Könyvelés a lengyel telephelyen

Kérdés: Egyik projektünk kapcsán telephelyet kellett alapítanunk Lengyelországban. A lengyel telephely fogja számlázni a teljesítést áfásan. A szerződés egy ipari berendezés tervezését, gyártását és beüzemelését foglalja magában. A munkálatok egy részét lengyel alvállalkozók végzik, lengyel áfával számlázzák telephelyünk nevére, címére és adószámára. A lengyel telephelyen bejelentett munkavállalónk nincs, csak az alvállalkozók számláit fogadja, és számlázza a projekt teljes árbevételét. A közvetlen költségek másik részét a magyar vállalkozásban felmerült bér, anyag, igénybe vett szolgáltatás adják. A magyar cégnél történik a tervezés egy része és a berendezések gyártása is. A magyar cég mindkét hely felmerült költségeit könyveli, és a telephely költségeit és bevételeit elkülönítetten gyűjti. Milyen módon biztosítható, hogy a lengyel telephely adózásához a projekthez kapcsolódó közvetlen és közvetett költségek bekerüljenek a lengyel könyvelésbe? Elegendő egy belső számlázás, vagy a kapcsolódó összes magyar számlát is könyvelni kell? A bérek és a közvetett költségek hogyan fognak megjelenni? Milyen értéken kell a lengyel telephelynél a projekttel kapcsolatos költségeket érvényesíteni? Különös tekintettel a magyar-lengyel egyezmény szerinti telephely nyereségére. A lengyel telephely csak közvetíti a tevékenységünket, amelynek a nyereségtartalma eltér a jelen projekt tényleges nyereségétől. Milyen költséget kell alkalmazni a lengyel és a magyar társaságiadó-bevallás vonatkozásában? Hogyan kell könyvelni azt, ha a magyar vállalat átvezet egy bizonyos összeget a lengyel telephely bankszámlájára a szállítói tartozások kifizetésére? Milyen feltételei vannak?
Részlet a válaszából: […] ...említett gazdasági eseményekhez kapcsolódóan: A lengyel alvállalkozók a lengyel telephely nevére, címére számláznak a lengyel áfa felszámításával. Ezt a lengyel előírások szerint könyvelni kell Lengyelországban a telephelyen. De az alvállalkozói...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 11.

Ügyvédi iroda átalakulása

Kérdés: Egy ügyvédi irodából egyik tagja kiválik, új irodát alapít. A kiválás során az eszközök egy részét – könyv szerinti értékkel meghatározva – a kiváló ügyvéd elviszi. Az ügyvédi iroda a kiválás után tovább működik. Milyen számviteli és adózási, adóbevallási kötelezettség terheli a fennmaradó, tovább működő irodát?
Részlet a válaszából: […] ...esetben az adóévet követő május 31-ét) megelőzi, akkorebben az adóbevallásában nem kell adóelőleget bevallani a fennmaradó irodának.Az Áfa-tv. 32.§-ának (3) bekezdése szerint átalakulás esetén a jogelődnél a bejegyzésenapjától keletkezett előzetesen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 17.

Végelszámolás szabályai

Kérdés: Változtak-e a kft.-k végelszámolásának szabályai 2006. július 1-jétől? Melyek a kiemelt kérdések, határidők?
Részlet a válaszából: […] ...A végelszámolás befejezésekor a cég tulajdonában lévőeszközöknek a tulajdonosok részére történő átadásakor – általában – áfafizetésikötelezettség is keletkezik, amelynek összegét vagy a kötelezettségek közé kellbeállítani a rendkívüli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. október 12.

Közösségen belülre adott előleg áfája

Kérdés: Közösségen belülre adott előleg áfája milyen feltételek esetén helyezhető levonásba? Kell-e az EU-s partnertől számlát kérni az előlegről? Köteles-e a partner számlát adni vagy elegendő a pro forma számla is? Ha az adott előleg teljesítésbe megy, kell-e a teljesítésről kiállított számlán az előleget levonásba helyezni vagy sztornírozni?
Részlet a válaszából: […] ...Áfa-tv. hatályos 20/A §-ának (5) bekezdése szerint aKözösségen belülről történő termékbeszerzéshez fizetett előleg esetén azelőleget adó félnél az adófizetési kötelezettség az előleg átadásának,átutalásának napján keletkezik. Az Áfa-tv. 40. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 16.