Tetőtérvásárlás értékesítés céljából

Kérdés: Építési egyéni vállalkozó 2005. 08. 12-én egy társasház tetőterét megvásárolta lakásépítés céljából. Az építkezés, a beépítés 2009. 08. 10-én befejeződött, a használatbavételi engedély kiadásra került. A tulajdoni lapokon az egyéni vállalkozó tulajdonosként szerepel. Kérdésem az értékesítéskori elszámolható költségekkel kapcsolatosan: a lakásokat – bekerülési értéküket figyelembe véve – tárgyi eszközként kell-e nyilvántartásba venni, és mint értékcsökkenést kell elszámolnom 1-1 lakás értékesítésekor? Vagy árubeszerzésként kell könyvelni az értékesített lakás bekerülési értékét?
Részlet a válaszából: […] ...vétele, a felmerült költségek, kiadások az egyéni vállalkozóeredménye megállapítása során még nem kerültek számításba vételre.A használatbavételi engedély birtokában meg kell állapítania használatbavétel időpontjáig felmerült ki­adásokat. Amennyiben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 16.

Egyéni vállalkozói beruházás

Kérdés: Kérdésem az egyéni vállalkozói beruházáshoz kapcsolódik, mégpedig épület (panzió)-építéshez. Mik azok a költségek, amiket elszámolhatok anélkül, hogy meglenne a használatbavételi engedély? Mivel sok sajátanyag-vásárlás történt, ami után, áfások lévén tavaly óta, azt is csak a használatbavételi után igényelhetem vissza. Ebből az anyagból külső kivitelező dolgozott szakmunkán, de készült saját alkalmazottal is munka, úgyhogy tipikus saját vállalkozáson belüli és külső vállalkozás megbízásával történt beruházásról van szó.
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. szerint beruházási költség minden, a törvényszerint költségként elismert, igazolt, a tárgyi eszköz, a nem anyagi javaküzembe helyezése érdekében az üzembe helyezés napjáig felmerült, az előírtnyilvántartásban feltüntetett kiadás. Elismert kiadás (költség) a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 3.

Egyéni vállalkozáshoz használt tárgyi eszköz

Kérdés: Egyéni vállalkozó, aki kizárólag ingatlan (épület) bérbeadásával kíván foglalkozni (áfaalany) mint magánszemély, teljes egészében banki hitelből vásárolt lakóingatlant. Az adásvételi szerződésben – ingatlanszakértő által becsült módon – külön-külön szerepel a lakóépület, a telek és egy 50 m2-es melléképület. Ezt a melléképületet akarja a magánszemély egyéni vállalkozásába bevinni, és bérbeadás útján hasznosítani. Véleménye szerint a költségek (ideértve a kamatráfordítást is) a becsült értékek arányában megoszthatók és elszámolhatók az egyéni vállalkozásban. A melléképületet a bérbe vevő kft. alakítja át, számolja el annak a költségeit, a megállapodás alapján, mint bérbe vett ingatlanon végzett beruházást. Az átalakítás során biztosítva lesz az elkülönült áram, víz, fűtés és egyéb működéssel kapcsolatos költségek mérése. Ezen költségeket vagy a bérbeadó fizeti és számlázza tovább, vagy a mérők a kft. nevére kerülnek, és így azt közvetlenül a kft. rendezi. Helyes a fenti gondolatmenet?
Részlet a válaszából: […] ...– mint bérbe vett ingatlanon végzett- beruházás költségeként mutatja ki, a rendeltetésszerű használatbavételkoraktiválja (a használatbavételi engedély birtokában), majd a bekerülési értékalapján terv szerinti értékcsökkenést számol el.Amennyiben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 3.

Egyéni vállalkozó üzembe helyezési okmánya

Kérdés: Egyéni vállalkozó esetén, akire nem az Szt., hanem az Szja-tv. vonatkozik, mi tekinthető üzembe helyezési okmánynak, illetve szükség van-e erre? (A kérdés kapcsolódik a Számviteli Levelek 397. kérdéséhez.)
Részlet a válaszából: […] ...egy épület üzembe helyezésekor elengedhetetlen az építési hatósági engedélyezési eljárás lefolytatása, amelynek eredménye lehet pl. a használatbavételi engedély. A közúti gépjárművek esetén, egy tehergépjármű üzembe helyezéséhez elengedhetetlen okmány a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. augusztus 22.