Eladott termék visszavétele, nyilvántartása

Kérdés: Egy munkaruházati termékeket értékesítő vállalkozás elsősorban nagykertevékenységet végez, de kisker-értékesítéssel is foglalkozik. A vevő megveszi a terméket (a cipőt), majd elkezdi azt használni. Két hónap használati idő után valamilyen minőségi kifogás merül fel a vevő részéről (pl. leválik a talpa). A vevő visszaviszi a terméket a kiskeregységhez, és ott kicserélik. Készül egy helyesbítő számla az eredeti számlához kapcsolódóan, majd egy új kimenő számla a cserébe adott termékről. A nagykertevékenység keretében értékesített termékek esetében is hasonló az eljárás a kimenő számláknál, de ott előfordul, hogy a termék minőségi kifogásának megállapítása e-mailben küldött fényképek alapján valósul meg, és a hibás termékek fizikailag nem kerülnek vissza az eladóhoz. A kimenő számlák az értékesítés nettó árbevételeként vannak elszámolva ą, illetve az áfát abban az időszakban állítjuk be a bevallásba, amikor a csereügylet megvalósul, és a mínuszos bizonylat a vásárló rendelkezésére áll. A társaság a készletekről folyamatos mennyiségi és értékbeni nyilvántartást vezet (fifo). Hogyan kell helyesen kezelni a készletnyilvántartásban a fenti gazdasági eseményeket és milyen áron?
Részlet a válaszából: […] ...a tényt a minőségi kifogás helyességét elismerő személynek, szervezeti egységnek jegyzőkönyvbe kell foglalnia, a jegyzőkönyv alapján selejteznie.A készletnyilvántartásban-a helyesbítő számla alapján a vissza nem hozott terméket is készletre kell venni,-majd a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 14.

Törékeny áru kis hibával

Kérdés: Cégünk webshopon keresztül értékesít törékeny árukat (fényforrásokat). Az értékesítéseket számlával bizonylatoljuk. A garanciális ügyintézésnél kétféle eset fordul elő: az egyik esetben a hibás árut a vevő visszajuttatja, és a hibás áru helyett újat küldünk, a másik esetben a garanciális reklamáció után a jellemzően kis értékű árukat nem kérjük vissza az ügyfelektől (többe kerülne a szállítás, mint az áru értéke), ennek ellenére – a reklamációt elfogadva – küldünk egy másik terméket. Hogyan bizonylatoljuk a fenti eseteket, illetve milyen adójogi hatásai vannak?
Részlet a válaszából: […] ...módosítva a fizetendő áfát is (T 467 – K 311), a visszaszállított terméket pedig készletre kell venni (amit majd megjavítanak vagy selejteznek, külön eljárás keretében). A cserébe kiküldött terméket természetesen számlázni kell, és értékesítésként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 30.

Visszaküldött hibás termék számlázása

Kérdés: Cégünk összeszerelő tevékenységéhez termékeket vásárol egy kft.-től. A hibás termékeket időközönként visszaküldi szállítólevéllel a kft.-nek. Szabályos-e az az eljárás, ha a visszáru értékéről cégünk állítja ki a számlát, tehát értékesíti a selejtes terméket a szállító cégnek? Erre azért van szükség, mert a kft. jóváíró számla kiállítása esetén nem tudna megfelelni az Áfa-tv. azon követelményeinek, hogy az eredeti beszerzésről kiállított számlára hivatkozzon.
Részlet a válaszából: […] Sem az Szt., sem az Áfa-tv. nem ismeri a jóváíró számlát. A kft. hivatkozása hamis, arra utal, hogy a kft. az Áfa-tv. előírásait nem ismeri.A kérdező cégnek a hibás termékeket szállítólevéllel kell a jövőben is visszaküldeni (ez fontos az azonosítás szempontjából is), a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. szeptember 18.

Visszaküldött exporttermék elszámolása

Kérdés: Cégünk mezőgazdasági gépalkatrészeket gyárt német exportra. Előfordult, hogy a kiküldött alkatrész selejtes volt. Így azt a német cég visszaküldte, továbbá a terhelési értesítőben az alkatrészen kívül külön költségeket is levont tőlünk, például ellenőrzési költséget. A közösségi bevallásban jelenteni kell-e ezt a visszaküldést? Vagy nem minősül a tranzakció termékbeszerzésnek? Szolgáltatásként kell elszámolni a külön költségeket és visszáruként a visszaküldött alkatrészt?
Részlet a válaszából: […] ...ha a magyar társaság a német cégnekeladott alkatrészeket csak akkor számlázná, amikor azokat a német cég átvette,és nem tekintette selejtesnek. (A magyar cég a selejtes alkatrészeket neszámlázza a német félnek, hiszen azok nem kerültek értékesítésre!) Ez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 22.