Téli gumi, tetőcsomagtartó elszámolása

Kérdés: A társaság 4 db téli gumit vásárolt szereléssel. A számlán a gumi és a szerelés különböző sorokon szerepel. Ez szolgáltatás vagy termékbeszerzés, vagy esetleg a két sort külön könyveljük? Jól gondoljuk, hogy ez esetben az áfa még 50%-ban sem vonható le? A személygépkocsihoz vásárolt tetőcsomagtartó esetében – mivel különálló termék – jól gondoljuk, hogy nem vonható le az áfa?
Részlet a válaszából: […] ...személygépkocsihoz vásárolt téli gumik nem eredményezik a gépjármű bővítését, rendeltetésének megváltoztatását, átalakítását, élettartamának, teljesítőképességének közvetlen növelését, így azt nem lehet a személygépkocsi értékét növelő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 25.

Nyílt végű pénzügyi lízing leírási ideje

Kérdés: A Számviteli Levelek 443. számában megjelent 8489. kérdésre adott válaszra hivatkozva a kérdésem az alábbi: A kérdésre adott válasz számviteli elszámolását értem, és egyetértek a leírtakkal. Egy vállalkozásnak azonban egy ügylet adójogi oldalát is figyelembe kell vennie a döntései meghozatalakor. A személygépkocsi nyílt végű lízingje nagy adókockázatot (áfa) rejt magában azáltal, hogy ha a társaság levonja a lízingdíj adóját (vagy annak egy részét, pl. útnyilvántartás nélkül 50%-át), akkor a NAV megkérdőjelezi az áfa levonását egy olyan esetben, amikor a lízing futamideje pl. 3 év, a könyvelésben pedig 5 évben határozzuk meg a hasznos élettartamot, és a lízing végén úgy dönt a társaság, hogy megvásárolja maradványértéken az autót. A NAV vélelmezi, hogy már a lízing megkötésekor az volt a szándék, hogy végül megvegye a cég a személygépkocsit, hiszen 5 évig tervezte használni már az elején, függetlenül a 3 éves lízingfutamidőtől. Átminősítik visszamenőleg zárt végű pénzügyi lízinggé, és az áfa levonását jogosulatlan levonásként állapítják meg. Nem célszerűbb ebben az esetben a lízingszerződés szerinti 3 évben meghatározni a hasznos élettartamot, hiszen "béreljük" (nyílt végű lízing) az autót, és eredetileg 3 évig tervezzük használni, ha már annyi időre kötöttük meg a szerződést, majd ráérünk a 3. év végén eldönteni, hogy megvesszük-e vagy sem? Számvitelileg ez helytelen, vagy védhető adott esetben? Az Szt. szerinti értékcsökkenés a Tao-tv.-nél úgy is növelő, az adótörvény szerinti értékcsökkenést pedig be lehet állítani 20%-ra. Így társaságiadó-hiány sem állapítható meg a nagyobb összegű (3 év alatt 5 év helyett) költségelszámolás miatt. Amaradványértékkel kapcsolatban ugyanez a kérdés. Pl. a 3 évre megkötött nyílt végű lízing esetén valószínűleg nem véletlen, hogy a 3. év végére mekkora összegben lett meghatározva a szerződésben a maradványérték (vélhetően ennyi lesz még az értéke a 3. év végén). Milyen indokkal tudom alátámasztani, hogy ennél több vagy kevesebb összegben határozza meg a társaság a maradványértéket? Hogyan jár el helyesen (hogyan tud helyesen eljárni?) a társaság a fenti, 3 évre kötött nyílt végű lízing kapcsán a maradványérték és a hasznos élettartam meghatározása esetén, ha nemcsak a számviteli előírásokat, hanem az adójogi kockázatokat is figyelembe veszi? Indokolható-e az Szt. előírásai alapján a 3 éves hasznos élettartam és a lízingszerződés szerinti maradványérték meghatározása a könyvelésben?
Részlet a válaszából: […] ...várható maradványérték a lízingszerződés szerinti, a 3. év végén fizetendő maradványérték, bár köztudott, hogy a lízingelt személygépkocsi valós értéke jellemzően ennél magasabb (az esetleges árváltozásról, az autó tényleges műszaki állapotáról nem szólva)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. július 15.

Használatbavétel után beszerzett téligumi-szett

Kérdés: Cégünk gépkocsit vásárolt téligumi-szett nélkül. Az első gumiszettet később, a használatbavételt követően vásárolta meg a cég. Az első téligumi-szettet rá lehet-e aktiválni a gépkocsira?
Részlet a válaszából: […] ...rövid válasz az, hogy nem. A gépkocsihoz vásárolt téli gumik nem eredményezik a gépjármű bővítését, rendeltetésének megváltoztatását, átalakítását, élettartamának, teljesítőképességének közvetlen növelését, így azt nem lehet a gépkocsi bekerülési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. május 10.

Totálkáros lízingelt személygépkocsi

Kérdés: A társaság 2 évre szóló nyílt végű pénzügyi lízingszerződést kötött 2017-ben személygépkocsira. A személygépkocsit a lízing eddig eltelt időtartama alatt kizárólag üzleti célra használták. A gépkocsi 2017. év végén baleset következtében gazdasági totálkáros lett, használhatatlanná vált. A gépkocsi casco biztosítással rendelkezett. A biztosítást a lízingbe adó kötötte, és annak díját a lízingbe vevőre átterhelte. A biztosító a kártérítés összegét a lízingbe adó felé fogja teljesíteni. Mi a helyes könyvelési és számlázási eljárás társasági adó és áfaalap vonatkozásában? Az ügylet áthúzódik 2018. évre. Az áthúzódó hatást hogyan kell kezelni?
Részlet a válaszából: […] ...választ azzal kell kezdeni, hogy a baleset bekövetkezésekor milyen értéken kellett a lízingbe vevőnek a könyveiben a lízingelt személygépkocsit kimutatnia a számviteli törvény előírásainak a figyelembevétele mellett.A nyílt végű pénzügyi lízing esetén is a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 26.

Nullára leírt gépkocsi felújítása

Kérdés: Kis tehergépkocsit két éve az értékelési tartalékkal szemben nullára leírtak. Most felújították. Hogyan kell ezt elszámolni az adott esetben? Módosítja az értékhelyesbítés összegét?
Részlet a válaszából: […] ...kell az eszközönként már kimutatott értékhelyesbítés összegét azértékelési tartalékkal szemben. A nullára leírt tehergépkocsinak – amennyiben a beszerzéstőlfolyamatosan használták – van bruttó értéke és ezzel azonos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 9.

Autógumik cseréjének elszámolása

Kérdés: Kétévente a természetes elhasználódás miatt a cég kisteherautóin a gumiköpenyt cserélni kell. Az új autógumit anyagköltségként, javításként kell elszámolni? A vásárolt téli gumikat viszont beruházásként kell elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...élettartamának, teljesítőképességének közvetlen növelését eredményező tevékenység. Nyilvánvaló, hogy a kisteherautókra (a gépkocsikra) vásárolt téli gumik nem eredményezik a kisteherautó (a gépkocsi) bővítését, rendeltetésének megváltoztatását...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. október 14.

Muzeális jellegű gépjárművek nyilvántartása

Kérdés: Társaságunk részben technikatörténeti emlékek megmentése, részben haszonszerzés céljából gépjárműveket fog restaurálni. Olyan személygépkocsikkal foglalkozunk, amelyek megfelelnek a Gépja-tv. 5. §-a g) pontjának, vagyis muzeális jellegű gépjárművek. Hogyan kell besorolni számviteli szempontból a tevékenység tárgyát (a roncsot) és az abból létrejövő muzeális jellegű járművet?
Részlet a válaszából: […] ...helyezik, időszaki vizsgálatra kell vinni, sajátos forgalmi engedélyük van.A leírtakból következően, a muzeális jellegű személygépkocsi is jármű, rendeltetése az, hogy a tevékenységet, a működést tartósan, legalább egy éven túl szolgálja, azaz a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 1.

Cégautóadó: szja, áfa, tao

Kérdés: Milyen szabályok vonatkoznak a cégautók utáni adó- és költségelszámolásokra (cégautóadó, áfalevonási jog, 6 millió forint feletti beszerzési értékű személygépkocsi), ha a gépkocsi saját tulajdonú, illetve bérelt?
Részlet a válaszából: […] ...cégautó utáni adó alanya az a kifizető, aki (amely) a személygépkocsi tulajdonosa vagy üzemben tartója (ha ez két különböző cég, akkor az üzemben tartó az adóalany). Az adót átvállalhatja a személygépkocsit használó magánszemély is, de esetleges...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. augusztus 1.

Karbantartás vagy felújítás

Kérdés: Szeretnénk pontos, egyértelmű meghatározást kapni arra, mit tekintsünk felújításnak, mit tartsunk beruházásnak.
Részlet a válaszából: […] ...műszer zárt rendszerű összeszerelésével kialakított munkaeszköz egy-egy funkcióját ellátó egységének cseréje; a cseregépes, cseregépkocsis javítás, ha a csereként kapott használt, felújított gép, gépjármű azonos gyártmányú, típusú, azonos felszereltségű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. január 17.

Személygépkocsi értékcsökkenése

Kérdés: Megváltozott a személygépkocsi tárgyi eszközként történő leírása a 2001. 01. 01. utáni vásárlás esetén. Hogyan kell megállapítani a leírási kulcsot? Milyen eszközökre kell még ezt alkalmazni?
Részlet a válaszából: […] ...szabály a 2001. január 1-je után rendeltetésszerűen használatba vett (nem a vásárlás időpontja a mérvadó) eszközöknél (így a személygépkocsinál is) annyiban változott, hogy a hasznos élettartam végén várható maradványértékkel csökkentett bekerülési értéket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. július 12.
1
2