Kisvállalkozások beruházási adóalap-kedvezménye

Kérdés: Egy kisvállalat tesztautót vásárolna (tehergépjármű), és társaságiadó-kedvezményt szeretne igénybe venni. Új eszköznek számít a tesztautó? Korábban használatba még nem vettnek minősül-e, hiszen a vállalkozó lenne az első tulajdonosa? Érvényesíthető kisvállalati adókedvezmény tesztautó vásárlásakor?
Részlet a válaszából: […] ...az adózás előtti eredmény összegével csökkenthetik. Az Szt. előírása szerint a műszaki berendezések, gépek, járművek között kell nyilvántartásba venni – többek között – a rendeltetésszerűen használatba vett, üzembe helyezett, a vállalkozó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. április 4.

Ingatlanvásárlás árverésen

Kérdés: Társaságunk több használt lakóingatlant vásárolt a Magyar Bírósági Végrehajtó Kamara árverési oldalán keresztül. Az adós tulajdonosok minden esetben magánszemélyek voltak. Ismereteink szerint ebben az esetben nem készül adásvételi szerződés, és számla sem, csak egy ingatlanárverési jegyzőkönyv. Hogyan kell ezt könyvelni? Hogyan kezelendő adózási szempontból?
Részlet a válaszából: […] ...jegyzőkönyvnek, amelynek mindenképpen tartalmaznia kell a kérdéshez kapcsolódóan:– az elárverezett ingatlannak az ingatlan-nyilvántartás szerinti adatait, az ingatlan legfontosabb jellemzőit;– lakóingatlan esetén azt, hogy lakott vagy lakatlan,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. január 31.

Egyéni vállalkozó nyílt végű gépkocsilízingje

Kérdés: Egyéni vállalkozó nyílt végű lízing keretében személygépkocsit lízingel. Mivel elektromos a gépkocsi, a cégautóadót nem kell megfizetnie. Az üzemeltetéssel kapcsolatosan felmerült javítási, üzemanyag- stb. költségeket, a havonta fizetendő áfát és az értékcsökkenést hogyan számolhatja el?
Részlet a válaszából: […] ...tárgyát, illetve eszközét képező személygépkocsi, ha az egyéni vállalkozó azt más célra részben sem használja, és üzleti nyilvántartásai ezt egyértelműen alátámasztják. Ez utóbbi esetben a személygépkocsi kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. november 8.

Anyagköltség tartalmáról részletesen

Kérdés: Azt, hogy mit kell anyagköltségként kimutatni, illetve mivel kell az anyagköltséget csökkenteni, tömören az Szt. 78. §-ának (2) bekezdése tartalmazza. Kérem, hogy az anyagköltségre vonatkozó ismereteket részletesebben mutassák be annak érdekében, hogy az eddig alkalmazottak helyességéről vagy helytelen voltáról meggyőződhessünk!
Részlet a válaszából: […] ...számviteli politikai döntés, hogy a vállalkozó a vásárolt anyagok évközi alakulásáról folyamatos mennyiségi és értékbeni nyilvántartást vezet, vagy nem vezet. Ez is kihatással lehet az anyagköltség nagyságára.Ha a vállalkozó a vásárolt anyagok...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. november 9.

Használatba adott eszköz nyilvántartása áruként

Kérdés: A 2013. évi változások között van egy paragrafus, amelyik rendelkezik a használatba vett eszközök elszámolásáról. Ha cégünk megvásárol egy keverőt, ami normál esetben tárgyi eszköz, de ezt nem saját célra veszi meg, hanem használatba adja a vevőnek X időre, majd ezen időszak letelte után eladja a vevőnek, vagy térítés nélkül átadja, akkor is ki lehet az áruk között mutatni?
Részlet a válaszából: […] A rövid válasz az, hogy nem lehet kimutatni.A kérdésben hivatkozott előírás [Szt. 28. §-a (3) bekezdésének d) pontja] alapján a készletek között kell kimutatni áruként a használatbavétel időpontjától azokat az értékesítési céllal beszerzett, előállított eszközöket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. február 21.

Társasházi lakás iroda céljára

Kérdés: A társaság áfaköteles adminisztratív tevékenységet végez. Társasházi lakást vásárolt magánszemélytől, amit irodaként kíván használni. Az irodaként való használat bizonyítása csak az ingatlan tulajdoni lapjának az átminősítésével biztosítható? Az irodaként való használat bizonyításához milyen okmányok szükségesek? Szükséges a megvásárolt ingatlan festése, abba tárgyi eszközök beszerzése, és a kft. élni szeretne az áfalevonási jogával és a költségként való érvényesítéssel.
Részlet a válaszából: […] ...a 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet foglalkozik. Ez alapvetően a társaság jogi képviselője hatáskörébe tartozik, ezért az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett adatok változtatásának szabályaira a válaszban nem térünk ki. Az ingatlan-nyilvántartási ügyek intézése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. november 22.

Megbízás alapján végzett tevékenység elszámolása

Kérdés: A szolgáltató társaság a megbízó (ügyvédi iroda) teljes körű adminisztratív, titkársági, gazdasági, szervezési munkáinak ellátására létrejött vállalkozás. A szolgáltató mint egy "háttérszolgáltató" látja el, koordinálja a megbízó tevékenységét biztosító, a működése során felmerült operatív feladatokat, esetenként harmadik cég bevonásával. Keletkeznek olyan költségek, amelyek a megbízó alkalmazásában lévő személyekkel kapcsolatosan merülnek fel, melyeket a szolgáltató számol el a saját nevére kiállított számla alapján. A megbízó és a szolgáltató éves elszámolásban állapodtak meg, a szolgáltató komplett szolgáltatáscsomagként hárítja át a megbízóra a felmerült költségeket. (Év közben előleget fizet a megbízó.) A fellelhető dokumentumok alapján megállapítható, hogy milyen költségek merültek fel a megbízással kapcsolatosan, de azokat a könyvelésen belül nem különítik el. Elszámolhatóak-e a szolgáltató munkavállalói közé nem tartozó, a megbízó munkavállalóival kapcsolatosan felmerült költségek a szolgáltatónál? Adóznia kell-e a szolgáltatónak a megbízó munkavállalóival kapcsolatosan felmerült költségei után? Ki minősül kifizetőnek, kit terhel a megbízó alkalmazottai részére nyújtott természetbeni juttatások után adófizetési kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] ...ha a szolgáltató a megbízóval kötött megbízási szerződésbenkörülírt szolgáltatások ténylegesen felmerült költségeit a könyvvitelinyilvántartásokban nem különíti el, bár azok külön dokumentálhatók. (Aszolgáltatónak azonban jól felfogott érdeke – szerintünk...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. október 1.

Egyéni vállalkozáshoz használt tárgyi eszköz

Kérdés: Egyéni vállalkozó, aki kizárólag ingatlan (épület) bérbeadásával kíván foglalkozni (áfaalany) mint magánszemély, teljes egészében banki hitelből vásárolt lakóingatlant. Az adásvételi szerződésben – ingatlanszakértő által becsült módon – külön-külön szerepel a lakóépület, a telek és egy 50 m2-es melléképület. Ezt a melléképületet akarja a magánszemély egyéni vállalkozásába bevinni, és bérbeadás útján hasznosítani. Véleménye szerint a költségek (ideértve a kamatráfordítást is) a becsült értékek arányában megoszthatók és elszámolhatók az egyéni vállalkozásban. A melléképületet a bérbe vevő kft. alakítja át, számolja el annak a költségeit, a megállapodás alapján, mint bérbe vett ingatlanon végzett beruházást. Az átalakítás során biztosítva lesz az elkülönült áram, víz, fűtés és egyéb működéssel kapcsolatos költségek mérése. Ezen költségeket vagy a bérbeadó fizeti és számlázza tovább, vagy a mérők a kft. nevére kerülnek, és így azt közvetlenül a kft. rendezi. Helyes a fenti gondolatmenet?
Részlet a válaszából: […] ...célt fog szolgálni, amelyet az egyéni vállalkozás tárgyi eszközei közöttaz ingatlanszakértő által becsült vételáron kell nyilvántartásba venni. Mivelbanki hitelből történt a beszerzés, a banki hitelnek a melléképület becsültvételárával azonos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 3.

Telek és épület együttes vásárlásának elszámolása

Kérdés: Társaságunk megvásárolt egy telket a rajta lévő üzletépülettel együtt 2004 májusában azzal a szándékkal, hogy amint hitelt és/vagy támogatást kap rá, az épületet lebontja és hűtőraktárt épít a helyére. Az adásvételi szerződésben a telek árát 1,5 millió forintban, az épület árát 3,2 millió forintban határozták meg. A megvásárolt épületet a beruházás megkezdéséig tárolási célra használtuk. A hitelt 2004 augusztusában megkaptuk, elkezdődött a bontás, majd az építkezés, és 2004 decemberében már aktiválható volt az új épület. A telket az adásvételi szerződés szerinti értéken vettük nyilvántartásba. Az épületet is használatba vettük, terv szerinti értékcsökkentést számoltunk el, majd a bontást követően terven felüli értékcsökkenés elszámolásával kivezettük a könyvekből. A bontási költséget az új épület bekerülési értékébe számítottuk be. Helyesen jártunk el? A leírt esetben a lebontott üzletépület értéke mikor számít bele az új épület vagy a telek bekerülési értékébe?
Részlet a válaszából: […] Hosszabban idéztük a kérdést, mert egyrészt helytelengyakorlatot tükröz, másrészt eléggé összetett ahhoz, hogy az olvasó számára isegyértelmű és elfogadható legyen a válasz. A kérdésben leírtak – látszólag – az Szt. előírásávalösszhangban vannak. Az egyértelmű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 29.

Áfa: ingatlan átsorolása

Kérdés: Egy bérbeadással foglalkozó vállalkozás lakást alakított át orvosi rendelővé. Az átalakítással kapcsolatos áfát nem vonta le. A beruházást követő évben a bérbe adott ingatlant átminősítik. Alkalmazható-e az Áfa-tv. 39. §-a (1) bekezdésében szereplő arányosítás, ha igen, az átalakítás áfáját utólag hogyan helyezheti levonásba a vállalkozás?
Részlet a válaszából: […] ...ingatlan értékesítéséhez, bérbeadásához kapcsolódó adókötelezettség megállapításánál az adott ingatlan nyilvántartásba bejegyzett típusa az irányadó.Az Áfa-tv. 2. számú mellékletének 8. pontja alapján lakóingatlan rendeltetéstől független...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. január 23.
1
2