Saját benzinkútnál történő tankolás

Kérdés: Társaságunk üzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkozik. A saját személygépkocsikat is a saját benzinkutunkon tankoljuk, ugyanott, ahol a "nagyközönség" is. Nincs elkülönített tartály (kút) a saját tankolásokra. A saját tankolásról ugyanúgy számlát állít ki az automata, mint mindenki másnak, csak nálunk a számlán az eladó és a vevő neve is ugyanaz, a társaság neve. Hogyan kell könyvelni és milyen bizonylatok alapján a saját tankolásokat és az áfát? Folyamatos készletnyilvántartást nem vezetünk, minden üzemanyag-beszerzést az eladott áruk beszerzési értéke ráfordításszámlára könyvelünk, majd a hó végi készletet vezetjük vissza az előbb említett ráfordításszámláról. Egy hónapon belül többször is vásárolunk üzemanyagot eladási céllal, más-más áron. Nem tudjuk megmondani, hogy a cég autóiba történő tankolás éppen melyik beszerzésből történt. Gondot jelent, hogy az üzemanyag-beszerzés áfáját levonjuk, de a saját tankolás áfáját nem lehet levonni. Kérjük, számpélda bemutatásával, kontírozásával segítsék a probléma megoldását!
Részlet a válaszából: […] ...124. §-a (1) bekezdésének a) pontja szerint a motorbenzint terhelő előzetesen felszámított áfa, a b) pont szerint a személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges egyéb üzemanyagok előzetesen felszámított áfája nem vonható le. Az Áfa-tv. 125. §-a (1)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. február 15.

Gázolaj költségelszámolásának bizonylatolása

Kérdés: Cégünk személygépkocsi-márkakereskedés és szakszerviz. A karosszériajavítás során az elemek fújása fényezőkamrában történik. A fényezőkamra üzemeltetéséhez szükséges gázolajat – az eddigiektől eltérően – benzinkútnál vásárolnánk. Nyilvántartott személygépkocsijaink benzinnel működnek. Ritkán előfordul, hogy a tesztautó, illetve a kisteherautónk gázolajjal üzemel. Jelent-e bármilyen problémát a fényezőkamrába vásárolt gázolaj költségkénti elszámolhatósága, az áfa levonhatósága? Kell-e valamilyen nyilvántartást vezetni? A fényezőkamra üzemeltetéséhez vásárolt gázolaj mennyisége a külső hőmérséklettől és a munka mennyiségétől függ.
Részlet a válaszából: […] ...b) pontja alapján az egyéb üzemanyagot (gázolajat) terhelő előzetesen felszámított adó nem vonható le, ha az személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges. A cégnél is lehet ilyen személyautó. Költséggazdálkodási szempontból az sem elhanyagolható, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. április 14.

Egyéni vállalkozó személygépkocsi-használata

Kérdés: Egyéni vállalkozó vagyok, vállalkozói adózási módot választottam. Kell-e cégautóadót fizetni abban az esetben, ha a saját tulajdonú (nem céges) személygépkocsi üzleti célú használata esetén a költségeket a hivatali km-re szorozva, az APEH-norma és -ár alkalmazásával és a 9 Ft/km átalány fenntartási költséggel számolom el? A gépjármű üzemeltetésével kapcsolatban semmilyen más költséget nem számolok el.
Részlet a válaszából: […]  Az Szja-tv. 11. számú mellékletének III/6. pontja alapjánsaját tulajdonú személygépkocsi esetében az üzemanyag-költségen kívül mindenmás költség címén 9 Ft/km (általános személygépkocsi-normaköltség) elszámolásaválasztható. Az üzemanyagköltség az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. április 5.

Bérbeadás céljából épített lakás áfája

Kérdés: Az Áfa tv. 125. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerint a 124. § (1) bekezdésének c) pontjában és (2) bekezdésének a) és b) pontjában említett esetekben igazoltan egészében vagy túlnyomó részben úgy használja, egyéb módon hasznosítja, hogy az közvetlen anyagjellegű ráfordításként a b) pontban említett szolgáltatásnyújtás adóalapjába épül be, az előzetesen felszámított áfája levonható. Tehát, ha egy cég az általa épített lakásokat a használatbavételt követően túlnyomórészt bérbe adja – áfásan –, abban az esetben az építés költségeinek az áfáját visszaigényelheti-e? Beruházásként kell kimutatni a leendő lakás építési költségeit, vagy anyagjellegű ráfordításként? Az építkezés folyamatában vissza lehet igényelni az áfát?
Részlet a válaszából: […] ...soránfelszámított áfa levonhatóságához, illetve le nem vonhatóságához. A 124. § (1) bekezdésének c) pontja a személygépkocsiüzemeltetéséhez szükséges egyéb üzemanyagot terhelő előzetesen felszámítottadó, a (2) bekezdésének a) és b) pontja pedig –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. február 19.

Gépkocsivezetők külföldi napidíja

Kérdés: Cégünk közúti szállítást végez külföldön, hatósági engedéllyel rendelkező járművekkel. A tehergépjárművet és a személygépkocsit munkavállalók vezetik B kategóriás vezetői engedéllyel. A munkavállalók részére kiküldetési rendelvény alapján fizethető-e 25 eurónak megfelelő összegű külföldi napidíj adómentesen? A 25 eurónak megfelelő összeget az Szja-tv. 5. §-ának (1)-(2) bekezdése alapján kell forintra átszámítani? Személygépjármű esetében a saját gépkocsi használata után átalány alapján fizetjük az üzemanyagot. Ez esetben fizethető-e külföldi napidíj?
Részlet a válaszából: […] ...költségkénti napi 25 eurónak megfelelő forintösszeg, feltéve hogyezenkívül kizárólag a gépjármű külföldön történő üzemeltetéséhez közvetlenülkapcsolódó és számlával, más bizonylattal igazolt költséget számolja el. A Számviteli Levelek 178...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. január 8.

Cégautóadó: szja, áfa, tao

Kérdés: Milyen szabályok vonatkoznak a cégautók utáni adó- és költségelszámolásokra (cégautóadó, áfalevonási jog, 6 millió forint feletti beszerzési értékű személygépkocsi), ha a gépkocsi saját tulajdonú, illetve bérelt?
Részlet a válaszából: […] ...esetén nem vonható le. Nem vonható le továbbá az áfa az üzemanyag-beszerzés után, ha az üzemanyagot személygépkocsi üzemeltetéséhez használja az adózó. Ha a rendeltetésszerű használatbavétel hónapjától számított 60 hónapon belül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. augusztus 1.

Üzemanyagköltség az iparűzési adó alapjánál

Kérdés: Az egyéni vállalkozó, ha üzemanyagnorma és az APEH által közzétett üzemanyagár alapján számolja el az üzemanyagköltséget, csökkentheti-e ezzel a tétellel a nettó árbevételét az iparűzési adó alapjának kiszámítása során?
Részlet a válaszából: […] ...Ezen átalányjellegű költség ugyanis a személygépjármű erkölcsi-fizikai kopását (az értékcsökkenést), valamint a személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges egyéb szolgáltatások (pl. fenntartás, javítás, karbantartás) költségét ismeri el. Az iparűzési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. március 8.