Energiahatékonysági kvóta megállapítása, értékesítése

Kérdés: Adott egy fuvarozással foglalkozó cég. Megkereste őket egy olyan közvetítő, akinek van jogosultsága kvótát értékesíteni. Felajánlották, hogy a cég részére megállapítják az újonnan beszerzett (teher)gépkocsik által elért megtakarítást, ezt a megállapított kvótát megvásárolják, és továbbértékesítik (mi így értelmezzük, de lehetséges, hogy nekünk kell továbbértékesíteni és jutalékot fizetni a cégnek). A megállapított kvótát a piaci ár 10%-án vásárolják meg. Az értékesítés feltehetően egyéb bevétel lesz, nem áfa hatálya alá tartozó ügyletként. Szükséges-e ezzel szemben a feltárt (?) megtakarítást készletre venni, az immateriális javak közé besorolni, majd értékesítéskor egyéb ráfordításként kivezetni? Ha nyilvántartásba kell venni, akkor milyen értéken? Feltételezzük, nem piaci értéken, hanem azon, amin majd értékesítik. A kérdés energiahatékonysági kvótához kapcsolódik.
Részlet a válaszából: […] Az energiahatékonyságról szóló jogszabályokban nem találtunk értelmező rendelkezést az energiahatékonysági kvótára vonatkozóan. A Tao-tv. energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményéről rendelkezik. A kérdés szerint újonnan beszerzett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. január 12.

Telephely járművek tárolásánál

Kérdés: Adott egy fuvarozó, aki a járművek tárolására bérel egy épülettel rendelkező 7000 m2-es területet. Telephelynek kell minősíteni a bérelt ingatlant, ha itt csak tárolja a járműveket és a fuvarozott anyagokat? Ha igen, akkor elég, ha a NAV felé bejelentjük a telephelyet, vagy az iparűzési adóba is be kell jelentkezni?
Részlet a válaszából: […] ...van jogcíme a használatnak (bérlet), továbbá a vállalkozó és/vagy munkavállalói innen indulnak tevékenységet (a tehergépkocsikkal fuvarozást) végezni.A Htv. szerinti telephely bejelenthető az állami adóhatóságnál az Art. 1. számú melléklete 29.1 pontja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 14.

Nyílt végű pénzügyi lízinggel beszerzett tehergépkocsi értékcsökkenése

Kérdés: Közúti árufuvarozó áfaalany egyéni vállalkozó nyílt végű lízinggel szerez be tehergépkocsikat. Hogyan számolható el, és mi az alapja az értékcsökkenésnek? Igénybe veheti-e a kisvállalkozói kedvezményt, és milyen összegben?
Részlet a válaszából: […] ...minősül. A Bizottság 1407/2013/EU rendelet 3. cikk (2) bekezdése (az állami támogatások igénybevételére vonatkozik) a kereskedelmi árufuvarozás ágazatban működő vállalkozásokat korlátozza azzal, hogy a támogatás összege nem lehet több 3 év alatt 100 000 eurónál...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. október 10.

Állami támogatásnak minősülő Tao-kedvezmény

Kérdés: Cégünk fő tevékenységi köre: Közúti áruszállítás. 2013-ban tartályautót vásároltunk veszélyes anyag szállítására 19 500 E Ft értékben, valamint egy 17 személy szállítására alkalmas autóbuszt (7615 E Ft) személyszállításra. A társasági­adó-bevallásban adóalap-csökkentő tételként figyelembe lehet-e venni mindkét tárgyi eszközre a kkv-t megillető kedvezményt de minimis támogatásként? 2008-ban és 2009-ben már igénybe vettük ezt az adóalap-kedvezményt tehergépkocsi vásárlására. Akkor jogosan tettük?
Részlet a válaszából: […] ...bizottsági rendelet preambulumának (3) bekezdése és az 1. cikk 1/g pontja szerint nem lehet de minimis támogatást nyújtani a kereskedelmi fuvarozás terén működő vállalkozások számára teherszállító járművek megvásárlására. E rendelkezés azt jelenti, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. január 9.

Tulajdonos mint személyes közreműködő

Kérdés: Egy teherfuvarozással foglalkozó kft.-nek két tagja van, 50-50%-os tulajdoni részesedéssel. Mindkét tag ügyvezetője a társaságnak. A társasági szerződés személyes közreműködést nem köt ki. A feladatait munkaviszonyban álló alkalmazottakkal látja el. Az a tény, hogy ügyvezető, személyes közreműködésnek számít-e a 2010. évi Szja-tv. és Tbj-tv. szerint, vagy a személyes közreműködés akkor valósulna meg, ha ők is mint tehergépkocsi-vezetők dolgoznának?
Részlet a válaszából: […]

Önmagában az a tény, hogy a kft. tagja az ügyvezetői teendőket ellátja, nem minősül személyes közreműködésnek a 2010. évi Szja-tv. és Tbj-tv. szerint, a személyes közreműködés akkor valósulna meg, ha a két tag is mint tehergépkocsi-vezető dolgozna.

 

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 29.

Üzemanyag-megtakarítás vagy bérkigészítés

Kérdés: Nemzetközi árufuvarozásban tevékenykedő cég tehergépkocsi-vezetőit a következő bérezési rendszerben fizeti: alapbér (havidíj, pótlékok) + 25 euró/nap külföldi kiküldetési napokra + üzemanyag-megtakarítás. 2010. január 1-jétől az üzemanyag-megtakarításból havonta max. 100 000 Ft fizethető adómentesen, az e feletti rész adó- és járulékalapot képez. 2009-ben a munkavállalónkénti üzemanyag kiszámítása után – ügyvezetői utasítás alapján – az össz/egyéni számított megtakarítás ügyvezető által meghatározott százaléka került a sofőrök részére egységesen kifizetésre. 2010-től változtatni szeretnénk oly módon, hogy ezen jogcímen történő fizetéskor nem a munkavállalói körre egészében állapítanánk meg egységesen meghatározott utalványozható százalékot, hanem az egyén teljesítménye alapján munkavállalónként más és más százalékkal számítanánk ki a kifizethető összeget. Működhet-e ez így?
Részlet a válaszából: […] A választ kezdjük az Szja-tv. 2010. évi előírásaira valóhivatkozással.Az Szja-tv. 25. §-ának (1) bekezdése alapján nem önállótevékenységből származó bevétel – többek között – az üzemanyag-megtakarításcímén fizetett összeg. A nem önálló tevékenységből...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 18.

Tehergépkocsi-vezetők napidíja forintban

Kérdés: Nemzetközi árufuvarozásban részt vevő tehergépkocsi-vezetők részére a munkáltató külföldi kiküldetés címén a napidíjukat forintban szeretné kifizetni. Mi a helyes eljárás a kifizetéssel kapcsolatban? Milyen árfolyamot kell alkalmazni akkor, ha a napidíj kifizetése havonta, utólag a tárgyhavi bérelszámoláskor esedékes?
Részlet a válaszából: […] ...nemzetközi árufuvarozásban részt vevőtehergépkocsi-vezetők részére a külföldi kiküldetés címén adott napidíjforintban is meghatározható, belső szabályozásban, a munkáltató és amunkavállaló közötti megállapodásban rögzítendők annak a feltételei....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 19.

Tehergépkocsi javítási költségeinek elszámolása

Kérdés: Tehergépkocsis árufuvarozó javítást csak számla alapján számolhat el? Állítja a vállalkozó, hogy lehet számla nélkül javítani, átalányt elszámolni! Ha igen, hogyan?
Részlet a válaszából: […] ...kérdésből nem derül ki, hogy az árufuvarozást végző egyénivállalkozó vagy társaság.Egyéni vállalkozó esetében az Szja-tv. 11. számú mellékleterendelkezik a vállalkozói költségek elszámolásáról. Ennek az I. rész 23. pontjaaz igazolás nélkül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 17.

Tehergépkocsi-vezető külföldi napidíja

Kérdés: Az Szja-tv. 28. §-ának (2)-(3) bekezdése, valamint a 168/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet ír arról, hogy külföldi kiküldetés címén származó bevételből napi 25 euró összeg adómentes a nemzetközi közúti árufuvarozásban gépkocsivezetőként, illetve árukísérőként foglalkoztatott külföldi kiküldetés címén bevételt szerzett magánszemélynél. A foglalkoztatott személy fogalmának pontosítását az Szja-tv. 28. §-ának (4) bekezdése tartalmazza. A kérdésem: egy cég saját teherautóval rendelkezik, mellyel saját késztermékeit fuvarozza a megrendelőhöz külföldre (másnak, más megbízásából nem végezhet fuvarozási tevékenységet, fuvarozási engedélyre nincsen szüksége), a tehergépkocsi-vezető munkaviszonyban áll a vállalkozással. Fizethető-e ebben a tevékenységben külföldi kiküldetés címén a tehergépkocsi-vezetőnek napidíj, a napi 25 euró adómentes összeg figyelembevételével?
Részlet a válaszából: […] ...Szja-tv. 28. §-ának (4) bekezdésében foglaltak alapjánnemzetközi árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként ésárukísérőként foglalkoztatott magánszemély az, aki a közúti közlekedésiszolgáltatásokról és közúti járművek üzemben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 26.

Rendszám feltüntetése a számlán

Kérdés: A közúti teherfuvarozással, útépítéssel, tehergépjármű bérbeadásával foglalkozó gazdasági társaság több tehergépjárművet, munkagépet üzemeltet. Minden jármű és munkagép gázolajjal üzemel. A társaság személygépkocsit nem üzemeltet. A társaság a tehergépkocsikról, a munkagépekről külön-külön menetlevelet, illetve gépnaplót vezet, az egyes járművek, munkagépek üzemanyag-felhasználásáról havonta kimutatást készít. A tankolásról a cég nevére, címére szóló készpénzes számlát kap a társaság, ami alapján a költségkénti elszámolás és az előzetesen felszámított áfa levonásba helyezése megtörténik. Szükséges-e az egyes tankolásoknál a jármű forgalmi rendszámát is a számlára ráíratni? Mit befolyásol az, ha a számlán a rendszám nem szerepel? (Nem minden töltőállomáson hajlandók azt feltüntetni, a munkagépeknek meg nincs is rendszámuk.)
Részlet a válaszából: […] ...a társaságnak nincs személygépkocsija. Akkor mire kell figyelemmel lenni?A kérdés alapján joggal feltételezzük, hogy a közútiteherfuvarozást, az útépítést, a tehergépjármű-bérbeadást a társaság adókötelestevékenységként végzi, és ezért az ezek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 13.
1
2