Árukészlet átadása nyilvántartás hiányában

Kérdés: Sportáruházi nagykereskedelemmel foglalkozó kft., amely nem vezet év közben folyamatos mennyiségi és értékbeni készletnyilvántartást, októberben egy közhasznú szervezetnek adományoz 5 millió forint értékű árukészletet, amit már több mint 5 éve szerzett be, és nem tudott – előreláthatólag nem is tudna – értékesíteni. A közhasznú szervezet kiállította az igazolást az adományról. Jól tudjuk-e, hogy ez esetben nincs áfafizetési kötelezettség a kft.-nél, és a társasági adó alapja csökkenthető az igazoláson szereplő adomány 20%-ának megfelelő összeggel? Szükséges-e könyvelni az adományozást? Ha igen, mi a megfelelő kontírozása?
Részlet a válaszából: […] ...a készletre vételi értéket már a korábbi években csökkenteni kellett volna (T8661 – K 814). Ha nem tették meg eddig, tegyék meg – önellenőrzés keretében – most, ha az adományozásra kerülő eszközök piaci értéke kevesebb, mint a beszerzési értékük volt....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. december 10.

Eszközbeszerzés anyagköltségkénti elszámolással!?

Kérdés: Egyre többször lehet találkozni olyan, vissza nem térítendő állami támogatásokkal (GOP, KEOP stb.), amelyek esetében a támogatási szerződésben előírják, hogy az egyes eszközbeszerzéseket anyagköltségként kell elszámolni. Ha nem lenne ez az előírás, ezeket az eszközöket az Szt. alapján tárgyi eszközként vennénk nyilvántartásba, és utánuk értékcsökkenést számolnánk el. Ha betartjuk a törvényt, akkor a támogatást vissza kell fizetni, mert nem teljesítettük a támogatási szerződésben vállaltakat. Mi a helyes könyvelési és adózási mód a fenti esetben? (Nem megoldás a támogatási szerződés módosítása, mert ilyen esetben az állam diktál!)
Részlet a válaszából: […] ...az összemérés elvére hivatkozással nem fogadja el a megkifogásolt támogatási szerződés szerinti adózás előtti eredményt, amelyet önellenőrzés vagy adóellenőrzés keretében kell korrigálni. (Az első évben adóhiány megállapításával!) Ha van könyvvizsgálója...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 24.

Végelszámolás befejezése utáni esemény

Kérdés: A társaságnál a végelszámolás befejeződött. Elkészítették a végelszámolást lezáró beszámolót és a vagyonfelosztási javaslatot, amelyet a taggyűlés el is fogadott. A társaságnak volt egy határozott idejű bérleti szerződése, amelyhez kapcsolódó kötelezettség és költség a bérbe adó társaság számlája alapján be is került. A végelszámolás befejezése és a társaság törlése között azonban újabb szerződést kötöttek a bérbe adó társasággal, ami alapján visszafizetésre került a határozott idejű bérleti díj időarányos része. Ez azonban nem szerepel a társaság könyveiben és a már aláírt elfogadott beszámolóban. Mit tegyen a társaság ezzel a számlával, amelyen áfafizetési kötelezettség is felmerült, illetve nincs rendelkezés erről a követeléséről a vagyonfelosztási javaslatban sem? Mi a helyes megoldás számviteli és adózási szempontból?
Részlet a válaszából: […] ...közzé kell tenni. A kérdésben nincs szóerről, hogy ez megtörtént-e. Ha igen, akkor a bérleti díj, az áfa, a követelésmiatti korrekciót önellenőrzés keretében kell végrehajtani (érinti a mérleget,az áfabevallást, az eredménykimutatást, ez utóbbi miatt módosul...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. május 19.

Kölcsön, ami a könyvekben nem szerepel

Kérdés: 2003 óta vagyok egy kft. könyvvizsgálója. Az éves záráshoz kért ügyvédi levélben szerepelt egy tétel, amely arról szólt, hogy a kft. 2002-ben kölcsönt adott egy másik cégnek, amely felszámolás alá került. 2010-ben a felszámoló nyilatkozata alapján behajthatatlanná vált a követelés. A nyilvántartásokban 2002 óta ez a tétel nem szerepelt. Az ügyvezető nyilatkozata szerint a kölcsön adása készpénzben történt, és erről kölcsönadási szerződés született. A kölcsön eredeti futamideje 1 év volt. Véleményüket kérem a gazdasági esemény számviteli és adójogi megítéléséről!
Részlet a válaszából: […] ...megfelelőenkorrigálni kell, a 2002. évi beszámolót, az azt alátámasztó leltárt, főkönyvikivonatot még nem lehetett selejtezni!) A hibát önellenőrzés keretében kellkorrigálni a számviteli elszámolásokban, függetlenül attól, hogy adójogilag márelévült.Önellenőrzés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. április 21.

Ingatlanvásárlás esetén az eredeti állapot visszaállítása

Kérdés: Társaságunk 2007 januárjában ingatlant vásárolt egy olyan cégtől, amely igen nagy összeggel tartozott nekünk. A cég ezt követően felszámolás alá került, és a felszámoló megtámadta az adásvételi szerződést. A pert megnyerte, a bíróság visszaállította az eredeti állapotot 2008 májusában. A vételt követően az ingatlant aktiváltuk, és értékcsökkenést számoltunk el. Hogyan tudjuk ezt a könyvelésben rendezni 2008-ban?
Részlet a válaszából: […] ...tulajdonviszonyokra vonatkozhat, és nem az eredeti átadás-átvételidőpontjára. Az eredeti állapotot visszaállítani csak 2008-ban lehet, nemönellenőrzés keretében, 2007-re történő elszámolással, hanem a 2008. évivisszaadás időpontjával lehet a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 16.

Helyesbítő vagy sztornószámla?

Kérdés: Mikor kell sztornószámlát, és mikor helyesbítő számlát kiállítani? Mit kell tartalmazniuk?
Részlet a válaszából: […] ...amelyben a helyesbítő számla kibocsátásra került. Itt kell felhívni a figyelmet arra, hogy ez csak akkor alkalmazható (csak akkor nincs önellenőrzés), ha a helyesbítés az adó alapját, az áthárított adóösszegét csökkenti. Ebből következően, ha a helyesbítő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. június 28.