Ingatlanok fogalma

Kérdés: Több esetben előfordult, hogy a kérdésekhez-válaszokhoz kapcsolódóan az ingatlant másként értelmezte a kérdező és másként a választ adó. Sokszor nincs azonos véleményen a könyvelő és az ellenőrzést végző sem. Ebből számos probléma adódik, jellemzően a számlázás, a könyvviteli elszámolás, a terv szerinti értékcsökkenés meghatározása, tehát a gyakorlati alkalmazás során. Afélreértések elkerülése, a végrehajtások során az ellentmondások feloldása, de legalább azok csökkentése terén jelentős segítség lehet, lehetne az, ha az ingatlanokhoz kapcsolódó fogalmakat viszonylag részletesen bemutatnák.
Részlet a válaszából: […] ...egyéb törvényi előírások, a számviteli törvény előtti számviteli közlemények alapján a gyakorlat alakította ki, és a szakirodalom jellemzően használja azokat.A számviteli törvény a tárgyi eszközök egy csoportját sorolja az ingatlanok közé. Az ingatlan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 11.

Lakásszövetkezet tulajdonában álló épületrész felújítása

Kérdés: A lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. törvény (Lszt.) 10., 11., 12. §-ai tartalmazzák, hogy mi lehet a lakásszövetkezet tulajdonában. Lényeges előírást fogalmaz meg a 11. §, amely szerint, ha a lakások a tagok tulajdonában állnak, az épülethez tartozó földrészlet, az épületszerkezetek, az épület közös használatra szolgáló területei és helyiségei, a központi berendezések, a házfelügyelői (gondnoki) lakás, továbbá a lakásszövetkezet célját szolgáló más építmények (iroda, műhely, raktár stb.) és vagyontárgyak a lakásszövetkezet tulajdonában állnak. A kérdező véleménye szerint, amennyiben a lakásszövetkezet a saját tulajdonában lévő építményrészeken, berendezéseken és felszereléseken végzi a felújítást, és nem a lakók tulajdonában lévő lakáson, akkor azt, mint saját tulajdont aktiválni kell. Így nem merül fel számlaadási kötelezettség. A lakástulajdonos által felújítási céllal befizetett összegek a 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet szerint végleges pénzeszközátvételnek minősülnek a lakásszövetkezetnél.
Részlet a válaszából: […] A számviteli szabályok megalkotásában közreműködő válaszadó számára alapvető problémát jelent a lakásszövetkezeti törvény követelményeinek való megfelelés. A lakásszövetkezet tulajdonában álló, 11. § szerinti elemek (egyszerűsítve: épületrészek) hogyan jelennek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. április 18.

Közös üzemeltetés költségeinek elszámolása

Kérdés: Közös üzemeltetésnek tekinthető-e egy irodaház működtetése? Az irodaházban az egyes irodák jogi személy tulajdonosainak alkalmazottai, bérlői alapvetően a tevékenységükhöz szükséges vezetői, gazdasági, irodai tevékenységet végzik, termelőtevékenységet nem folytatnak. Az irodaház működtetése során felmerült költségekhez az egyes irodák tulajdonosai hozzájárulnak, de nyereséget nem realizálnak. A közös üzemeltetés értelmezésére nem találtam jogszabályi előírást.
Részlet a válaszából: […] ...a közös üzemeltetésben részt vevők között.A közös üzemeltetés klasszikus esetének tekintendő az, amikor egy épületet (például az irodaházat) az épület tulajdonosai (a tulajdonos alkalmazottai, bérlői) nem termelőtevékenység céljára közösen használnak (ott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. november 21.

Anyagköltség tartalmáról részletesen

Kérdés: Azt, hogy mit kell anyagköltségként kimutatni, illetve mivel kell az anyagköltséget csökkenteni, tömören az Szt. 78. §-ának (2) bekezdése tartalmazza. Kérem, hogy az anyagköltségre vonatkozó ismereteket részletesebben mutassák be annak érdekében, hogy az eddig alkalmazottak helyességéről vagy helytelen voltáról meggyőződhessünk!
Részlet a válaszából: […] ...beszerzett, vásárolt alkatrészek és tartalék alkatrészek beszerzési (bekerülési) értékét, azok felhasználásakor;– a nyomtatványok, irodaszerek bekerülési (beszerzési) értékét;– a Munka Törvénykönyve szerint kötelezően juttatandó védőétel,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. november 9.

Önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adása

Kérdés: Önkormányzatunk 2012. 01. 01-jével megszüntette a fürdő önálló költségvetési intézményét, tevékenységének folytatására kizárólagos önkormányzati tulajdonú kft.-t hozott létre. Az intézményi vagyont térítésmentesen a kft. vagyonkezelésébe adta az önkormányzat. A fürdő áfaköteles tevékenységet végzett, beruházás során visszaigényeltük az áfát. A kft. is alanya az áfának. A 256. számban azt írják, vagyonkezelésbe adás esetén a termék (tárgyi eszköz) nem megy át a társaság tulajdonába, a társaság tulajdonosként nem rendelkezhet felette, ezért nem tartozik az áfakörbe. Kérem, erősítsék meg, helyesen jártunk-e el, amikor áfafizetési kötelezettséget nem állapítottunk meg?
Részlet a válaszából: […] ...nincs tulajdonosváltás, valóban nem kell áfafizetési kötelezettséget megállapítani.Más a helyzet azonban az egyéb eszközök (bútorok, irodai berendezések, anyagok) esetében. Ezeket az önkormányzat átadhatja térítés ellenében, illetve térítésmentesen is. Ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. december 13.