Könyvelés a lengyel telephelyen

Kérdés: Egyik projektünk kapcsán telephelyet kellett alapítanunk Lengyelországban. A lengyel telephely fogja számlázni a teljesítést áfásan. A szerződés egy ipari berendezés tervezését, gyártását és beüzemelését foglalja magában. A munkálatok egy részét lengyel alvállalkozók végzik, lengyel áfával számlázzák telephelyünk nevére, címére és adószámára. A lengyel telephelyen bejelentett munkavállalónk nincs, csak az alvállalkozók számláit fogadja, és számlázza a projekt teljes árbevételét. A közvetlen költségek másik részét a magyar vállalkozásban felmerült bér, anyag, igénybe vett szolgáltatás adják. A magyar cégnél történik a tervezés egy része és a berendezések gyártása is. A magyar cég mindkét hely felmerült költségeit könyveli, és a telephely költségeit és bevételeit elkülönítetten gyűjti. Milyen módon biztosítható, hogy a lengyel telephely adózásához a projekthez kapcsolódó közvetlen és közvetett költségek bekerüljenek a lengyel könyvelésbe? Elegendő egy belső számlázás, vagy a kapcsolódó összes magyar számlát is könyvelni kell? A bérek és a közvetett költségek hogyan fognak megjelenni? Milyen értéken kell a lengyel telephelynél a projekttel kapcsolatos költségeket érvényesíteni? Különös tekintettel a magyar-lengyel egyezmény szerinti telephely nyereségére. A lengyel telephely csak közvetíti a tevékenységünket, amelynek a nyereségtartalma eltér a jelen projekt tényleges nyereségétől. Milyen költséget kell alkalmazni a lengyel és a magyar társaságiadó-bevallás vonatkozásában? Hogyan kell könyvelni azt, ha a magyar vállalat átvezet egy bizonyos összeget a lengyel telephely bankszámlájára a szállítói tartozások kifizetésére? Milyen feltételei vannak?
Részlet a válaszából: […] ...említett gazdasági eseményekhez kapcsolódóan: A lengyel alvállalkozók a lengyel telephely nevére, címére számláznak a lengyel áfa felszámításával. Ezt a lengyel előírások szerint könyvelni kell Lengyelországban a telephelyen. De az alvállalkozói...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 11.

Bérelt üdülő felújítása, berendezése

Kérdés: A kft. üdülőt bérel, alkalmazottak üdültetésére és tréning helyszínéül. Az üdülőt felújította, műszaki cikkeket, kondigépeket, matracokat stb. vett bele. Az önkormányzatnál egyéb szálláshely címén jelentkezett be. Elszámolhatók-e költségként a felsorolt beruházások, tárgyi eszközök, levonható-e az áfa, illetve béren kívüli juttatásként hogyan számoljam el?
Részlet a válaszából: […] ...használatáért az alkalmazottak fizetnek-e vagy sem, kívül­állók igénybe vehetik-e azokat térítés ellenében vagy térítésmentesen?Az áfa levonhatósága alapvetően a fentiekre adható válaszoktól függ.A választ az üdülő felújításával, az eszközök...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. október 29.

Végelszámolás számviteli teendői

Kérdés: A gazdasági társaságok végelszámolása egyre inkább a mindennapok része, de csak töredékekben lehet fellelni hozzá szakmai anyagot. Alapítani, napi dolgokat nagyon tudunk könyvelni, de a végelszámolásban még nincs rutin. A végelszámoláshoz kapcsolódóan néhány kérdés fogalmazódott meg. Kérem, hogy azokra válaszoljanak!
Részlet a válaszából: […] ...terven felüli értékcsökkenés stb. nem lehet;– pénzeszközökön kívüli eszközöket, a tulajdonosoknaktörténő átadásakor, általában áfafizetési kötelezettség terheli, ennek összegéta beszámoló készítésekor meg kell állapítani, az áfabevallásba és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 1.

Végelszámolás szabályai

Kérdés: Változtak-e a kft.-k végelszámolásának szabályai 2006. július 1-jétől? Melyek a kiemelt kérdések, határidők?
Részlet a válaszából: […] ...A végelszámolás befejezésekor a cég tulajdonában lévőeszközöknek a tulajdonosok részére történő átadásakor – általában – áfafizetésikötelezettség is keletkezik, amelynek összegét vagy a kötelezettségek közé kellbeállítani a rendkívüli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. október 12.