Ingatlanbeszerzés értékesítés vagy bérbeadás céljából

Kérdés: Ügyfeleink az ingatlant egy építkezéssel foglalkozó vállalkozótól vásárolják az építkezés megkezdésekor, és csak a felépítést követően fogják eldönteni, hogy azt esetleg bérbeadják-e egy bizonyos ideig, és biztos, hogy értékesítik bizonyos idő elteltével. Ha a végcél csak az értékesítés, akkor tárgyi eszközként könyvelnénk, és a beszerzéshez kapcsolódó előzetesen felszámított áfát visszaigényelnénk. Ha viszont tárgyi adómentes bérbeadáshoz használják az ingatlant, akkor nem igényelhetjük vissza az áfát. Mi a helyes módszer?
Részlet a válaszából: […] ...a telekvásárláskor eldönteni a telek (és a rajta felépítendő épület) hasznosításának módját, akkor csak az javasolható, hogy a beszerzéseket beruházásként, az előzetesen felszámított áfát (mint a tárgyi adómentes bérbeadói tevékenységet szolgáló...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. december 9.

Telekhányadok és lakások értékesítésének áfája

Kérdés: Ingatlanforgalmazó, -beruházó cég megvásárolja az ingatlant, elkészítteti az ingatlanra a lakásépítési tervet. Ehhez megszerzi a szükséges engedélyeket, majd ügynökhálózat közreműködésével, a látványtervek alapján megkezdi a lakások értékesítését. A vevők "megvásárolják" a lakásra jutó eszmei telekhányad alapján a telket, majd a készlakás átadásáig előleget fizetnek. A lakásokhoz közvetlenül telek nem kapcsolódik, de egy-egy háznál osztatlan belső udvar létezik. Kérdéseink: a végszámla kiállításakor a vételár megoszlik adóköteles (a lakás utáni) és adómentes (a telek utáni) részre? A teljes összegről 25 százalékos áfás számlát kell kiállítani? Kell-e arányosítást alkalmazni? A telekhányadot milyen módszerrel számoljuk ki?
Részlet a válaszából: […] ...bekerülési értéket pedig a készletszámláról az értékesítés közvetlen költségei közé kell átvezetni, általában az eladott áruk beszerzési értékeként.Felmerül a kérdés, hogy az eszmei telekhányadokat mikor lehet számlázni? A számviteli előírások alapján,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. október 2.

Irodaként használt lakás áfája

Kérdés: Társaságunk iroda céljára vásárolt lakást kíván eladni. Hogyan alakul az áfafizetési kötelezettsége? Hogyan kell elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...az iroda céljára vásárolt lakást nem vette használatba (a vásárlás során meggondolta magát, és változtatott szándékán), akkor a beszerzést nem beruházásként kell elszámolnia, hanem készletre kell vennie. Értékesítéskor – mint a vásárolt készletek eladásakor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 3.