Bérlő felújítja az épületet

Kérdés: Társaságunk bérlő egy önkormányzati épületben. Az általunk bérelt rész nem lakásként szerepel az ingatlan-nyilvántartásban, de vannak – magánszemélyek által bérelt – lakások is az épületben. Társaságunk vállalta az épület teljes homlokzata felújításának a pénzügyi fedezetét. Hogyan számolható el a teljes felújítás? Az áfa milyen módon igényelhető vissza?
Részlet a válaszából: […] ...Amennyiben az üzleti év végéig a felújítási munkák nem fejeződtek be, a mérlegfordulónappal azok összegét befejezetlen termelésként készletre kell venni. A befejezetlen termelést az önkormányzatnak történő átadáskor kell megszüntetni.Mint már írtuk, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. január 9.

Ingatlanbérlet megszűnésekor
a felújítás elszámolása

Kérdés: Bérelt ingatlanon 2015. évben felújítást végeztünk. A bérleti szerződésben nem szerepelt az, hogy a bérlő felújítást végezhet a bérelt épületen, így a felújítást a bérbeadó hozzájárulása nélkül végeztük el. Most, 2019-ben a bérleti szerződést felmondjuk, a bérelt ingatlant visszaadjuk a bérbeadónak. Mi a teendő a még le nem írt felújítási költségekkel? A terven felüli értékcsökkenésként kivezethetjük?
Részlet a válaszából: […] ...bontsa el azt költségei (eredménye) terhére, amelyet a felújítás során beépített. A bontás során visszanyert anyagokat piaci értéken készletre kell venni, a készletrevételi értékkel csökkentett könyv szerinti (nettó) értéket pedig egyéb ráfordítások között...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. május 30.

Meg nem fizetett bérleti díj elengedése

Kérdés: A kft. és az önkormányzat 1994-ben bérleti szerződést kötött az üzletház bérbevételéről. Az üzletházat a kft. – az önkormányzat engedélyével – felújította, a felújítás befejezésekor azonban vita alakult ki a költségek elismeréséről. Tíz év után a felek peren kívül megállapodtak. A peren kívüli megállapodás alapján a kft. az üzletházat megvásárolta. A kft. a számlázott bérleti díjat a 10 év alatt költségként elszámolta, de nem fizette meg. Ennek áfával növelt összegét engedte el a megállapodás alapján az önkormányzat. Hogyan kell az önkormányzat által elengedett követelést könyvelni, illetve a megkötött adásvételi szerződés alapján az üzletházvételt elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...és a követeléskénti kimutatásnak hiányzottak a feltételei. Ezért a ténylegesen felmerült költségeket a 2. számlaosztályban készletre kellett venni, és a peren kívüli megállapodás jogerőre emelkedéséig azt készleten kellett tartani.A peren kívüli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 25.