Bérlőváltás során elvégzendő munkák minősítése

Kérdés: A gyakorlatban rendszeresen előfordul, hogy ha a bérbe adott épület, épületrész, üzlet régi bérlője helyébe új bérlő lép, a bérlőváltás során különféle munkákat kell elvégezni ahhoz, hogy az új bérlő tevékenysége folytatható legyen. Ilyen munkák közé tartozik például válaszfalak kiépítése, átrakása, ajtó beépítése, teljes aljzatcsere, vezetékek kiépítése vagy cseréje, bútorok beépítése stb. az új bérlő igényei szerint. Újabb bérlőváltás esetén ismételt átalakítást kell elvégezni a rendeltetésszerű használat érdekében. Mi tekinthető a rendeltetésszerű használat érdekében elvégzett munkának, hogyan lehet minősíteni a fentiekben körülírt átalakítási munkákat? Szerintünk felújítás.
Részlet a válaszából: […] ...míg a már rendeltetésszerűen használatba vett eszközökön végzett munkák a karbantartási munkák közé sorolandók. Ezek figyelembevételével minősíthetők a kérdésben említett munkák azzal, hogy az adott esetben tárgyi eszköznek az épület tekintendő, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. április 23.

Közösen beszerzett gép aktiválása, üzemeltetése

Kérdés: Három társaság közösen vásárolt egy munkagépet (közösen tudják előteremteni a saját erőt, a kapacitást is csak együtt tudják kihasználni), amihez vissza nem térítendő támogatást is kapnak. A gépet, természetesen, csak az egyik társaság (legyen ez az "A" társaság) aktiválhatja, és számolhatja el annak a költségeit, de a másik két társaság ("B" és "C" társaság) is használja majd. Milyen könyvviteli megoldás lehetséges a leírtak elszámolásához? Alkalmazható-e ez esetben a közös üzemeltetésre vonatkozó előírás? Ha igen, milyen feltételekkel, hogyan lehet ezt dokumentálni?
Részlet a válaszából: […] ...leírás áthárításával. (Ez utóbbira még visszatérünk.)Az "A" társaságnál a vissza nem térítendő támogatást egyéb bevételként kell elszámolni, de halasztott bevételként időbelileg el kell határolni. Az időbeli elhatárolást az Szt. 45. §-a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. március 19.

Közösen finanszírozott gépbeszerzés

Kérdés: Négy társaság közösen vásárol egy munkagépet, amihez vissza nem térítendő támogatást is kapnak. Nyilvánvaló, hogy a munkagépet csak az egyik társaság aktiválhatja, számolhatja el a költségeit, de a másik három társaság is használni fogja. A leírtak elszámolására milyen könyvviteli megoldás alkalmazható? Az Szt. szerinti közös üzemeltetésnek mik a feltételei?
Részlet a válaszából: […] ...a kamatfizetés feltételeit. A kölcsönök kamatait az "A" társaságnál kamatráfordításként, a másik három társaságnál kamatbevételként kell kimutatni. (A kölcsön törlesztőrészleteit célszerű a munkagép terv szerinti értékcsökkenési leírásának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. május 31.

Saját üdülőnél az üdülési hozzájárulás elszámolása

Kérdés: Hogyan kell elszámolni és könyvelni a saját üdülőben üdültetett munkavállalók üdülési hozzájárulását?
Részlet a válaszából: […] ...előírás hiányában – csak az lehet a válasz, hogy a kihasználhatatlan szobákkal kapcsolatos költségekre a kihasználás időszaka bevételének kell fedezetet nyújtania.)Az előző bekezdésben foglaltak megoldása érdekében célszerű, ha naponként megállapítják...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 26.

Lakhatás havi piaci értékének kimutatása

Kérdés: Társaságunk szálláshely-szolgáltatás besorolású ingatlannal rendelkezik, amelyben távoli lakhellyel rendelkező dolgozóinknak biztosítunk tartósan lakhatást. Az albérleti hozzájárulás adómentességének dolgozóink megfelelnek. A lakhatás havi piaci értékét 60.000 Ft/hó/fő összegben állapítottuk meg. Ezt az értéket a főkönyvi könyvelésben szeretnénk kimutatni, ennek számviteli elszámolásához kérjük segítségüket. A felmerült rezsiköltségek, karbantartási költségek áfája szerintünk visszaigényelhető, mivel szálláshely-besorolású az ingatlan, és kizárólag a vállalkozás érdekében kerül használatba. Társasági adó szempontjából is kérjük állásfoglalásukat.
Részlet a válaszából: […] ...dolgozók végzik, maga a szálláshely (mint ingatlan) a vállalkozási tevékenységben nem vesz részt, az ingatlan hasznosítása önmagában bevételt nem eredményez, csak költség merül fel.A szálláshely-szolgáltatás besorolású ingatlan akkor képezné részét a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 12.

Rendeltetésszerű használatbavétel

Kérdés: Az 5388. kérdésre adott válaszhoz kapcsolódóan kérdezem, hogy ha a rendeltetésszerű használatbavétel perdöntő, akkor mi tekintendő annak? Mi van akkor, ha olyan változásokat hajtunk végre a már meglévő használatbavételi engedéllyel rendelkező ingatlanon, ami nem engedélyköteles? A használatbavételt követően felmerült költségeket el kell határolni, és a bérleti időszak alatt arányosan kell felszabadítani?
Részlet a válaszából: […] ...az is, hogy a rendeltetésszerű használathoz szükséges műszaki feltételek is teljesüljenek. Használtan történő beszerzés, illetve a bérbevételhez kapcsolódóan elvégzendő munkák között számos olyan munka lehet, ami nem építési engedélyhez kötött...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. november 22.

Székhelynek minősülő lakhely felújítása

Kérdés: A kft. házaspár tulajdonosainak lakhelye a cég székhelye is egyben. Oktatásszervezéssel, pályázatkészítéssel foglalkoznak. A ház egy részét irodának alakították át, az alkalmazottak odajárnak dolgozni. Az egyik tulajdonos bérleti díjat számláz a használatért. A kft. márciustól egy ingatlant bérel erre a célra, mivel az irodát "kinőtték". Ott minden felmerült költséget elszámolnak. A székhelyen továbbra is maradt az iroda, vezetői központ, raktár. A székhely (a ház) felújítása esedékessé vált. Homlokzatfestés, fűtéskorszerűsítés, kültéridíszburkolat-csere, kazáncsere, bútorcsere, konyhai gépek cseréje, valamint könnyűszerkezetes raktár építése. Elszámolhatók-e ezek a kft.-nél költségként vagy beruházásként, részben vagy egészen? Ha igen, milyen megállapodás, nyilvántartás szükséges hozzá?
Részlet a válaszából: […] ...bérleti szerződés hiányában a magánszemélyek helyett, akkorvalójában az Szja-tv. 4. §-ának (2) bekezdése szerinti adóköteles bevételhezjuttatja a magánszemélyeket a kft.]; ezen munkák az épület részbeni bérbevételeesetén nem értelmezhetők bérbe vett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. július 15.

Üdülőingatlan költségeinek elszámolása

Kérdés: Cégünk üdülőingatlant vásárolt azzal a céllal, hogy az a dolgozók és közeli hozzátartozóik üdülését szolgálja. Az üdülő fenntartási költségeit (áfával növelt összegben) a vállalkozás költségei között elszámoljuk. Elszámolható-e adómentes üdülési szolgáltatásként a dolgozók és hozzátartozóik üdülése? Miként csökkenthetők ezzel a természetbeni juttatásként elszámolandó üzemeltetési költségek? Hogyan kell ennek a könyvviteli nyilvántartásokban megjelennie?
Részlet a válaszából: […] ...lévő belföldiüdülőben vagy szakszervezet által belföldi üdülőben biztosított üdülésiszolgáltatás révén juttatott bevételből évente legfeljebb magánszemélyenként azadóév első napján érvényes havi minimálbér összegét meg nem haladó rész...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 12.

Ipari üzem kialakítása bérelt ingatlanon

Kérdés: Meglévő raktárépületből ipari üzem kialakítása bérelt ingatlanon. Az elvégzett munka 60 százaléka a tulajdonos felé – megállapodás alapján – kiszámlázásra került. Ez az összeg a havonta számlázott és fizetendő bérleti díjba beszámításra kerül. Hogyan kell elszámolni az üzem kialakításának költségeit? Hogyan kell elszámolni a meg nem térült 40, illetve a kiszámlázott 60 százalék értékű munkákat?
Részlet a válaszából: […] ...pedig a könyveiben korábban is nyilvántartott épület megnövelt bruttóértéke, a valószínűen változó hasznos élettartam figyelembevételével határozzameg az évenként elszámolandó terv szerinti értékcsökkenési leírás összegét.A kérdés szerint a bérbeadó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 27.

Bérelt ingatlanon végzett beruházás, felújítás elszámolása

Kérdés: Vendéglátóegység 2000 áprilisában nyitott, azt megelőzően a bérlő a bérleményt felújította. A felújítás költségét évi 6 százalékkal amortizáljuk. A felújítás áfáját visszaigényeltük. Helyesen jártunk-e el?
Részlet a válaszából: […] ...– az adott esetben – az amortizációt az épületekre vonatkozó előírások (bérleménynél az épület várható élettartama) figyelembevételével kell meghatározni. Amennyiben a bérleti szerződés években meghatározott időtartamra (például 17 évre) szól, akkor az éves...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. március 8.