Közösen finanszírozott gépbeszerzés

Kérdés: Négy társaság közösen vásárol egy munkagépet, amihez vissza nem térítendő támogatást is kapnak. Nyilvánvaló, hogy a munkagépet csak az egyik társaság aktiválhatja, számolhatja el a költségeit, de a másik három társaság is használni fogja. A leírtak elszámolására milyen könyvviteli megoldás alkalmazható? Az Szt. szerinti közös üzemeltetésnek mik a feltételei?
Részlet a válaszából: […] ...leíráskénti elszámolásakor kell megszüntetni (T 4832 – K 9646).A közösen finanszírozott munkagép beszerzéséhez szükséges pénzeszközök átadása történhet úgy is, hogy az "A" társaságban a másik három társaság az átadásra kerülő pénzösszeggel –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. május 31.

Vagyoni értékű joghoz kapcsolódó bankköltség elszámolása

Kérdés: A társaság vagyoni értékű jog megvásárlása érdekében hitelkeret-szerződést kötött a pénzintézettel. A jelentős értékű üzemeltetési jog ingatlanokhoz és egyéb eszközökhöz (gépek, járművek) kötődik. A hitelszerződés rögzíti, hogy a hitel az eszközök átadási ütemének megfelelően kerül folyósításra. Az eszközök átadása és a hitelszerződés megkötése között eltelt majdnem egy év, ezalatt a hitel nem került folyósításra, de a hitelszerződésből eredően komoly bankköltség (szerződéskötési díj és kezelési költség) merült fel. Ezen tételek számviteli elszámolásának mi a helyes módja? Beruházási költség? De a vagyoni értékű jog nem beruházás! Bankköltség mint elszámolt költség időbeli elhatárolással?
Részlet a válaszából: […] A válasznál az Szt. 47. §-a (4) bekezdésének a) pontjábanfoglalt rendelkezésekből kell kiindulni. Ezen előírás nemcsak a beruházásnakminősülő beszerzések esetében alkalmazandó, minden eszköz (és így a vagyoniértékű jogok) beszerzésekor, ha ezen tételek az eszközhöz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 18.

Üzlethelyiség részbeni átengedése

Kérdés: Cégünk nőikonfekció-gyártással és -forgalmazással foglalkozik. Az egyik bevásárlóközpontban üzlethelyiséget bérelünk. Hasonló profilú céggel szerződést kötöttünk, hogy az üzlet egyharmad részén az ő áruit áruljuk. Ezért az üzletnyitással, a felújítással kapcsolatos költségek egyharmadát megfizetik. A felmerülő üzemeltetési költségek egyharmadát is megtérítik. Pénztárgépünk elkülöníti a cégünk termékei utáni árbevételt a másik cég termékei utáni árbevételtől. A másik cég árbevételével hetente számolunk el. A leírt gazdasági eseményeket mikor, milyen dokumentumokkal kell kísérni, könyvelni? Milyen társaságiadó- és áfakapcsolata van? Milyen összegben kell a bérelt ingatlanon végzett beruházást aktiválni, hogyan kell utána az értékcsökkenési leírást elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...másik cég hozzájárulhat az idegen ingatlanon (a bérleményben) végzett beruházáshoz, azonban ezt csak végleges fejlesztési pénzeszközök átadásával teheti meg. (A másik cég nem bérlő, így nála nem lehetett idegen ingatlanon végzett beruházás.) A kérdező cég...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. március 18.