Leltárkészítés módszerei, követelményei

Kérdés: A könyvvizsgálatok során gyakran tapasztalom, hogy az Szt. 69. § (1)-(2) bekezdéseinek követelményeit csak részben teljesítik a beszámolót összeállítók, előfordul, hogy önálló leltárdokumentációt egyszerűen nem is készítenek, a főkönyvi egyenlegek és az analitikák egyeztetéséről nem készülnek végrehajtást igazoló dokumentumok, mert azt mondják, ezt a törvény nem írja elő, sok esetben elegendőnek tartják a főkönyvek zárásának bemutatását. Hivatkoznak a törvény 165. § (1) bekezdésére, mely szerint bizonylattal az eszközök források összetételének változását kell alátámasztani, és a főkönyvi könyvelés-analitika egyeztetés nem eredményez változást, csupán ténymegállapítást. Az ellenőrzésre alkalmasság követelménye is gyakran sérül, rendszerint azzal, hogy a leltárnak nevezett dokumentumok tartalma és terjedelme hiányos, és nem teljesül az Szt. 165. § (4) bekezdésében elvárt logikailag zárt rendszerre vonatkozó elvárás, távolról sem felelnek meg a 166. § és 167. § (1) bekezdésében leírt számviteli bizonylattal szembeni követelményeknek. Míg az ellenőrzésre alkalmasság, lehetőségmeghatározás véleményem szerint igen tág fogalom, és nehezen számonkérhető, addig a logikailag zárt rendszer teljesülése talán pontosabban mérhető és megkövetelhető. Hogyan kell értelmezni a számviteli törvényben meghatározott leltárkészítési követelményekben megfogalmazott elveket? Milyen bizonylatolási, alaki és tartalmi követelmények vonatkoznak a főkönyvi könyvelés és az analitikák egyeztetésére és általában a tényeket rögzítő leltárra? Mit jelent pontosabban az ellenőrzésre alkalmasság és a logikailag zárt rendszerre vonatkozó követelmény?
Részlet a válaszából: […] ...vagy a könyvelés helyességét igazoló okmányokkal való összevetését jelenti. Ilyen okmányok lehetnek például a banki kivonatok, folyószámla-kivonatok, egyeztetőlevelek stb.A leltárral szemben támasztott alapvető követelmények a következők:-a teljesség, vagyis...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 16.

Munkáltatói támogatás lakáscélú felhasználásra

Kérdés: Társaságunk vissza nem térítendő munkáltatói támogatást és vállalati kamatmentes kölcsönt szeretne adni munkavállalójának. Kell-e a munkáltatónak vizsgálni (az adómentesség igazolása miatt), hogy a megszerezni (építés, vásárlás), felújítani kívánt ingatlanon kívül van-e más lakás- vagy üdülőtulajdon a munkavállaló nevén, illetve hogy a felújítani, építeni, vásárolni kívánt lakásba költözők, ott lakók száma és a szobaszám, illetve a beszerzési, építési költség megfelel-e a 12/2001. (I. 31.) Korm. rendeletben foglalt feltételeknek? Kik vehetők figyelembe a méltányolható lakásigény meghatározásakor együtt költözőként: házastárs, élettárs, gyermek (hány éves korig), egyéb családtag? A már ott lakó felnőtt gyermek figyelembe vehető-e pl. felújítás esetén, amennyiben oda van állandó lakcímre bejelentve?
1. A munkáltató által lakáscélú felhasználásra a munkavállalónak adott vissza nem térítendő támogatás
Részlet a válaszából: […] ... 38 000 36 000 A lakáscélú munkáltatói támogatás hitelintézet útján történőfolyósítása nemcsak egyszerűen a magánszemély folyószámlájára utalást jelenti,hanem olyan megoldás választását, amelynek alapján a hitelintézet a törvénybenelőírt igazolást...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. július 5.

Vissza nem térítendő lakásépítési támogatás

Kérdés: Munkavállalóinknak az Szja-tv. 1. sz. melléklet 2.7. pontja alapján szeretnénk vissza nem térítendő támogatást nyújtani a kamatmentes munkáltatói lakáshitel elengedése, illetve korszerűsítésre adott lakáscélú támogatás formájában. Mindezt a cafeteria-rendszer keretein belül, amennyiben a munkavállaló ilyen felhasználási célról nyilatkozik. Kérdésünk: vonatkozik-e a 30%-os juttatási korlát a hitel elengedésre és a korszerűsítésre is? Illetve milyen módon kell igazolni a megvalósult korszerűsítést, hogy megfeleljünk az adómentesség feltételének?
Részlet a válaszából: […] ... 38 000 36 000 A lakáscélú munkáltatói támogatás hitelintézet útján történőfolyósítása nemcsak egyszerűen a magánszemély folyószámlájára utalást jelenti,hanem olyan megoldás választását, amelynek alapján a hitelintézet a törvénybenelőírt igazolást...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. október 15.

Lakásépítési támogatás

Kérdés: A munkáltató vissza nem térítendő lakásépítési támogatást szeretne adni munkavállalójának. A tervezett támogatás összege 1 M Ft, melyet pénzintézet útján fog kifizetni. A munkavállaló az új építésű házba két gyermekével és édesanyjával költözik majd. Jelenleg a munkavállaló nevén, tulajdonában ingatlan nincsen, de vele költöző nagykorú gyermeke és édesanyja 50-50%-ban tulajdonosai annak a lakásnak, ahol laknak. Jogosult-e a munkavállaló fenti feltételek mellett a támogatásra? Ha nem, akkor a társasági adó alapját meg kell-e növelnie a munkáltatónak a támogatás összegével? Milyen egyéb adójogi konzekvenciái vannak, ha a támogatást mégis folyósítják?
Részlet a válaszából: […] ...be a 40. életévét.A lakáscélú munkáltatói támogatás hitelintézet útján történőfolyósítása nemcsak egyszerűen a magánszemély folyószámlájára utalást jelenti,hanem olyan megoldás választását, amelynek alapján a hitelintézet a törvénybenelőírt igazolást...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. március 8.

Folyószámla megőrzése

Kérdés: Az Szt. 2001-től hatályos előírása szerint a folyószámláknál az elévülési idő a folyószámla megszűnésének időpontjával kezdődik. Az Szt. nem határozta meg a "folyószámla" fogalmát. A napi használat alapján szinte minden folyószámlának minősíthető (pl. adófolyószámla, vevő-, szállító-folyószámla stb.). Ha a szállítói számla folyószámlának minősül, akkor például a közüzemi számlákat a cégek fennállása alatt nem lehetne selejtezni. Mit értünk az Szt. által említett folyószámla alatt?
Részlet a válaszából: […] ...kérdést hosszabban idéztük, hogy röviden válaszolhassunk.Mivel nem egységes a folyószámla értelmezése, eltérő a gyakorlatban való használata, az Szt. pedig nem határozta meg a folyószámla fogalmát, ezért az a döntés született, hogy az Szt. 169. §-a (2)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. május 9.

Az új Szt. módosuló, változó előírásai

Kérdés: Melyek a 2002. január 1-jével hatályba lépő legfontosabb számviteli változások?
Részlet a válaszából: […] ...a megőrzésre kerülő dokumentumok közül kikerült. Törölve lett a 169. § (2) bekezdésének utolsó mondata is, amely szerint: "a folyószámláknál az elévülési idő a folyószámla megszűnésének időpontjával kezdődik."Az eddigi 169. § szerinti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. január 3.

A folyószámla megőrzése

Kérdés: Az új Szt. 169. §-ának (4) bekezdése szerint: "A folyószámláknál az elévülési idő a folyószámla megszűnésének időpontjával kezdődik." Hogyan kell ezt érteni? Állandó partnereink esetében a folyószámlát a társaság megszűnéséig kell megőrizni?
Részlet a válaszából: […] ...számviteli törvény új előírása valóban azt rögzíti, hogy a folyószámlát megszűnése időpontjától legalább 8 évig olvasható formában meg kell őrizni. Igaz az is, ha a folyószámlát egy kereskedelmi kft. vevőnként, szállítónként nyitja meg és vezeti, és vevőivel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. május 17.