Káresemény elszámolása

Kérdés: Káreseményekkel kapcsolatosan felmerülő javítási, helyreállítási, mentési munkák ráfordításait költségként vagy egyéb ráfordításként kell elszámolni? Lehet-e egyértelmű választ adni arra a kérdésre, hogy mikor költség, mikor ráfordítás?
Részlet a válaszából: […] ...által megítélt, szerződésből eredő összegeit) kell az egyéb ráfordítások között elszámolni, amelyeket a társaság, a társaság munkavállalói, a társaság eszközei más társaság eszközeiben okoztak.Ha például a társaság személygépkocsija más...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. augusztus 9.

Számviteli változások 2017-től

Kérdés: Jövőre változnak-e a számviteli előírások?
Részlet a válaszából: […] ...a szakképzési hozzájárulást nem lehet állománycsoportonként bemutatni. A módosult előírás szerint csak a tárgyévben foglalkoztatott munkavállalók átlagos statisztikai létszámát, bérköltségét és személyi jellegű egyéb kifizetéseit kell állománycsoportonként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. november 10.

Önköltségszámítás az eladási árból

Kérdés: Önköltségszámítás az eladási árból visszaszámítással. Nincs tételes ármeghatározás. Hogyan lehet a kalkulált hasznot az előző év költségadatai alapján meghatározni? A tárgyévi befejezetlen termelést szeretném meghatározni. Ismertek a közvetlen költségek és ezek különbözete, valamint a 2014. évi nettó árbevétel. Az előző évi befejezetlen termelést, az alvállalkozói teljesítményt, a közvetített szolgáltatást miként kell számításba venni?
Részlet a válaszából: […] ...hogy saját tevékenységről csak akkor lehet szó, ha a termelőtevékenységet, a szolgáltatásnyújtást a vállalkozó állományába tartozó munkavállalók végzik, nem az összes bérköltséggel, csak ezen munkavállalók bérköltségével lehet számolni. Bár a tovább...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. július 14.

Közösen foglalkoztatott munkavállalók

Kérdés: Két cég közösen foglalkoztat munkavállalókat. Azt, hogy hogyan működik az Mt. alapján az elszámolás a cégek között, tudjuk. Arra azonban nem találtunk előírást, hogy a számvitelben ezt hogyan kell kezelni, elszámolni? Mi a következők szerint járunk el: az a cég, amelyik vállalta, hogy alkalmazza a munkavállalókat, az elszámolja a bért és járulékait a megfelelő költségek között, a megállapodás szerinti átalányösszeget, amikor megérkezik a bankba, bevételként könyveli, a kifizető cég elszámolja költségként (de milyen költségként, milyen bevételként?). Van áfafizetési kötelezettség? Számlázni kell? Megoszlanak a vélemények.
Részlet a válaszából: […] ...Az Art. 31. §-ából az következik, hogy az "A" cégnek kell elektronikus úton havonta bevallást tennie, saját nevében az általa a munkavállaló részére kifizetett munkabérről és annak járulékairól. Így az "A" cégnek kell a teljes munkabért bérköltségként,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. május 26.

Kiegészítő melléklettel kapcsolatos változások 2016-tól

Kérdés: Olvastam a 2015. évi CI. törvényt, amely az uniós joghoz kapcsolódó változások, új előírások magyar gyakorlatba való átültetéséről szól. Nem igazán értem a módosításokat, különösen az egyszerűsített éves beszámolót készítők kiegészítő melléklete vonatkozásában.
Részlet a válaszából: […] ...igazolására, hogy legalább a könyv szerinti érték meg fog térülni.A kiegészítő mellékletben meg kell adni a tárgyévben foglalkoztatott munkavállalók statisztikai létszámán, bérköltségén, személyi jellegű kifizetésein túlmenően a bérjárulékait is,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. szeptember 24.

Alkalmi munkavállaló díjazása

Kérdés: Az alkalmi munkavállalóknak kifizetett díj és a közteher milyen költségnek minősül a kettős és az egyszeres könyvvitelben?
Részlet a válaszából: […] ...alkalmi munkavállaló a vonatkozó törvény elő­írásaszerint (nettó) munkabért kap, amelyet bérköltségként kell kimutatni, atörvényben meghatározott közterhet pedig a bérjárulékok között kell elszámolnia kettős könyvvitelt vezető gazdálkodónál, az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. január 12.

Szakképzési hozzájárulás elszámolása

Kérdés: Cégünk szakképzési hozzájárulásra kötelezett, amelynek háromféle módon tesz eleget: saját munkavállaló képzése, fejlesztés, gyakorlati képzés. Hogyan kell ezeket a tételeket könyvelni és kiszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...-ténylegesen felmerült költségei nem érik el a szakképzési hozzájárulás bruttóösszegét, a még fennmaradó kötelezettséget a saját munkavállalói számára afelnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény 20. §-ában meghatározottfelnőttképzési szerződés és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 3.

Káresemény elszámolása

Kérdés: Az 1896. és 2203. sz. kérdésre adott válaszban leírtak szerint a káresemény utáni javítási költségek elszámolása költségként történik. Ehhez képest helyreigazítást igényelnek a 220. sz. kérdésre adott válaszban leírtak, mely szerint "a káreseménynyel kapcsolatos helyreállítási, mentési költségeket..." egyéb ráfordításként kell elszámolni.
Részlet a válaszából: […] ...által megítélt, szerződésbőleredő összegeit) kell az egyéb ráfordítások között elszámolni, amelyeket atársaság, a társaság munkavállalói, a társaság eszközei más társaság (nembérelt) eszközeiben okoztak. Ha például a társaság személyautója...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 5.

Káresemény utáni javítási költségek elszámolása

Kérdés: A cégautó káresemény utáni javítási költségét – mint ahogyan az 1897. kérdésre adott válaszban írták – a társaság igénybe vett szolgáltatás költségeként könyveli (T 523 – K 454). Más szakirodalomban viszont azt olvastam, hogy a káreseményekkel kapcsolatos kifizetéseket a 8631. számlára kell könyvelni, hivatkozva az Szt. 81. §-a (2) bekezdésének a) pontjára. Mi a helyes könyvelési tétel?
Részlet a válaszából: […] ...bíróság által megítélt, szerződésből eredő tételek),amelyek más társaság eszközeiben bekövetkezett, a társaság által, a társaságmunkavállalói, eszközei által okozott kár, káresemény miatt terhelik az adotttársaságot. Ezen károk, káresemények miatti kifizetések...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 9.

Munkaerő-kölcsönzés bérének és bérjárulékainak könyvelése

Kérdés: Hogyan kell helyesen könyvelni a munkaerő-kölcsönzést gyakorlónál a bért és járulékait? Helyes-e, ha a kölcsönadott munkaerő bérköltségét a 8. számlaosztályon belül számoljuk el?
Részlet a válaszából: […] ...kölcsönadott munkaerő munkabérét annak a vállalkozásnak kell bérköltségként elszámolnia, amely vállalkozással a munkavállalók az Mt. szerint munkavégzésre irányuló jogviszonyban állnak, amely munkáltatóval a munkavállalók munkaszerződést kötöttek, s amely...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. szeptember 19.