Szalmavásárlás, -bálázás bekerülési értéke

Kérdés: Állattenyésztéssel foglalkozó társaság almozásra tarlóról szalmát vásárol. A telephelyre szállítás saját gépjárművel, saját alkalmazottal történik. A beszállítást megelőzően gépet bérel a bálázáshoz, amit szintén saját alkalmazottak végeznek. A bálázógép üzemeltetéséhez az üzemanyagot saját kútjából tankolja. Az alomról a cég folyamatos készletnyilvántartást vezet. A bálázási költségeket, különösen a személyi jellegű költségeket hogyan kell elszámolni? Az alomszalma más esetben bálázottan vásárolva, anyagként kerül kimutatásra, és a raktárba történő beszállításra kifizetett idegen fuvarköltség a bekerülési érték részét képezi. Így saját termelésű készletté válik, vagy a költségek egyszerűen a felmerüléskor elszámolandók?
Részlet a válaszából: […] ...magában foglalja – többek között – a raktárba történő beszállításig felmerült költségeket, amennyiben azok az eszközhöz egyedileg hozzákapcsolhatók. Ha ezen tevékenységet a társaság alkalmazottai végzik el, akkor a tevékenység közvetlen önköltségét kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. szeptember 9.

Kisvállalkozások beruházási adóalap-kedvezménye

Kérdés: Egy kisvállalat tesztautót vásárolna (tehergépjármű), és társaságiadó-kedvezményt szeretne igénybe venni. Új eszköznek számít a tesztautó? Korábban használatba még nem vettnek minősül-e, hiszen a vállalkozó lenne az első tulajdonosa? Érvényesíthető kisvállalati adókedvezmény tesztautó vásárlásakor?
Részlet a válaszából: […] ...(1) bekezdésének u) pontja szerint – többek között –, ha az adózó az adózás előtti eredmény csökkentésének adóévét követő negyedik adóév végéig elidegeníti (juttatásként átad, értékesít, apportál, térítés nélkül átad, valamint pénzügyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. április 4.

Kamionok amortizációs kulcsának megváltoztatása

Kérdés: Az adott cég nagy értékű kamionokkal szállít veszélyes és nem veszélyes anyagokat Magyarországon és más európai országokba. Eddig a lineáris 20%-os értékcsökkenést alkalmaztuk. A gépjárművek használati rendjének változása miatt felmerült, hogy ez a leírási kulcs túlzott, és át kellene térni a teljesítményarányos elszámolásra. Lehetséges ez a már több éve használt járműveknél is, vagy csak az új beszerzésűeknél? Hogyan történhet? Társaságiadó-bevallásnál korrekciós tényező? A kiegészítő mellékletben ki kell térni erre, vagy elegendő a számviteli politika megváltoztatása?
Részlet a válaszából: […] ...számviteli politika része az amortizációs politika is, amelynek keretében az értékcsökkenés évenként elszámolandó összegét az egyedi eszköz várható használata, ebből adódó élettartama, fizikai elhasználódása és erkölcsi avulása, az adott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. február 14.

Bérelt személygépkocsi áfájának megosztása

Kérdés: Az egyszeres és a kettős könyvvitelben hogyan kell könyvelni személygépkocsi esetén – a magán- és az üzleti utak következtében havonta változó arányszám miatt – a visszaigényelhető, illetve a befizetendő áfát?
Részlet a válaszából: […] ...kérdező szerint a befizetendő áfát) pedig az egyéb ráfordítások között kell elszámolni.A kérdésből következő feladat a havonta (negyedévente) egyszer számlázott bérleti díjat terhelő áfa megbontása – a tényleges használat függvényében – levonható és le...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. január 11.

Vásárolt személygépkocsi készleten

Kérdés: Társaságunk új személygépjárműveket szerez be különböző gépjármű-értékesítőktől, amelyekkel a beszerzéskor visszavásárlási szerződést köt, melyben a szállító vállalja, hogy a gépjárműveket bizonyos feltételek teljesülése esetén, egy előre meghatározott havi díj levonása mellett 3-6 hónapon belül visszavásárolja. Társaságunk azon idő alatt, amíg a gépjárművek a tulajdonában vannak, bérbe adja azokat. A gépjármű-értékesítővel kötött szerződés alapján gyakorolt visszaértékesítési jog alkalmazásával a társaságnál a beszerzési és visszaértékesítési ár különbözete jelentkezik költségként, ami alacsonyabb, mint a gépjármű tényleges piaci értékcsökkenése. Ez a veszteség a gépjárművek 3-6 hónapra történő bérbeadásával nyereségessé válik. A gépjárművek a fenti konstrukció alapján minden esetben egy évnél rövidebb időre kerülnek eszközeink közé, ezért nem minősülnek tárgyi eszköznek. A hasznosításuk módja (a bérbeadás) inkább a tárgyi eszközökre jellemző. Véleményünk szerint a gépjárműveket a számviteli törvény 28. §-a (3) bekezdésének d) pontja alapján a készletek között kell állományba venni. Kérjük ebben az állásfoglalásukat!
Részlet a válaszából: […] ...reprezentációs célú autók, egyes kereskedelmi, bemutatási, kipróbálási célt szolgáló berendezések, vagy egyes speciális, egyedi megrendelésen alapuló munkafolyamat elvégzéséhez szükséges gépek, gyártóeszközök, informatikai eszközök. Ezeket az eszközöket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. október 27.

Gépjárműköltség egyéni vállalkozónál

Kérdés: Az az egyéni vállalkozó, akinek nincs jogosítványa, autója, azonban van a családban vagy rokoni körben olyan, aki szívesen elviszi a vállalkozót bárhová – ahová nyilván a munkája köti, és egyébként célszerűtlen lenne vonattal, busszal mennie –, elszámolhat-e személygépjármű-költséget, ha igen, hogyan?
Részlet a válaszából: […] ...el több üzemanyag, mint azüzemanyag-fogyasztási normával számított mennyiség. Az üzemanyag-felhasználásszámításának módszerét negyedévente lehet változtatni, és a negyedév elsőnapján választott módszert kell az adott negyedév egészében alkalmazni.A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 30.

Karbantartás vagy felújítás

Kérdés: Szeretnénk pontos, egyértelmű meghatározást kapni arra, mit tekintsünk felújításnak, mit tartsunk beruházásnak.
Részlet a válaszából: […] ...cseréje, ha csak a vezetéket cserélik (a vezetéket megszakító tolózárak, nyomásszabályozók, fogyasztásmérők külön-külön egyedi tárgyi eszköznek minősülnek, így cseréjük mennyiségi növekedéssel járó gép-, illetve berendezésberuházás); a meglévő utak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. január 17.