Átalakítás költségeinek megtérítése

Kérdés: Társaságunk saját tulajdonú irodaházban irodák bérbeadásával foglalkozik. Egyik bérlőjével megállapodott arról, hogy a bérleményt (az irodát) átalakítja a bérlő kérésének megfelelően. Adott pénzügyi keretig az irodaátalakítás költségei a bérbeadót terhelik, a keret felett felmerült átalakítási költséget pedig a bérlő megtéríti a bérbeadó részére, amely összegről a bérbeadó irodakialakítás költsége jogcímen számlát állít ki. Az irodaátalakítás költségei a bérbeadó könyveiben az épület értékét növelő tételként (mint felújítás) kerülnek elszámolásra. Az átszámlázott irodakialakítás értékesítése nettó árbevételként kerül könyvelésre. Abérlő által megtérített rész bekerülési költsége elszámolható-e továbbszámlázott szolgáltatásként, vagy az átalakítás teljes költségét beruházásként kell elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...megtérítését? Többféle megoldás is lehetséges. Kettőt bemutatunk:A legegyszerűbb módja az, ha a bérlő az őt terhelő költségek fedezetét végleges pénzeszközátadás formájában teljesíti, a bérbeadó pedig véglegesen átvett pénzeszközként mutatja ki,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. november 26.

Óvadékot nem adja vissza a bérbeadó

Kérdés: A cég lakást ad bérbe magánszemélynek. A bérbeadásra nem választott áfakötelezettséget. Szerződés szerint 3 havi bérleti díjnak megfelelő óvadékot fizettek, melyről számlát nem állítottak ki. Az óvadék összege a bérbeadónak okozott károk ellentételezésére használható fel. A bérleti szerződés megszűnik, mivel az ingatlanban károk keletkeztek. Szóban megállapodtak, hogy az óvadékot a bérlő nem kapja vissza. A bérbeadó erről írt egy feljegyzést, de a bérlő már nem fogja aláírni, és az óvadékot sem fogja visszakövetelni. A bérbeadónak van-e számlázási kötelezettsége a nála maradt óvadékkal kapcsolatban? A károk helyreállítási költsége meghaladja az óvadék összegét. Elképzelhető, hogy a bérlő nem minden kárt állít helyre az eredeti állapotnak megfelelően, ez esetben kevesebb lesz a költség, mint az óvadék összege. Hogyan kell könyvelni a cégnél maradt óvadékot?
Részlet a válaszából: […] ...szerződés megszűnt, mert az ingatlanban károk keletkeztek. A bérbeadónak a felmerült károk helyreállításával kapcsolatos költségeire a fedezetet (részben vagy egészében) az óvadékként kapott, a kötelezettségek között kimutatott pénzeszköz biztosítja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. szeptember 13.

Lakás üdülés céljára

Kérdés: Cégünk vásárolt egy lakásként bejegyzett ingatlant a Balaton partján. Az ingatlan 48 m2, összesen másfél szoba. Az ingatlant üdülőként szeretnénk használni, de – szerintünk – nem felel meg a 173/2003. Korm. rendeletben foglaltaknak. Hogyan kell az üdültetés és üzemeltetés költségeit elszámolni? Kinek kell adóznia és mennyit, illetve milyen jogcímen? Az ingatlanba vásárolt eszközök, anyagok áfáját nem igényeltük vissza.
Részlet a válaszából: […] ...költség, a különbözetet (a költségtöbbletet) a személyi jellegű egyéb kifizetések közé tartozónak kell tekinteni, az árbevétellel fedezett költségeket pedig valamely tevékenységhez kapcsolódó költségként kell az 5. számlaosztály megfelelő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. június 19.

Társasházi elszámolások (tulajdonos társaságok)

Kérdés: A társasház tulajdonosai jogi személyiséggel rendelkező belföldi társaságok, az Áfa-tv. és a Tao-tv. alanyai. Minden tulajdonosnak van épületrésze, valamint közös az udvar, a kapu. Az udvar egy része eladásra kerülhet. Ezért a társasház az ingatlan értékesítése és bérbeadása esetére is áfafizetési kötelezettségre bejelentkezett. Kérdéseim egyrészt az ingatlan értékesítésével keletkező jövedelem személyi jövedelemadójához kapcsolódnak, másrészt annak felhasználásához, a társasháznál felmerülő költségek elszámolásához.
Részlet a válaszából: […] ...viselését, a felújítási alapképzését, a költségvetés készítését, a költségekkel való elszámolás szabályait,a költségek fedezetére történő befizetések rendjét stb.Részletes kifejtés helyett csak az előbbiek legfontosabbelemeire térünk ki a következőkben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 11.

Birtokbaadás vagy tulajdonbaadás

Kérdés: 2007-ben eladtuk egyik telephelyünket. A birtokbaadás 2007. február 28-án volt. A teljes összegről állítottuk ki a számlát. A tulajdonbaadás az utolsó részlet kifizetésekor, 2007. június 30-án lesz. Március hónapban – a szerződésnek megfelelően – egyes épületeket elbontottunk, talajméréseket és tereprendezéseket végeztünk. Mikor kerül kivezetésre nyilvántartásunkból az ingatlan? Meddig számolunk el értékcsökkenést? A pótmunkálatok költségként kerülnek elszámolásra?
Részlet a válaszából: […] ...a telephely-értékesítés feltétele volt, akkor ezenmunkákat a birtokbaadás előtt kell elvégezni, és akkor a felmerült költségekfedezete a telephely-értékesítés árbevétele (tehát ezen költségek avállalkozási tevékenység érdekében merültek fel)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 31.