Ingatlantömbben végzett rekonstrukciós beruházás

Kérdés: Ügyfélkörünkbe tartozó vállalkozások több hrsz. alatt bejegyzett ingatlantömbben rekonstrukciós beruházást folytatnak. A tulajdonukban lévő ingatlanrészben a bérlők üzlethelyiségeket üzemeltetnek, amelyeket a felújítás miatt át kell költöztetni az ingatlan más tulajdonában lévő részébe (bérleti szerződést kötöttek), majd a bérlők igényei szerint átalakításokat is végeztek a bérbe vett területen. Az átköltöztetés után a beruházók a bérleti díj egy részét továbbszámlázzák a bérlőik felé. A bérelt ingatlanon végzett átalakítások értékét idegen ingatlanon végzett beruházásként kell aktiválni, majd a bérleti szerződés megszűnése után a könyvekből ki kell vezetni? Az üzlethelyiségek átköltöztetése miatt felmerült, nem továbbszámlázott bérleti díj az alapberuházás bekerülési értékét növelő tétel? A bérlők felújítás miatti bevételkiesésének megtérítése része a bekerülési értéknek, vagy költségként, ráfordításként könyvelendő? Az épület közös tulajdonban lévő részein végzett helyreállítási költségek teljes egészében, vagy a tulajdoni hányad arányában számolhatók el a beruházás részeként? Mivel a beruházó cégek beolvadással történő átalakulása 2019. 04. 30-án megtörtént, kérjük, szíveskedjenek kérdéseinkre rövid határidőn belül válaszolni.
Részlet a válaszából: […] ...állományból történő kivezetése és újak beszerzése,– de lehet pótlólagos beruházás és felújítás (korszerűsítés) is,– sőt egyes tárgyi eszközök vonatkozásában még karbantartás is.A fogalmi meghatározásból következik, hogy a rekonstrukció során...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. július 11.

Közös költség számlázása a bérlőnek

Kérdés: Lakóingatlan bérbeadása esetén, amikor az Áfa-tv.-ben lehetővé tett adókötelessé tételt választotta a tulajdonos (zrt.), van-e lehetőség arra, hogy a társasház által közölt rezsiköltséget és a közös költséget a bérlő közvetlenül a társasháznak fizesse meg, vagyis a tulajdonos azt ne számlázza tovább?
Részlet a válaszából: […] ...lakás tulajdonosa a zrt., ezt a lakást bérli a kérdező. Az általános gyakorlatnak megfelelően a társasház közgyűlése meghatározza az egyes tulajdonostársak (idetartozik a zrt. is) által fizetendő közös költséget, az esetleges egyéb költségeket (nevezzük...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. február 15.

Társasházi felújítási hányad elszámolása

Kérdés: A Számviteli Levelek 5371. kérdésére adott válaszukban a társasház felé önálló jogcímen befizetett felújítási alap tulajdonosnál és társasháznál történő elszámolásával foglalkoztak. A válaszhoz kapcsolódó kérdéseim: mi történik, ha a társasház egyik tulajdonosa eladja a társasházban lévő tulajdonát? Mit kell tennie az eladásig fizetett felújítási alappal, amelyet követelésként mutat ki? Mit kell tennie annak, aki az ingatlant megveszi? Kinek milyen bizonylatot kell kiállítania erről? Hol találom meg ezen nyilvántartási mód jogszabályi hivatkozását?
Részlet a válaszából: […] ...elvégzendő felújítási munkák ellenértékének pénzügyi fedezetét.A közös költségek ténylegesen felmerült összegéről, annak az egyes tulajdonosokat terhelő részéről a társasháznak elszámolást kell készítenie, amelyet a közgyűlésnek el kell fogadnia. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 25.

Társasházi közös költség, felújítási hányad elszámolása

Kérdés: Egyesületünk ingatlantulajdonnal rendelkezik egy társasházban. Milyen bizonylatot köteles kiállítani a társasház, amely alapján az egyesület elszámolhatja a közös költséget és a felújítási alapba történő befizetést?
Részlet a válaszából: […] ...a társasházi költségvetést el kellfogadnia. Az elfogadott költségvetés alapján kell a közösköltség-befizetéseketteljesíteni.Az egyesület az elfogadott költségvetés alapján, amelytulajdonosonként tartalmazza a közösköltség-fizetési kötelezettséget,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. március 22.

Társasháznál a bérleti díj felhasználása költségek fedezetére

Kérdés: A 3927. kérdésre adott válasz foglalkozott a társasházakkal kapcsolatos elszámolásokkal. A válasz azonban nem tért ki arra az esetre, amikor a saját bérleti díj bevételeit fordítják közös költségre vagy beruházási jellegű felújítási munkálatokra. Ez esetekben a társasház-tulajdonos társaságoknál hogyan kell elszámolni a számlázott éves közös költséget, illetve a felújítási munkák értékét, hiszen nem történt sem a közös költségekre, sem a felújítási alapra befizetés? Mit kell pénzügyi rendezés hiányában könyvelni? Milyen adó-, esetleg illetékvonzata lehet ezeknek az ügyleteknek a társasháznál, illetve a tulajdonos társaságoknál?
Részlet a válaszából: […] ...készített elszámolás elfogadásaután a számlázott összeget közös költségként elszámolni. Így a társasházbevételeiből az egyes tulajdonosokra jutó hányadot a tulajdonosoknál könyvelninem kell. (A társasháznak van bevétele, és nem a tulajdonosoknak. Ez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 17.

Társasházi közös költségek bizonylatolása

Kérdés: A társasházban lévő ingatlantulajdon után fizetendő közös költséget és felújítási alapba történő befizetést milyen bizonylat alapján kell fizetni, illetve elszámolni a vállalkozásnál? Milyen bizonylatot köteles adni a társasház?
Részlet a válaszából: […] ...felújítási munkákat nem végezte el. Az elvégzett felújítási munkákról a társasháznak elszámolást kell készítenie, meghatározva az egyes tulajdonosokat terhelő összeget. A társasházi elszámolás alapján a tulajdonos az Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 8. pontja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. november 7.