Jóváhagyott osztalék az anyacég könyveiben

Kérdés: Az anyavállalat 100%-ban tulajdonosa két leánycégnek, amelyeknél 2015-ben osztalékot hagytak jóvá. Az egyik leánycég osztalék-jóváhagyása időben előbb történt, mint az anyacégé, a másik leánycégnél az anyacéggel azonos napon. Az anyacégnél a leánycégek jóváhagyott 2015. évi osztalékát 2015. évre nem könyvelték, az osztalékok teljes összegét 2016-ban átutalták. Mi a helyes könyvelés és beszámolókészítés 2016-ban? Maradhat-e az anyacég könyvelésében a 2016. évi adatok között a fizetett osztalék, vagy 3 oszlopos beszámolót kell készítenie az anyacégnek?
Részlet a válaszából: […] ...(az osztalékról való döntés időpontja biztosan később van, mint az anyacég mérlegkészítés időpontja) nem kell az osztalék 2016. évi könyvelését helyesbíteni. (Az első leánycég esetében sem, ha az osztalékról való döntés időpontja későbbi időpont, mint az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. január 12.

Jóváhagyott osztalék korrigálása

Kérdés: Egy félreértés és az év végi feszített munkatempó következtében egy kft. beszámolójában az osztalék összegét tévesen tüntették fel. Utólag – önellenőrzéssel – javítható-e? A beszámolóban az osztalék 29 510 E Ft, de valójában 13 000 E Ft lett kifizetve, a maradékot az eredménytartalékba helyezték. A könyvelés jó, csak a beszámolót töltötték ki rosszul.
Részlet a válaszából: […] ...fizettetni, és ennek megfelelően – önellenőrzés keretében – nemcsak amérleg, az eredménykimutatás adatait kell korrigálni, de a könyvelést...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. április 19.

Könyvelői feladatok átvétele

Kérdés: Átvettem egy 2003 óta működő cég könyvelését. A tulajdonos az előző könyvelőtől nem hivatalos formában vette át az anyagokat. A különböző évek főkönyvi kartonjai, analitikái, bizonylatai, bevallásai, beszámolói hiányosak. A 2007. évi beszámolót nem lehet elkészíteni, mivel a 2006. évi beszámolót alátámasztó főkönyvi kivonat, analitika is hiányzik. A tulajdonos szerint az előző könyvelő a hiányzó dokumentumokat már nem fogja átadni. Mit csináljak? Javasoltam, hogy írásban szólítsuk fel a hiányzó anyagok átadására. Ha mégsem kapunk, akkor jegyzőkönyv felvételével és a meglévő adatok alapján nyitjuk meg a könyvviteli nyilvántartásokat és készítjük el a beszámolót. Az adóbevallásokat a rendelkezésre álló tárgyévi adatok alapján készítettem el.
Részlet a válaszából: […] ...az is, hogy a becsléseszközét is a hiányzó bizonylatok pótlására alkalmazni kell. A bizonylatok nélküli (az adott esetben szükséges) könyvelésóriási felelősséget ró a cég képviselőjére, ügyvezetőjére, tulajdonosára,hiszen az így kialakuló eredmény a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 28.