Magántulajdonban álló lakás használata (áfa)

Kérdés: A kft. székhelyét a tagok tulajdonában lévő lakásba kívánja áttenni. Ott kerülne kialakításra az iroda is. Mi a helyes eljárás a szerződés megkötésekor, milyen elszámolást kell követni a térítésmentes bérlet (a kft.-nél), illetve a magánszemélyeknél elszámolásra kerülő közös költségek tekintetében? Hogyan kezelendő a közös költségek áfatartalma?
Részlet a válaszából: […] ...a közös tulajdon közös hasznosítása isadóalanyiságot eredményez az Áfa-tv. 4. §-ának (2) bekezdése alapján. Adóalanymaga a tulajdonostársak közössége, mely az általa kijelölt képviselő útjángyakorolja jogait. Adóalanyként történő bejelentkezésre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 19.

Lakásszövetkezet áfabevallása

Kérdés: A lakásszövetkezet tagjai befizetik a közös költséget, amelyet a lakásszövetkezet kötelezettségként tart nyilván. A lakásszövetkezet fizeti a lakóközösség által igénybe vett szolgáltatások számláit. A tárgyévet követően dönt a közgyűlés a működési költségek ismeretében, hogy a befizetett közös költségből mekkora rész fordítódjon üzemeltetésre, illetve kerüljön a felújítási alapba. Ekkor kerül kibocsátásra az áfás számla tárgyévi teljesítéssel, és kerül a kötelezettség bevételként elszámolásra. Nyilvánvalóan nem keletkezik nyereség. Eltérés csak az áfánál van, a nem áfás munkabért is áfásan kell kiszámlázni. Kell-e a lakásszövetkezetnek minden esetben áfabevallást benyújtania? Ha alanyi mentes vagy nem volt más üzleti tevékenysége? Ha csak a következő év áprilisában dönt a közgyűlés a tárgyévi eredményről, kiszámlázandó összegről, hogyan lehet az áfát bevallani?
Részlet a válaszából: […] ...a lakásszövetkezettulajdonában vannak (szövetkezeti tulajdon). A szövetkezeti tulajdonhasználatát a lakásszövetkezet biztosítja a lakástulajdonosok számára, ami a2006 végéig hatályos áfaszabályozás szerint adóköteles tevékenységnek minősült.Mivel a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 8.

Bérbeadáshoz kapcsolódó költségek számlázása

Kérdés: A társaság üzlethelyiséget bérel. Az üzlethelyiség egy részét mi is bérbeadjuk, illetve az ott felmerült egyéb költségeket (telefondíj, írószer, tisztítószer, bér+járulékai stb.) továbbszámlázzuk. A számlán a bérleti díj egy soron, a továbbszámlázott egyéb költségek – mint üzemeltetési költség – szintén egy soron szerepel. Mi a helyes könyvelés ez esetben? Helyesen számlázunk-e? Az áfát hogyan kell felszámítani? Közvetített szolgáltatás lehet-e?
Részlet a válaszából: […] ...hogy akérdező társaság az általa bérelt üzlethelyiséget, annak meghatározott részétadja bérbe (ténylegesen közvetít a tulajdonos és a bérlő között), a számlánpedig utalás van a közvetítés tényére. A változatlan formában történőértékesítést...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. augusztus 31.

Társasház számlázási kötelezettsége

Kérdés: Köteles-e a társasház számlát adni a bérleti díjról és a rezsiköltségről, ha a helyiségeket iroda, illetve üzleti célra adja bérbe? Vagy elszámolhatók a költségek csekk, illetve átutalás alapján? Szerződés van!
Részlet a válaszából: […] ...általános szabályok szerint számlázandó (Áfa-tv. 43. §). Érdemes megjegyezni, hogy a "külső" személy lehet akár a társasház egyik tulajdonosa is: vagyis a működési költségek összegyűjtése "belső" tevékenység, minden további ügylet azonban a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. július 18.