Közösen beszerzett gép aktiválása, üzemeltetése

Kérdés: Három társaság közösen vásárolt egy munkagépet (közösen tudják előteremteni a saját erőt, a kapacitást is csak együtt tudják kihasználni), amihez vissza nem térítendő támogatást is kapnak. A gépet, természetesen, csak az egyik társaság (legyen ez az "A" társaság) aktiválhatja, és számolhatja el annak a költségeit, de a másik két társaság ("B" és "C" társaság) is használja majd. Milyen könyvviteli megoldás lehetséges a leírtak elszámolásához? Alkalmazható-e ez esetben a közös üzemeltetésre vonatkozó előírás? Ha igen, milyen feltételekkel, hogyan lehet ezt dokumentálni?
Részlet a válaszából: […] ...összeg az "A" társaság eredményét növeli.De hiányoznak még azok a költség-ráfordítás elemek is, amelyek a munkagép javításával, karbantartásával, esetleges kihasználhatatlanságával kapcsolatosan felmerülnek. Ezek számított egyenlegének a hasznosítás,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. március 19.

Próbaüzemeltetés során előállított termékek elszámolása

Kérdés: Szíveskedjenek egy példán keresztül könyvelési tételekkel szemléltetni egy gyártósor üzembe helyezéséhez kapcsolódó könyvelési feladatokat abban az esetben, ha a berendezéssel próbagyártás történt, és a próbaüzemben legyártott termékeket később értékesíteni fogják.
Részlet a válaszából: […] ...során a gépsor üzemeltetéséhez, működéséhez szükség lehet segédanyagokra, alkatrészekre, továbbá a gépek javítására, karbantartására, amelyek költségeit ugyan a beruházási számlán kell elszámolni, de azok nem tartoznak a próbaüzemeltetés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. július 11.

Saját üdülőnél az üdülési hozzájárulás elszámolása

Kérdés: Hogyan kell elszámolni és könyvelni a saját üdülőben üdültetett munkavállalók üdülési hozzájárulását?
Részlet a válaszából: […] ...esetében a bérleti díj az 522. számlán);– az üdülő üzemeltetésének (fűtés, világítás, víz- és csatornadíj, takarítás stb.), karbantartásának, javításának a költségei:= a felhasznált anyagok értéke az 51. számlacsoportban,= az igénybe vett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 26.

Rendeltetésszerű használatbavétel

Kérdés: Az 5388. kérdésre adott válaszhoz kapcsolódóan kérdezem, hogy ha a rendeltetésszerű használatbavétel perdöntő, akkor mi tekintendő annak? Mi van akkor, ha olyan változásokat hajtunk végre a már meglévő használatbavételi engedéllyel rendelkező ingatlanon, ami nem engedélyköteles? A használatbavételt követően felmerült költségeket el kell határolni, és a bérleti időszak alatt arányosan kell felszabadítani?
Részlet a válaszából: […] ...iroda vagy raktár, vagy öltöző-fürdő céljaira ténylegesen használható (és ilyen célra ténylegesen használják is), akkor a javítási, karbantartási költségeket az eredmény terhére kell – a felmerülés üzleti évében – elszámolni. A javítási,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. november 22.

Megvásárolt bolthelyiségben végzett felújítás

Kérdés: Cégünk 2003 óta bérel egy bolthelyiséget. 2006. 01. 03-án adásvételi szerződés készült, amely szerint ezen teljesítési nappal az eladó elkészíti az ingatlan eladásáról a számlát. A vételár megfizetése két részletben 2006. 02. 07-ig megtörtént. Az eladó a tulajdonjogát a vételár kiegyenlítéséig fenntartotta. 2006. január hónapra még bérleti díjat fizetünk. Január hónapban az üzlethelyiségben felújítási munkát végeztünk (ezeket a válaszban ismertetjük!) A számlát 2006. 02. 01-jei teljesítéssel állították ki. Ezzel a nappal szeretnénk a felújítást aktiválni. Melyeket lehet aktiválni, és melyeket kell karbantartásként elszámolni? A felújításhoz (vagy beruházáshoz) devizaalapú beruházási hitelt vettünk igénybe, amelynek a bekerüléskori árfolyam-különbözetével a felújítás (beruházás) értékét növelni, illetve csökkenteni kell?
Részlet a válaszából: […] ...követően végzettmunkákat kell minősíteni az Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 8., illetve 9. pontjaalapján felújításnak, illetve karbantartásnak.Megjegyezzük, a kérdésben leírt esetben nehezen értelmezhetőmind a felújítás, mind a karbantartás fogalma. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 27.

Tehergépkocsi pótülésekkel (áfa)

Kérdés: Cégünk teherautót vásárolt. Mielőtt elhoztuk volna a kereskedőtől, a hátsó rakodótérbe pluszüléseket szereltettünk (külön számlán elszámolva) személyszállítás céljából. A kapcsolódó költségek áfáját nem érvényesítettük. Ha kiszereltetjük a pluszüléseket, s visszaáll az eredeti állapot, akkor az üzemanyag-, a javítás-, a szervizköltségek áfáját levonhatjuk?
Részlet a válaszából: […] ...8703 alá (azaz az áfa tekintetében nem személygépkocsi), az annak üzemeltetéséhez, fenntartásához kapcsolódó költségekre (javítás, karbantartás, szerviz stb.) jutó áfa – adólevonási tilalom hiányában – a továbbiakban már levonásba helyezhető. Megjegyezzük azonban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. szeptember 30.

Cégautóadó: szja, áfa, tao

Kérdés: Milyen szabályok vonatkoznak a cégautók utáni adó- és költségelszámolásokra (cégautóadó, áfalevonási jog, 6 millió forint feletti beszerzési értékű személygépkocsi), ha a gépkocsi saját tulajdonú, illetve bérelt?
Részlet a válaszából: […] ...a nyilvántartási érték a Tao-tv. 8. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján, illetve növeli a személygépkocsi javítási, karbantartási költségéből, biztosítási díjából (kivéve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást) a 6 millió forintot...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. augusztus 1.

Bérelt ingatlan használatbavétele

Kérdés: A társaság magánszemélytől ingatlant bérel. Mikor minősül használatba vettnek a bérelt ingatlan? A használatbavétel függ-e a működési és egyéb engedélyek megszerzésétől? Visszahat-e ez az elvégzett javítási munkák megítélésére?
Részlet a válaszából: […] ...érték növekedéseként, bérbe vett ingatlanon (épületen) végzett beruházásként kell elszámolni, még akkor is, ha az egyébként karbantartási költség lenne. Karbantartási költség ugyanis az új Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 9. pontja szerint csak a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. március 14.

Karbantartás, vagy beruházás?

Kérdés: Cégünk a helyi önkormányzattól bérbe vett egy üzlethelyiséget, ahol ügyfélszolgálati irodát alakított ki. A helyiségben a padozatot, álmennyezetet, vizesblokkot, bejáratot, nyílászárókat, falburkolatokat, villamosvezeték-rendszert, fűtőtesteket lecseréltük. Elszámolhatjuk-e a felmerült költségeket karbantartási költségként, vagy ez inkább bérelt ingatlanon végzett beruházás? Hasonló munkálatokat végeztünk saját tulajdonú irodaépületünk ebédlőjében is.
Részlet a válaszából: […] ...új Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 9. pontja szerint: "Karbantartás a használatban lévő tárgyi eszköz folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási tevékenység, ideértve a tervszerű megelőző karbantartást, a hosszabb...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. május 31.