Gépek beszerzése, bővítése, majd értékesítése

Kérdés: Targoncák, rakodógépek kereskedelmével és szervizelésével foglalkozó társaság vagyunk. Az új gépeket külföldről vásároljuk, a beszállítást külső fuvarozó cég végzi. A gépeknél – értékesítés előtt – minden esetben el kell végezni az ún. nullrevíziót, amely során ellenőrzik a gépeken a megfelelő folyadékokat, a csavarok meghúzási nyomatékát, a világítóberendezéseket, az üzemi féket, az önindító és az akkumulátor helyes működését. A megrendelő-vevő igénye szerint egyéb munkákat is elvégeznek. A továbbértékesítési céllal beszerzett gépeket a társaság áruként tartja nyilván a telephelyre történő beérkezéstől a vevő felé történő értékesítésig. Ezen időtartam alatt végzik el a már említett munkálatokat, amelynek során a felhasznált anyagok, alkatrészek értéke és a munkavállalók által a szerelésre ráfordított órák munkalapon rögzítésre kerülnek. Az Szt. 51. §-ának (1) bekezdése szerint a munkalapok alapján számolt összeg tekinthető-e az eszköz (az adott gép) bekerülési értékének? Ha igen, akkor hogyan történik ennek a könyvelése, átvezetése az áruk közé, hogyan számolandó el az eladott áruk beszerzési értékeként? Jelenleg az értéknövelő összeg a saját előállítású eszközök aktivált értékén keresztül kerül átvezetésre a készletértékben. A statisztikai hivatal vizsgálta a beruházások tárgyévi növekményét és a saját előállítású eszközök aktivált értékét, értékbeni eltérésre hívta fel a figyelmet, hiányolta a gépek értékét növelő összegnek a beruházási statisztikában történő szerepeltetését.
Részlet a válaszából: […] ...áruként vette nyilvántartásba a külföldi eladó által számlázott beszerzési ár és a beszállítást végző cég által számlázott fuvardíj összegében. Az értéknövelő munkák értékének elszámolásával kapcsolatosan azonban elsősorban az Szt. 47-48....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 11.

Év végén úton lévő készletek értékelése

Kérdés: Társaságunk Kínából szerez be árukat. Számviteli politikánkban éltünk az Szt. 60. §-a (5a) bekezdésében foglaltakkal, és az Áfa-tv. szerinti (vámoláshoz használt) árfolyammal rögzítjük a kínai áruszámlákat a könyveinkben. Kérdésünk az év végi úton lévő készletekhez kapcsolódik. A hajóval történő szállítás hosszú ideje miatt év végén nagyon sok az úton lévő készletünk. Az áru hajókorláton történő átemelésétől kezdve miénk a kárveszély. A novemberben-decemberben hajóra rakott áruk mind úton lévő készletnek minősülnek, mert a vámolásukra és a társaságunkhoz történő tényleges beérkezésükre csak a következő év januárjában-februárjában kerül sor. Az úton lévő készleteket a kínai partner számlája alapján az adott év december 31-i árfolyamán értékeltük, de most felmerült a kérdés, hogy talán ezeket is a vámoláshoz használt (a következő januári-februári) árfolyammal kellene forintosítani. Melyik árfolyamot kell használni az úton lévő készletek értékeléséhez? Ezenkívül mi az úton lévő készleteket olyan értéken mutatjuk ki a könyvekben, ami már tartalmazza a vámot, a szállítási költséget, a vámkezelési díjakat stb., tehát minden járulékos költséget is. Helyes ez a kimutatás?
Részlet a válaszából: […] ...akkor kell a készletértéket növelni, amikor a teljesítés megtörtént (a szállítás – mint szolgáltatás – befejezésekor). Ha a fuvarozó számlája devizaértéket tartalmaz, a mérlegfordulónapi értékeléskor a devizakötelezettséget kell – a fentiek szerint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. december 16.

Szalmavásárlás, -bálázás bekerülési értéke

Kérdés: Állattenyésztéssel foglalkozó társaság almozásra tarlóról szalmát vásárol. A telephelyre szállítás saját gépjárművel, saját alkalmazottal történik. A beszállítást megelőzően gépet bérel a bálázáshoz, amit szintén saját alkalmazottak végeznek. A bálázógép üzemeltetéséhez az üzemanyagot saját kútjából tankolja. Az alomról a cég folyamatos készletnyilvántartást vezet. A bálázási költségeket, különösen a személyi jellegű költségeket hogyan kell elszámolni? Az alomszalma más esetben bálázottan vásárolva, anyagként kerül kimutatásra, és a raktárba történő beszállításra kifizetett idegen fuvarköltség a bekerülési érték részét képezi. Így saját termelésű készletté válik, vagy a költségek egyszerűen a felmerüléskor elszámolandók?
Részlet a válaszából: […] Zavaró az utolsó kérdés. Feltételezzük, hogy a kérdés bevezető részére vonatkozik.A rend kedvéért megjegyezzük, helyesen járnak el, amikor a bálázottan vásárolt alomszalmát anyagként készletre veszik, és az alomszalma bekerülési értékében a bálázott alomszalma...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. szeptember 9.

Bejövő fuvardíj elszámolása anyagköltségként?

Kérdés: Társaságunk az alapanyagok beszerzéséhez kapcsolódó bejövő fuvardíjat az alapanyagok között, az 51. számlacsoportban számolja el, annak ellenére, hogy az szolgáltatás. Az iparűzési adó alapjának kiszámításánál ezt az alapanyagok költségébe beszámíthatjuk?
Részlet a válaszából: […] ...értékét kell kimutatni. Az anyagok (alapanyagok) beszerzésével kapcsolatos számlázott szállítási és rakodási költséget (a bejövő fuvardíjat) közvetlenül anyagköltségként elszámolni nem lehet, mivel az – mint írják is – szolgáltatás, a szolgáltatásnak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. november 10.

Fuvarköltség mint a bekerülési érték része

Kérdés: Társaságunk jelentős mennyiségű árut vásárol külföldről. A belföldre eső fuvar és az importfuvar költségeit az 52. számlacsoportban elkülönítetten mutatjuk ki. Az eladási ár kalkulációjában szerepel a fuvarköltség, a vámköltség. Az eladott áruk beszerzési értékében viszont csak a beszerzési ár és a vámköltség szerepel, a belföldre és a külföldre eső fuvarköltség nem. A fuvarköltséget – a készletre jutó kivételével – elszámolhatjuk elábéként?
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 47. §-ának (1) bekezdése alapján az eszköz (az adott esetben az áru) bekerülési (beszerzési) értéke magában foglalja – többek között – az eszközhöz egyedileg hozzákapcsolható, az eszköz beszerzésével, raktárba történő beszállításával kapcsolatban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. szeptember 22.

Importárunak a vevő telephelyére szállítása

Kérdés: Az importáló cég a behozott árut nem a saját telephelyére szállítja, hanem egyenesen a vevőhöz. Ebben az esetben az általa kifizetett fuvarköltség része-e a beszerzési értéknek? Csökkenthető-e ezzel a fuvarköltséggel az iparűzési adó adóalapja?
Részlet a válaszából: […] ...történik, szorosan kapcsolódik a beszerzéshez, ezért az importáló cég által fizetett és a megrendelő felé áthárított (számlázott) fuvarköltség része az importált áru bekerülési értékének (készletértékének), és ebből következően azt – áruként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 14.

A vevő raktárába történő szállítás költségei

Kérdés: Gabonakereskedelemmel foglalkozunk, és az esetek egy részében az eladó telephelyéről az áru nem kerül a saját raktárba, hanem rögtön a vevő raktárába, vagy a dunai kikötőbe szállítjuk. Ebben az esetben milyen járulékos költségek képezik az eladott áruk bekerülési értékét az ellenértéken kívül?
Részlet a válaszából: […] ...az eladó telephelyén végzett gépkocsira rakodás költségei,– az eladó telephelye és a vevő telephelye, illetve a dunai kikötő közötti fuvarozás költségei,– a vevő telephelyén a lerakodás, illetve a gépkocsiról közvetlenül a hajóba rakodás költségei,–...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 8.

Árubeszerzés szállítási költségei

Kérdés:

Az 5431. kérdéshez kapcsolódóan kérdezem, van-e jelentősége annak, hogy a konszignációs raktárba szállítanak? Ha a terméket továbbértékesítésre szerezzük be, és azt az eladótól egyenesen a vevő telephelyére szállítják, elszámolható-e a bekerülési érték részeként a fuvarköltség? Milyen raktárig történő beszállításig tekinthető a szállítási költség a bekerülési érték részének?

Részlet a válaszából: […] A választ az utóbbi kérdésre adandó válasszal kezdjük. Valójában a beszerző cég olyan raktára, ahol a beszerzett eszközt először nyilvántartásba, raktárra veszik tekinthető olyannak, amelybe történő beszállításig felmerült szállítási és rakodási költség a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. november 21.

Árubeszerzés szállítási költségei

Kérdés:

Ügyfelem továbbértékesítési célból árut szerez be EU-s tagállamból, illetve importból. A beszerzések helye ex works. A fuvart külső szállító végzi, jellemzően ügyfelem vevője telephelyén lévő konszignációs raktárba. Helyesen értelmezzük-e az Szt. 47. §-át, mely szerint az áru értékébe beszámítanak az első rendeltetési helyre, a konszignációs raktárba történő szállításig felmerült költségek, így a fuvarköltség is?

Részlet a válaszából: […] ...el a 6104-as kérdésre adott válaszunkat is!A válasz röviden az, hogy helyesen értelmezik, feltéve hogy a felmerült fuvarköltséget az egyedi áruhoz hozzákapcsolják.Az Szt. 47. §-ának (1) bekezdése alapján az eszköz bekerülési (beszerzési) értéke az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. május 3.

Egyéni vállalkozó üzemanyag- felhasználása

Kérdés: Fuvarozási tevékenységet végző egyéni vállalkozó tehergépjárműveinek üzemanyag-felhasználását számlákkal igazoltan számolja el. A beszerzés nagy tételben történik, telephelyére szállítják, saját töltőállomására. Év végén üzemanyagkészlet-feltöltés történt, a meglévő üzemanyag leltározásra került. Az Szja-tv. szerint a számla alapján figyelembe vett üzemanyag-mennyiség nem lehet több, mint az üzemi használatra az üzemanyag-fogyasztási normával számított mennyiség. Ez alapján a fogyasztási normával megegyező mennyiséget üzemanyag-felhasználás címén számolom el költségként. Kérdésem, hogy a leltáron meglévő üzemanyagot (amely a következő évben felhasználásra kerül) költségként érvényesíthetem-e, és ha igen, milyen jogcímen?
Részlet a válaszából: […] A leltárban meglévő üzemanyag felhasználása a következőévben az előző évi számla alapján költségként elszámolható oly módon, hogy azígy elszámolt üzemanyag-mennyiség nem lehet több, mint az üzemi használatra azüzemanyag-fogyasztási normával számított mennyiség....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. október 29.
1
2