Bérelt raktárban tárolt készletek többletköltségei

Kérdés: Egy társaság termékgyártó tevékenységéhez az utóbbi időszakban kialakult anyaghiányos világgazdasági helyzetben, sok más gazdálkodó szervezethez hasonlóan, több elérhető forrásból igyekszik – némileg időben előrehozottan és volumenében legalább részben – biztosítani a következő hónapok termelési anyagbázisát. Ez bizonyos csomagolóanyagok tekintetében azt jelenti, hogy a folyó év termeléséhez szükséges mennyiségen felül, még 2021-ben beszerzett készletet – annak várhatóan 2022-ben történő felhasználásáig – a termelőüzemtől teljesen elkülönült fizikai helyen bérelt raktárban kell betárolni és tároltatni. A jelenlegi rendkívüli külső gazdasági körülményeket figyelembe véve, a csomagolóanyag-készlet bekerülési értékébe beleszámíthat-e a raktárt bérbe adó által számlázandó raktározási díj és a készletek kitárolásakor a raktárból a gyárba történő fuvarozás díja, amennyiben ezen díjak közvetlenül hozzárendelhetők az adott csomagolóanyag-készletekhez? Normál gazdasági körülmények között a csomagolóanyag szállítóival kötött szerződések alapján a szállítók a gyárba való beszállítással kötelesek a szállításokat teljesíteni, de jelenleg az extra volumenek tárolására a gyár területén nincs lehetőség.
Részlet a válaszából: […] ...tárolja a megvásárolt csomagolóanyagokat, melyhez kapcsolódóan raktározási díjat kell fizetnie, valamint a bérbe vett raktárból a készletek kitárolásakor a gyárba történő fuvarozás miatt külön fuvardíj költsége merül fel. Feltételezem, hogy a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. január 13.

Garanciakiterjesztés elszámolása

Kérdés: Riasztóberendezések és számítógépek kereskedésével foglalkozó társaságnál egyre több olyan eset van, amikor az ügyfél garanciakiterjesztést kíván vásárolni az eszköz megvásárlásával egyidejűleg. Ezt a garanciakiterjesztést a társaságnak is meg kell vásárolnia az eladótól. A termékkel eredetileg pl. 3 év garancia jár, de a vevő ehhez még plusz 1 év kiterjesztett garanciát vásárol. Ezt az eladótól megvásároljuk, amelyet az eladó a számlán külön feltüntet (értékkel). Számvitelileg a kiterjesztett garancia (plusz garanciális időszak) az áru bekerülési értékét növelő tétel, vagy időbeli elhatárolásként kellene kezelni bejövő és kimenő oldalon is? Az olyan esetekben, amikor eleve úgy vásárolunk terméket, hogy az ár tartalmazza a garanciális időszakot is – mert X Ft 2 év garanciával és Y Ft 3 év garanciával –, jól gondoljuk, hogy az elhatárolás fel sem merül? Itt a termék árában foglalt garancia a bekerülési érték része? Az előzőekben feltett kérdésekre adott válaszok másképpen alakulnak, ha nem az áru (eszköz) megvásárlásával egyidejűleg történik a garanciakiterjesztés-vásárlás, hanem például fél év elteltével?
Részlet a válaszából: […] ...a garanciakiterjesztés ellenértékét a beszerzési érték részének, akkor sem költségként kellene a felmerüléskor elszámolni, hanem készletre kellene venni mint vásárolt szolgáltatást!)Ha az árubeszerzést/értékesítést követően (néhány hónappal később)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. július 15.

Próbaüzemeltetés során előállított termékek elszámolása

Kérdés: Szíveskedjenek egy példán keresztül könyvelési tételekkel szemléltetni egy gyártósor üzembe helyezéséhez kapcsolódó könyvelési feladatokat abban az esetben, ha a berendezéssel próbagyártás történt, és a próbaüzemben legyártott termékeket később értékesíteni fogják.
Részlet a válaszából: […] ...azok piaci értékén, a még várhatóan felmerülő költségekkel csökkentett eladási, várható eladási áron kell anyagként, áruként készletre venni a próbaüzemeltetés tényleges költségeinek a csökkentésével. Természetesen a közvetlenül értékesített termékek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. július 11.

Használt autó beszerzési költségei

Kérdés: A használtautó-kereskedelemmel foglalkozó cég külföldről is hoz be személygépkocsikat. Ezekkel az autókkal kapcsolatban többféle kiadás merül fel, mint például a honosítási díj, a regisztrációs adó, műszakivizsga-díj, egyéb eljárási díjak. Ezek a beszerzési ár részét képezik, emiatt az eladott áruk beszerzési értékére könyvelendők? Esetleg igénybe vett szolgáltatások költségei, vagy hatósági díjként kell kezelni?
Részlet a válaszából: […] ...értékének a részét képezik.A használt autót nyilvánvalóan értékesítési célból szerzik be, ezért azt vásárolt áruként készletre kell venni. Az egyértelmű hozzákapcsolhatóság tényét csak úgy lehet a kívülálló számára is elfogadható módon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 12.

Vagyonszerzési illeték értékesítés után

Kérdés: 2016-ban ingatlant vásároltunk. A vagyonszerzési illetéket 2017. év végén állapította meg a hatóság, 2017. év végén fizettük ki azt, és az ingatlant azóta már továbbértékesítettük. Ez esetben a vagyonszerzési illetéket hogyan kell könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...hanem azért vásárolták, hogy azt később értékesítsék. Ez esetben azonban azt nem lehetett beruházásként könyvelni, azt a vásárolt készletek között kellett állományba venni.Akár beruházás, akár készlet a nevesített ingatlan (telek, épület, egyéb építmény),...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. március 8.

Operatív lízing lejárata után felszámított összeg

Kérdés: Társaságunk operatív lízing keretében személygépkocsit bérelt. A lízingszerződés lejárta után a személygépkocsit visszaadtuk a lízingbe adónak. A lízingbe adó a személygépkocsit értékesítette, és elkészítette az elszámolást: operatívlízingdíj-korrekció címén egy nagyobb összeget. A szerződésben szerepel, hogy amennyiben a tényleges érték a futamidő végén kisebb, mint a kalkulált érték, akkor a különbözet a lízingbe vevőt terhelő fizetési kötelezettség. Hogyan kell ezt az értéket elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...a lízingbe adó által kiállított számla alapján (a számla áfát nem tartalmaz):A lízingbe adó– az eszközei között (általában készletként) kimutatott lízingtárgyat az értékesítés szabályai szerint adja a lízingbe vevő birtokába az általa kiállított...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. március 23.

Importárunak a vevő telephelyére szállítása

Kérdés: Az importáló cég a behozott árut nem a saját telephelyére szállítja, hanem egyenesen a vevőhöz. Ebben az esetben az általa kifizetett fuvarköltség része-e a beszerzési értéknek? Csökkenthető-e ezzel a fuvarköltséggel az iparűzési adó adóalapja?
Részlet a válaszából: […] ...cég által fizetett és a megrendelő felé áthárított (számlázott) fuvarköltség része az importált áru bekerülési értékének (készletértékének), és ebből következően azt – áruként történő értékesítés esetén – az eladott áruk beszerzési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 14.

Zárt végű pénzügyi lízing könyvelése

Kérdés: Zárt végű pénzügyi lízing könyvelése a lízingbe vevőnél és a lízinghez kapcsolódó könyvelési tételek!
Részlet a válaszából: […] ...az erre jutó fizetendő áfát. Könyvelése: T 91-92 – K 198, külön tételben az áfa: T 467 – K 311, továbbá a visszavételi értéken a készletre vételt is könyvelni kell az eladott áruk beszerzési értékének csökkentésével: T 261 – K 814.A lízingbe vevő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 30.

Kiköltözés, visszaköltözés költségei

Kérdés: Építési beruházásként megvalósított épület aktiválási értékébe beletartozik-e az épületbe való beköltözés költsége? A meglévő csarnok bontása után új nagyobb, korszerűbb csarnok épül. A csarnokban lévő irodákból kiköltöznek, majd az új csarnokba költöznek vissza. Ez utóbbi értéke is beszámítható az aktiválás értékébe? A bontáshoz kapcsolódóan a meglévő épület selejtezését, illetve az ahhoz kapcsolódó megtérülés értékét számításba kell-e venni az új épület aktiválandó értékében?
Részlet a válaszából: […] ...értékével növelni lehet az új csarnok bekerülési értékét.A régi, selejtezett csarnok könyv szerinti – a bontás soránvisszanyert és készletre vett haszonanyagok piaci értékével csökkentett -értékét terven felüli értékcsökkenésként kell elszámolni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. január 12.

Eladásra vásárolt irodaház saját célra történő használata

Kérdés: A társaság főtevékenysége az ingatlanforgalmazás. A társaság 2006-ban vásárolt egy 100 millió forint értékű irodaházat. A vásárláskor igénybe vette az ingatlanforgalmazási kedvezményt. Az irodavásárláshoz kölcsönt vett fel, kamatot fizet. Ezen irodaházból 2006. év végével egy irodát [amelyen bizonyos felújításokat (festés, fűtésátszerelés) is végzett] bérbe adott. Hogyan kell a leírtakat elszámolni? Az irodaház tárgyi eszköz vagy készlet? Hogyan kezelendő a kölcsön kamata? Hogyan számolandók el a felújítás költségei? Mi történik akkor, ha az ingatlant mégis eladják?
Részlet a válaszából: […] ...társaság főtevékenységéből következően a 2006. éviirodaház-vásárlást a vásárolt készletek között kellett állományba venni. AzSzt. 47. §-a (4) bekezdésének a) pontja alapján az eszköz bekerülési(beszerzési) értékének részét képezi az eszköz beszerzéséhez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 31.
1
2