Építményadó és telekadó alóli mentesülés

Kérdés: 2020. július 15-ével hatályát vesztette a reklámhordozók építményadó-kötelezettségére vonatkozó törvényi szabályozás, illetve ettől az időponttól mentes az állami tulajdont terhelő vagyoni értékű jog jogosítottjaként őt terhelő építményadó és telekadó alól az egyesület és az alapítvány. Egy szakcikk szerint az adóalanyok reklámhordozókkal kapcsolatos építményadó-kötelezettsége nem áll fenn a 2020. év teljes egészében, csak annak tört – 2020. január 1-jétől július 14-éig tartó – időszakában. Az egyik önkormányzat egy egyesület esetében az állami tulajdont terhelő vagyoni értékű jog jogosítottjaként őt terhelő építményadóra és telekadóra vonatkozó mentességéről csak 2021. január 1-jei hatállyal hozta meg határozatát, arra hivatkozva, hogy az adókötelezettséget érintő változást a következő év első napjától kell figyelembe venni. Kérjük állásfoglalásukat a jogszabály értelmezésében! Fennáll-e a 2020. év teljes egészében az állami tulajdont terhelő vagyoni értékű jog jogosítottjaként az egyesületet terhelő építményadó- és telekadó-kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] ...bekezdésében és 20. §-a (3) bekezdésében arról, hogy az építményadó-kötelezettségben, telekadó-kötelezettségben bekövetkezett változást csak a következő évtől kell figyelembe venni. Azonban ezek a rendelkezések (tárgyi adókról lévén szó) csak azon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. május 13.

Telekadó-kötelezettség újraszabályozása

Kérdés: Kft.-nk 2006. évben benyújtotta az önkormányzatnak az építményadó bejelentéséhez szükséges nyomtatványt az akkori Htv.-nek megfelelően kitöltve (az ott leírt hasznos alapterület fogalma alapján számolva), akkor egy ingatlanra csak egy darab adó volt kivethető. 2012. 01. 01-jétől megváltoztatták a Htv.-t, így már adóztatható lett ugyanarra a helyrajzi számra a telek és a rajta levő épület is, valamint a hasznos alapterület fogalmát is megváltoztatták. A 2012-ben módosított törvény a módosítás előtti ingatlantulajdonosokat hogyan érinti?
Részlet a válaszából: […] ...jogszabályt annak hatálybalépése napjától kell alkalmazni, hacsak valamely átmeneti rendelkezés nem szűkíti vagy bővíti a változó norma időbeli hatályát (az átmeneti szabály szerinti korlátozás vagy kiterjesztés vonatkozhat a rendelkezés személyi, tárgyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. április 15.

Családi gazdaság mely településen adóköteles – ipa?

Kérdés: Kérem szíves válaszukat a nyilvántartásba bejegyzett családi gazdaság helyi iparűzésiadó-fizetési kötelezettségének keletkezésére (mely településen, kikre vonatkozik), értelmezésére vonatkozóan az alábbi esetekben! A Htv. 41. § (8) bekezdésének rendelkezése 2017. 01. 01-től érvényes, azonban az ezt megelőző időszakra is eltérő értelmezések merültek fel.
1. A családi gazdaság nyilvántartásba vett földterületei nem a családi gazdaság vezetőjének és nem a tagoknak az állandó lakcíme szerinti településen található.
2. A családi gazdaság nyilvántartásba vett földterületei nem a családi gazdaság vezetőjének és nem a tagoknak az állandó lakcíme szerinti településen található, és a tagok kiskorú személyek (unokák).
3. A családi gazdaság nyilvántartásba vett földterületei a családi gazdaság vezetőjének állandó lakcíme szerinti településen találhatóak, azonban a tagoknak az állandó lakcíme más településen van. Ebben az esetben is felmerül, hogy a tagok felnőttek vagy kiskorúak.
Részlet a válaszából: […] ...működő őstermelőről.2017. január 1-jétől, a Htv. 41. § (8) bekezdésének – adóegyszerűsítési célú – beiktatásával annyi változott, hogy a közös őstermelői igazolvánnyal rendelkező adóalanyok, valamint a családi gazdaság tagjai az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. szeptember 24.

Székhelyváltozás esetén ipabevallás megküldése

Kérdés: Székhelyváltozás esetén mikor kell az ipabevallást megküldeni a megszűnő székhely szerinti hatóságnak, év közben (mint kijelentkezett adóalany), vagy év végén, adóalap-megosztással?
Részlet a válaszából: […] ...válaszhoz fontos összefüggés, hogy a vállalkozó székhelyének megváltoztatása önmagában véve nem jelenti a vállalkozó iparűzésiadó-alanyiságának megszűntét is. Ennélfogva az adózás rendjéről szóló törvényben említett (Art. 52-53. §) soron...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. október 24.

Reprezentáció az egyetemen

Kérdés: Egyetemünk egyházi támogatású felsőoktatási intézmény. Rendezvényeinken rendszeresen felmerül akár oktatói, akár hallgatói oldalról a catering (kávé, tea, sütemény, hidegszendvics, pólóosztás stb.). A kérdés az, hogy az egyetemünk ebben az egyházi támogatású szerepkörben hogyan kezelheti a reprezentáció kérdését (mikor az és mikor nem) és annak adóvonzatát?
Részlet a válaszából: […] ...után 15% személyi jövedelemadó és 19,5% egészségügyi hozzájárulás (2019. január 1-je után a személyi jövedelemadó mértéke nem változik, egészségügyi hozzájárulás helyett viszont 19,5% szociális hozzájárulási adó lép be, az adóalap...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. szeptember 27.

Reklámhordozó óriásplakát önkormányzati adója

Kérdés: 2018. január 1-jétől az önkormányzatok építményadóval terhelhetik a településkép védelméről szóló törvény szerinti reklámhordozót. Társaságunk rendelkezik olyan eszközzel (óriásplakáttal), mely a törvény szerinti reklámhordozó fogalomnak megfelel. Ezek közül néhányat megszüntettünk 2017-ben, ezért azok után nyilván nem kell adót fizetni. Kérdéses azonban, hogy mi a helyzet abban az esetben, ha a berendezést 2018-ban szereljük le? A Htv. szerint az adókötelezettség csak a reklámhordozó létesítését követő évtől keletkezik, ugyanakkor a leszerelendő óriásplakátot még korábban létesítettük. Ezért az évben leszerelt eszköz tekinthető-e olyannak, mint amelyik egyáltalán nem adóköteles, illetve csak akkor kellene utána adót fizetni, ha 2019-ben is meglenne? Miképp kell eljárni abban az esetben, ha az óriásplakáton az év egy részében nincs plakát, tehát az üres, figyelemmel arra, hogy reklámhordozónak csak az minősül, amely túlnyomórészt reklám közzétételére szolgál? Változtat-e a helyzeten az, ha január 1-jén nincs reklám a plakáton? Vannak továbbá olyan reklámeszközeink is, amelyek mindkét oldalára lehet reklámfeliratot elhelyezni. Ebben az esetben az eszköz mindkét oldala után kell építményadót fizetni?
Részlet a válaszából: […] A Htv. 11/A. §-a alapján 2018. január 1-jétől valóban adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő ingatlanon elhelyezett, a településkép védelméről szóló törvény szerinti reklámhordozó, azaz funkcióját vagy létesítésének célját tekintve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. február 15.

Iparűzésiadó-bevallás székhelyváltozás esetén

Kérdés: Hogyan változik az iparűzésiadó-bevallás, ha év közben változik a székhely?
Részlet a válaszából: […] ...bevallani az egyes, adókötelezettséggel érintett önkormányzati adóhatóságokhoz a helyi iparűzési adót, ha a vállalkozás év közben megváltoztatja a székhelyét.A Htv. 35. §-ának (1) bekezdése és 37. §-a (1) bekezdése értelmében az állandó jellegű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. február 15.

Végső fogyasztó a helyi adónál

Kérdés: Társaságunk földgáz-kereskedelmi tevékenységet végez. Ennek keretében olyan társaságok számára is értékesít gázt, amelyeknek több településen is van telephelyük (gyártócsarnok, erőmű). Az általunk értékesített földgáz vételezése a vevő egyes önkormányzatoknál lévő telephelyein történik. A helyiadó-törvény értelmében az energiakereskedő esetén telephelynek számít azon önkormányzat illetékességi területe, ahol a földgáz értékesítése a végső fogyasztó részére történik. A helyiadó-törvény azonban nem határozza meg a végső fogyasztó fogalmát, emiatt kérdéses, hogy a különféle ipari fogyasztók végső fogyasztónak minősülnek-e? Ha igen, akkor azok telephelyei szerinti településen keletkezik-e számunkra adókötelezettség?
Részlet a válaszából: […] ...vállalkozások. Ezért a kérdésben említett ipari felhasználók (erőművek, gyártóművek) – lévén a földgázt nem értékesítik változatlan formában tovább – a földgáz-értékesítő társaság szempontjából a Htv. értelmében végső fogyasztónak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. március 10.

Közhasznú nonprofit kft. szakképzési hozzájárulása

Kérdés: A nonprofit kft. közhasznú tevékenysége közé tartozik a rehabilitációs foglalkoztatás. Vállalkozási tevékenységként konyha üzemeltetését, illetve karbantartási tevékenységet végez, ahol rehabilitációs foglalkoztatottakat alkalmaznak. A Munkaügyi Központtól kapnak bértámogatást, ami teljes mértékben nem fedezi a bérüket. A nonprofit kft. ügyvezetője megbízási díjat kap havonta. Ebben az esetben mi lesz a szakképzési hozzájárulás alapja?
Részlet a válaszából: […] ...költségvetéssel rendelkező intézménnyel -folyamatos szolgáltatás teljesítésére megkötött, a felszámolható díj mértékétés a díj változtatásának feltételeit is tartalmazó szerződés alapján folytatotttevékenységből származik; – az előző pont...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. május 24.

Eltűnt tulajdonos

Kérdés: Egy külföldi cég ügyvezetője és egyben könyvelője voltam. A megbízásom 2009-ben lejárt. A tulajdonost minden évben megpróbáltam elérni, eredménytelenül. Eddig beadtam a bevallásokat és a mérleget, bízva abban, hogy előkerül a tulajdonos. Most már semmi reményt nem látok erre. A céget én megszüntetni nem tudom. Tartozom-e valahová bejelentési kötelezettséggel? A kft. 2009 óta nem folytat tevékenységet. Nem tudom, ebben az esetben mi a jogkövető magatartás? A cégnek az állammal szemben nincs tartozása.
Részlet a válaszából: […] ...alapján a cégbíróság a céget hivatalból megszűntneknyilvánította volna.A cégtörvény előírása szerint, ha a cégjegyzék adatai­banváltozás következett be, akkor a céget változásbejelentési kötelezettségterheli. A kérdés alapján legalább két ilyen változás volt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. augusztus 4.
1
2