Alapanyag-szállítóknak vásárolt szerszámok

Kérdés: Alapanyag-beszállítóink az általunk megvásárolt szerszámok, gyártóeszközök értékét továbbszámlázzák nekünk. Ezen szerszámokat, gyártóeszközöket kizárólag a részünkre gyártott alapanyagok előállításához használják, speciális eszközök más célra nem használhatók. Beszállítóváltás esetén rugalmasan áthelyezhetők az új beszállítóhoz. Ezen eszközök nélkül a beszállítók nem vállalják részünkre az alapanyaggyártást. Az eszközöket a tárgyi eszközök között mutatjuk ki, az értékcsökkenést mi számoljuk el. Szükséges-e bérleti szerződést kötni beszállítóinkkal? Hogyan kell könyvelni a beszállítóink által ezeken az eszközökön végzett próbagyártás költségeit, amelyeket továbbterhelnek ránk?
Részlet a válaszából: […] A normál vállalkozási tevékenység alapvető feltétele, hogy a tevékenység végzéséhez szükséges eszközök álljanak a rendelkezésére. A kérdés szerinti alapanyaggyártó nem ilyen vállalkozás, az alapanyag-előállításhoz szükséges eszközökkel nem rendelkezik, azokat az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. november 21.

Ipari üzem kialakítása bérelt ingatlanon

Kérdés: Meglévő raktárépületből ipari üzem kialakítása bérelt ingatlanon. Az elvégzett munka 60 százaléka a tulajdonos felé – megállapodás alapján – kiszámlázásra került. Ez az összeg a havonta számlázott és fizetendő bérleti díjba beszámításra kerül. Hogyan kell elszámolni az üzem kialakításának költségeit? Hogyan kell elszámolni a meg nem térült 40, illetve a kiszámlázott 60 százalék értékű munkákat?
Részlet a válaszából: […] ...után a bérbevevő a bérbe vettépületen végzett beruházás értéke és várható hasznos élettartama alapján, abérbeadó pedig a könyveiben korábban is nyilvántartott épület megnövelt bruttóértéke, a valószínűen változó hasznos élettartam...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 27.

ISO-rendszer kiépítése pályázati támogatással

Kérdés: Vállalkozásunk az ISO 9001/2001 szabvány rendszerének kiépítésére pályázatot nyújtott be. A pályázat elkészítésével külső céget bízott meg, amely cég a rendszer kiépítését is vállalja. A pályázaton nyert összeget csak a rendszer kiépítésének végén, a tanúsítvány meglétét követően kapjuk meg. Az ISO-rendszer kiépítésének szerződés szerinti összegét a kiépítés szakaszainak megfelelően részletekben számlázzák. Az ISO-rendszer kiépítésének költségeit számviteli politikánk szerint aktiválni fogjuk. A pályázatírás költsége része lehet-e az aktiválandó értéknek? A kiépítés költségeit – áfa nélkül – a beruházási számlára könyveljük, majd 2005-ben aktiváljuk alapítás-átszervezési költségként a teljes összeget. A pályázaton nyert támogatás összegével milyen könyvelési feladatok adódnak 2004-ben, illetve 2005-ben?
Részlet a válaszából: […] ...rendezik, az Szt. 77. §-a (2) bekezdésének záró rendelkezésefigyelembevételével. Így ezzel kapcsolatosan 2004-ben nincs könyvelési feladat.Mivel a kapott támogatás az ISO-rendszer kiépítésévelkapcsolatos költségeket ellentételezi, és ezen költségeknek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. május 26.