóban hamis a beszámolónk?
Részlet a válaszából: […] ...adott támogatásnál fontos azt is a szerződésben rögzíteni, hogy a működési támogatást egy konkrét év (például 2001) költségei fedezetére, vagy általában (akár több év alatt is felmerülő) működési költségek (ráfordítások) fedezetére adták. Ez utóbbi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. június 12.

Közhasznú társaság iskolája

Kérdés: A közhasznú társaság az általa alapított közoktatási intézményt, mint fenntartó finanszírozza: eszközöket vásárol, karbantartást, felújítást végez. Az erről szóló számlák részben az oktatási intézmény, részben a kht. nevére szólnak. Ez utóbbi esetben a kht. továbbszámláz az oktatási intézmény felé. A kht. a fedezetül szolgáló támogatást az intézmény részére átadja. Helyesen jár-e el a kht.?
Részlet a válaszából: […] A közhasznú társaság által alapított közoktatási intézmény önálló jogi személy. Ebből következően önállóan kell, hogy vezesse könyveit, és önálló beszámolót kell készítenie az Szt. 6. §-a (3) bekezdésének figyelembevételével. A kht.-nak kell meghatároznia,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. október 24.