Ingatlantömbben végzett rekonstrukciós beruházás

Kérdés: Ügyfélkörünkbe tartozó vállalkozások több hrsz. alatt bejegyzett ingatlantömbben rekonstrukciós beruházást folytatnak. A tulajdonukban lévő ingatlanrészben a bérlők üzlethelyiségeket üzemeltetnek, amelyeket a felújítás miatt át kell költöztetni az ingatlan más tulajdonában lévő részébe (bérleti szerződést kötöttek), majd a bérlők igényei szerint átalakításokat is végeztek a bérbe vett területen. Az átköltöztetés után a beruházók a bérleti díj egy részét továbbszámlázzák a bérlőik felé. A bérelt ingatlanon végzett átalakítások értékét idegen ingatlanon végzett beruházásként kell aktiválni, majd a bérleti szerződés megszűnése után a könyvekből ki kell vezetni? Az üzlethelyiségek átköltöztetése miatt felmerült, nem továbbszámlázott bérleti díj az alapberuházás bekerülési értékét növelő tétel? A bérlők felújítás miatti bevételkiesésének megtérítése része a bekerülési értéknek, vagy költségként, ráfordításként könyvelendő? Az épület közös tulajdonban lévő részein végzett helyreállítási költségek teljes egészében, vagy a tulajdoni hányad arányában számolhatók el a beruházás részeként? Mivel a beruházó cégek beolvadással történő átalakulása 2019. 04. 30-án megtörtént, kérjük, szíveskedjenek kérdéseinkre rövid határidőn belül válaszolni.
Részlet a válaszából: […] ...említenek (bár konkrétan nem nevesítik azt), másrészt nem különítik el a kivitelezést végzők által elvégzendő munkákat azoknak a tulajdonosok könyveiben történő elszámolástól. (Az átköltöztetéssel kapcsolatos többletköltségeknek elsődlegesen a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. július 11.

Bérelt lakás bérleti díjának elszámolása

Kérdés: Ügyvédi iroda lakást bérel aliroda működtetésére. A bérbeadó olyan magánszemély, akinek az adószámában középen nem 7-es, hanem 1-es van. Így a bérleti díjat – nem számfejtés keretében – teljes összegében átutaljuk. A közüzemi számlák az iroda nevére érkeznek, a közös költséget azonban a bérleti szerződésben foglaltak alapján – számla nélkül – fizeti az iroda. A bérelt lakás egyben az iroda tagjának bejelentett tartózkodási helye is. A fent említett költségek 100%-ban irodai költségként kerülnek elszámolásra. Helyesen járunk el?
Részlet a válaszából: […] ...az iroda jogszerűen számolja el.Gond lehet a közös költség elszámolásánál is. A közös költség a társasház, a lakásszövetkezet tulajdonosait terhelő költség, amelyet a tulajdonosok az általuk elfogadott költségvetés alapján meghatározott időszakonként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 10.

Társasház működtetése külön társaságban

Kérdés: A társas irodaházban társaságok és magánszemélyek a tulajdonosok. A társasházakról szóló törvény szerint magánszemélyként adózik a társasház. Ha a társasház működtetésére létrehoznánk egy működtető társaságot – nem a tulajdonosok köréből –, milyen jogszabályokra kellene figyelnünk?
Részlet a válaszából: […] ...kell kimutatni, a társasházat terhelik az eddigi adófizetésikötelezettségek, annyi "előnye" lehetne, hogy a társasház tulajdonosait terhelőköltségek növekednének. A társasháznak kellene továbbra is bérbe adnia a bérbeadható helyiségeket, ugyanis...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 9.

Lakáseladás átminősítése irodaeladássá

Kérdés: A kft. ingatlanforgalmazással foglalkozik. 2004-ben kezdte meg az egyik társasház építését. Az építési engedély lakások, garázsok és tárolók felépítésére vonatkozott. Az értékesített lakások tulajdonosai építőközösséget hoztak létre, és megbízták a kft.-t az építkezés kivitelezésének lebonyolításával. A kft. 2005. március 3-án szerződést kötött egy ügyvédi irodával egy építés alatt álló lakás megvásárlására. A számlák a szerződésnek megfelelően lakás, illetve tároló építési költségeiről kerültek kiállításra. Ügyfelünk 2005 szeptemberében a szerződés visszamenőleges módosítását kérte azzal, hogy lakás helyett irodahelyiséget szeretne kialakítani. A használatbavételi engedély kiadását követően módosíthatjuk-e a korábban "lakás építési költsége" megnevezéssel kibocsátott számlákat? Az eredeti teljesítési időponttal, vagy az ügyvédi iroda használatbavételi engedélye keltével állíthatunk-e ki "ügyvédi iroda építési költsége" számlákat?
Részlet a válaszából: […] ...vanellentmondással, másrészt olyan gyakorlatot tükröz, ami a jogszabályielőírásokkal nem egyeztethető össze.Az értékesített lakások tulajdonosai a kft.-t az építkezéskivitelezésének lebonyolításával nem tudták megbízni, mivel a lakásokat csakakkor lehet értékesíteni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 2.

Részben magánszemély helyett végzett felújítás

Kérdés: A kft. székhelye társasházban van, amelyet fel kell újítani. A társasházban két lakó nem vállalja a felújítás rájuk jutó költségeit. Miként számolható el a felújítás költsége a kft.-nél? Mi legyen a felújítás áfájával?
Részlet a válaszából: […] ...Th-tv. 3. §-ának (3) bekezdése szerint a közösség egészét terhelő kötelezettség teljesítéséért a tulajdonostársak tulajdoni hányaduk – vagy az alapító okiratban, illetőleg a szervezeti-működési szabályzatban ettől eltérően meghatározott mérték –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. február 20.

Társasház számlázási kötelezettsége

Kérdés: Köteles-e a társasház számlát adni a bérleti díjról és a rezsiköltségről, ha a helyiségeket iroda, illetve üzleti célra adja bérbe? Vagy elszámolhatók a költségek csekk, illetve átutalás alapján? Szerződés van!
Részlet a válaszából: […] ...általános szabályok szerint számlázandó (Áfa-tv. 43. §). Érdemes megjegyezni, hogy a "külső" személy lehet akár a társasház egyik tulajdonosa is: vagyis a működési költségek összegyűjtése "belső" tevékenység, minden további ügylet azonban a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. július 18.