Ingatlanvásárlás árverésen

Kérdés: Társaságunk több használt lakóingatlant vásárolt a Magyar Bírósági Végrehajtó Kamara árverési oldalán keresztül. Az adós tulajdonosok minden esetben magánszemélyek voltak. Ismereteink szerint ebben az esetben nem készül adásvételi szerződés, és számla sem, csak egy ingatlanárverési jegyzőkönyv. Hogyan kell ezt könyvelni? Hogyan kezelendő adózási szempontból?
Részlet a válaszából: […] ...lakóingatlanok üresek (a tulajdonosok vagy bérlők abban nem laknak);– és azokat a társaság saját maga akarja hasznosítani, és ehhez karbantartási, felújítási munkákat nem kell végezni, akkor a használatbavételkor a beruházási számláról át kell vezetni az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. január 31.

Épület karbantartási költségeinek elszámolása

Kérdés: Ingatlan-bérbeadással foglalkozó kft. saját tulajdonban lévő épületét, a bérbe adott irodákat felújítja. Parkettát, csempét, csapokat, néhány nyílászárót cserél. A megvásárolt építőanyagokat anyagköltségként vagy karbantartási költségként kell elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...válasz előtt utalni kell arra, hogy a bérbe adott irodák "felújításának" (az adott esetben karbantartásának) a költségeit csak akkor számolhatja el a kft., ha korábban a bérlőkkel olyan bérleti szerződést kötött, amelyben vállalta a szóban forgó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. október 29.

Költségek viselése bérleti díj ellenében

Kérdés: "A" kft. ingatlant adott bérbe a "B" kft.-nek. "A" kft. a bérbeadást adókötelessé tette. A bérleti szerződés szerint: a bérleti díj fejében a bérbevevő viseli a bérleményre eső valamennyi költséget és adókötelezettséget. Az adóhatósági határozat és jogerős bírósági ítélet az ügyletet ellenérték fejében történő bérbeadásnak minősítette. A számlázásra és a könyvviteli elszámolásra vonatkozóan a bérbe adó cég könyvelője tájékoztatást kért és kapott az adóhatóságtól, amelynek lényege, hogy a bérbeadónak számlát kell kiállítania a bérbeadásról, utólag is. A bérbeadónak az áfakülönbözet könyvelését az adóhatósági határozat alapján kell elvégeznie. A bérbevevőnél az utólag kapott számla könyvelését az adóhatóság nem látja indokoltnak. A bérlő könyvvizsgálójaként a kérdező ezzel nem ért egyet.
Részlet a válaszából: […] ...számláznia kell az áfa felszámításával a bérleményre jutó valamennyi költséget (az adó kivételével), amely költségek (javítási, karbantartási költségek) vagy a bérbevevőnél merültek fel már eredetileg is, vagy ha azok a bérbeadónál jelentkeztek (áramdíj, víz-...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. október 4.

Bérbevevő igényeihez igazodó munkák

Kérdés: Cégem ingatlan-bérbeadással (iroda és raktár) foglalkozik. Az irodaház nem új. A bérbevevő megtekinti az irodát, és ha megfelelő, megkötjük a szerződést. Ezt követően következik egy standard kialakítás, amely a bérbeadót terheli. Ezenfelül vannak extraköltségek, amelyeket a bérbevevőnek továbbszámlázunk. Ha jelentős a bérlő, akkor előfordul, hogy a kialakítás költségeit teljes egészében átvállaljuk. Ezeket a költségeket az 5. Számlaosztályban könyveljük, és a bérleti időszak függvényében elhatároljuk. Szerintem ez a megoldás nem helyes, mert alapítás-átszervezés költségeként kellene könyvelni, majd aktiválni. Melyik a helyes?
Részlet a válaszából: […] ...függetlenül attól, hogy a cégszámára jelentős a bérlő vagy sem.Az előbbiek szerint szabályozott módon elvégzett munkákjellemzően karbantartásnak minősülnek, amelyek felmerülő költségeit az 5.Számlaosztályban kell elszámolni, akkor is, ha továbbszámlázásra kerül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. október 21.

Székhelynek minősülő lakhely felújítása

Kérdés: A kft. házaspár tulajdonosainak lakhelye a cég székhelye is egyben. Oktatásszervezéssel, pályázatkészítéssel foglalkoznak. A ház egy részét irodának alakították át, az alkalmazottak odajárnak dolgozni. Az egyik tulajdonos bérleti díjat számláz a használatért. A kft. márciustól egy ingatlant bérel erre a célra, mivel az irodát "kinőtték". Ott minden felmerült költséget elszámolnak. A székhelyen továbbra is maradt az iroda, vezetői központ, raktár. A székhely (a ház) felújítása esedékessé vált. Homlokzatfestés, fűtéskorszerűsítés, kültéridíszburkolat-csere, kazáncsere, bútorcsere, konyhai gépek cseréje, valamint könnyűszerkezetes raktár építése. Elszámolhatók-e ezek a kft.-nél költségként vagy beruházásként, részben vagy egészen? Ha igen, milyen megállapodás, nyilvántartás szükséges hozzá?
Részlet a válaszából: […] ...a bérleményfenntartásával járó kisebb költségeket (jellemzően a bérlemény rendeltetésszerűhasználata érdekében szükséges belső karbantartási munkák költségeit) a bérlő,a többi kiadást, költséget a bérbeadó viseli. (Ebből következően a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. július 15.

Közös tulajdonú ingatlan üzemeltetése

Kérdés: Több társas vállalkozás közös tulajdonában van az osztatlan közös tulajdonú ingatlan. A tulajdoni hányadok a tulajdonosok könyveiben szerepelnek, ők számolják el a tulajdoni hányaduknak megfelelő értékcsökkenési leírást. Az egyik tulajdonos a többi tulajdonossal kötött üzemeltetési szerződés alapján végzi az ingatlan kezelését, üzemeltetését (bérbeadás, karbantartás, közüzemi díjak), kiszámlázza a bérleti díjakat, viseli elsődlegesen az üzemeltetéssel kapcsolatos költségeket. Megvalósul-e ez esetben a közös üzemeltetés, és ennek megfelelően történhet az eredményátadás? Vagy a tulajdonosok az üzemeltető felé bérleti díjat számláznak, az üzemeltető pedig a költségeket számlázza a tulajdoni hányadok arányában?
Részlet a válaszából: […] ...(a gesztor számlázza a bérleti díjat és számolja el aztárbevételként), de a közös tulajdonú ingatlannal kapcsolatos üzemeltetési,karbantartási költségek is (feltételezve, hogy a szolgáltatást nyújtók azüzemeltető felé számláznak!). A közös tulajdonú...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 30.